Nieuwe regelgeving per 2018

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Dames en Heren,

Een vraagje, de nieuwe modellen komen er in 2018 en voor zover ik het kan zien zijn het buiten een nieuwe omni met "kleuren"schermpje enkel wat cosmetische veranderingen bij de ST2 zoals het remlicht en de toeter om met de nieuwe wetten in orde te zijn.

Een kennis van mij durft niet echt tot aankoop overgaan van een ST2 met de huidige winteractie uit "angst" dat de nieuwe regels gepusht zouden worden naar de huidige modellen en dat hij dan niet meer conform zou zijn.

Ikzelf geloof er niet in, dit zou willen zeggen dat alle speed pedelecs die tot nu toe verkocht zijn ineens allemaal moeten omgebouwd worden, ik zie het niet gebeuren... of toch...

Vraag is of via een achterdeurtje het toch mogelijk zou zijn dat de wetgever ons in de kosten kan en mag steken. Iemand aanwezig die hier een duidelijk antwoord op kan geven?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zou me daar totaal niet druk over maken.

Bij de nieuwe typegoedkeuring is sprake van een overgangsregeling voor modellen waarvoor al voor 1-1-2018 een Certificaat van Overeenstemming (CVO) is afgegeven. De 2017 dealervoorraad mag ook na 1-1-2018 gewoon nog verkocht worden. Ik denk niet dat dit ineens op de schop gaat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Als het over auto's zou gaan dan zijn er in het verleden genoeg voorbeelden te noemen die op oudere wagens moesten aangepast worden.
Maar ik zou me er ook zeker niet door laten tegenhouden, Goedkoper worden ze niet.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Gordelplicht voor gordelloze auto's is nooit met terugwerkende kracht verplicht terwijl dit de grootste lifesaver is geweest samen met airbag(ook nooit teruggaand verplicht).
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Rechter buitenspiegel en derde remlicht idem.

Het zal zo'n vaart niet lopen met het remlicht en de toeter op de oudere speed pedelec. Je zou hoogstens kunnen besluiten dat je die toch wil op je model van voor 2018 in verband met je eigen veiligheid. Maar dan zijn er namontage mogelijkheden. Misschien dat deze spullen dan niet rechtstreeks aan te sluiten zijn op de voeding van de Stromer zelf, maar ook dat is niet onoplosbaar en de onderdelen-markt gaat dit jaar echt wel inspringen op de nieuwe regelgeving.

Zo heeft Supernova, hofleverancier van Stromer verlichting, al een toeter op de site staan, weliswaar nog niet leverbaar, maar die komt er dus alvast wel aan en dat is echt geen toeval. Ik verdenk deze toeter er sterk van dat-ie ook op de Stromers van 2018 zit.

https://shop.supernova-design.com/de_DE ... tegory=226
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Stromend schreef: 06 nov 2017, 22:24 Gordelplicht voor gordelloze auto's is nooit met terugwerkende kracht verplicht terwijl dit de grootste lifesaver is geweest samen met airbag(ook nooit teruggaand verplicht).
Ik dacht in de eerste plaats aan de gordels en het mistachterlicht, maar misschien is dit inderdaad nooit verplicht geweest om te monteren. Al werd het wel door vrijwel iedereen na gemonteerd. De (heup)gordels en het vierkante mistachterlicht, mijn vader kon ze in elk geval bij alle vrienden en kennissen gaan monteren en aansluiten (en ik stond daar dan altijd rond te draaien in de garage).
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Wanneer je de Rally's met klassieke auto's bekijkt merk je dat de voertuigen van voor 1971 bijna allemaal zonder gordels rijden.

Wettekst: "....Personenauto’s die na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1990 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor de zitplaats van de bestuurder en de naast deze plaats aanwezige zitplaatsen, voor zover deze aan een portier grenzen...."
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie