België: Geen BA verzekering meer nodig voor meeste elektrische fietsen

Overheidsregels en (of versus) de praktijk op de weg. Ook voor verzekeringen, RDW, etc.
Anne1
Rookie
Rookie

Re: België: Geen BA verzekering meer nodig voor meeste elektrische fietsen

Bericht door Anne1 » 26 jun 2018, 19:39

Ik heb sinds vorige week zaterdag mijn mooie witte ST2. Ik heb geen verzekering BA genomen omdat ik dacht dat dit niet meer verplicht was. Mijn aanvraag voor inschrijving (rose formulier) heb ik ingevuld en samen met een kopie van het gelijkvormigheidsattest naar DIV verstuurd, maar helaas vandaag heb ik het terug gekregen met de raad het terug te sturen wanneer het vervolledigd is en de ontbrekende stukken zijn toegevoegd. De verdeler had dit formulier al ingevuld, ik heb enkel nog mijn persoonlijke gegevens aangevuld, en gehandtekend. Ik weet eigenlijk niet wat ze nog meer nodig hebben, of zou het zijn omdat vak Z voor de verzekeraar niet is ingevuld.

Golvas
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter

Bericht door Golvas » 26 jun 2018, 19:49

BA Motorrijtuigen is en blijft - tot op heden, in afwachting van de beloofde wetsaanpassing - nog altijd verplicht, zie deze link : viewtopic.php?f=6&t=1191&p=25068&#p25068
Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - 983 Wh

Stromer9000
Pro
Pro

Bericht door Stromer9000 » 28 aug 2018, 15:16

Anne1 schreef:
26 jun 2018, 19:39
Ik heb sinds vorige week zaterdag mijn mooie witte ST2. Ik heb geen verzekering BA genomen omdat ik dacht dat dit niet meer verplicht was. Mijn aanvraag voor inschrijving (rose formulier) heb ik ingevuld en samen met een kopie van het gelijkvormigheidsattest naar DIV verstuurd, maar helaas vandaag heb ik het terug gekregen met de raad het terug te sturen wanneer het vervolledigd is en de ontbrekende stukken zijn toegevoegd. De verdeler had dit formulier al ingevuld, ik heb enkel nog mijn persoonlijke gegevens aangevuld, en gehandtekend. Ik weet eigenlijk niet wat ze nog meer nodig hebben, of zou het zijn omdat vak Z voor de verzekeraar niet is ingevuld.
Ik had vorige week een mail gestuurd naar de overheid wat ik juist moet doen en kreeg dit (half) antwoord...

Geachte heer,

De vraag of elektrische fietsen onder de verzekeringsplicht vallen hangt af of het fietsen met trapondersteuning betreffen dan wel fietsen met startondersteuning.

Fietsen met trapondersteuning

De trapondersteuning wordt geactiveerd na enkele trappen op het pedaal en stopt als de fietser niet langer trapt.

Deze fiets is niet onderworpen aan de verplichte autoverzekering. De aansprakelijkheid voor dat soort fietsen kan worden gedekt door de familiale BA-verzekering of de BA-verzekering privéleven.

Fietsen met startondersteuning

De elektrische ondersteuning start vanaf de eerste druk op het pedaal. Eens in vrije loop, kan de fiets rijden zonder te trappen.

Dit soort fiets is onderworpen aan de autoverzekering BA. Hetzelfde geldt wanneer de fiets over een garage-ondersteuning beschikt, waardoor over een afstand van enkele meters zonder te trappen kan worden gereden.

Met vriendelijke groeten, Cordialement
Katrien Coudeville
Contact Center
Directie Communicatie / Direction Communication
Ondernemingsnummer / Numéro d’entreprise: 0314.595.348 ::: Disclaimer

Vooruitgangstraat 50 - 1210 Brussel
Rue du Progrès, 50 - 1210 Bruxelles

Tel. +32 (0) 800 120 33
https://economie.fgov.be
🇧🇪 Ongeduldig aan het wachten op de ST3 LE :bh: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack

Stromer9000
Pro
Pro

Bericht door Stromer9000 » 28 aug 2018, 15:22

Deze reactie kreeg ik na een vraag via e-mail te stellen aan het lokaal politiebureau...

Beste,

Je vindt alle info via https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkee ... he_fietsen
🇧🇪 Ongeduldig aan het wachten op de ST3 LE :bh: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack

Plaats reactie