Pagina 5 van 13

Re: België: Geen BA verzekering meer nodig voor meeste elektrische fietsen

Geplaatst: 04 apr 2018, 21:21
door $h3ph3rd
Golvas schreef: 04 apr 2018, 20:24
$h3ph3rd schreef: 04 apr 2018, 18:56 Verzekering is in orde voor SP max 45 km
Er is geen specifieke verzekering voor wat jij noemt " SP max 45 km".
Ok :cool2:

Re: België: Geen BA verzekering meer nodig voor meeste elektrische fietsen

Geplaatst: 08 mei 2018, 17:28
door Rik
http://www.fietsersbond.be/speedpedelec --> meer info omtrent huidige wetgeving:
1. nummerplaateis: overgangsperiode tot 31/12/2018 (zou enkel gelden voor oude fietsen die nog niet in orde zijn)
2. verzekering: zelfs bij garageknop (elke stromer) volgens de fietsersbond verplicht, hoewel ze verwijzen naar een opstel van euromex (een verzekeringsinstantie :mrgreen: )
3. fietsvergoeding: speed pedelecs werden ondertussen gelijkgesteld met fietsen: ja dus (indien akkoord werkgever)
4. verplicht op het rijvak in <= zone 50 ? de speed pedelec mag kiezen, wel verplicht op het fietspad in een hogere zone.
5. varia:
onderborden met P geven verplichting of verbod aan
plaatselijk verkeer of eenrichtingsverkeer: enkel indien 'P' bord
idem voor landelijke wegen (bordje met tractor, paard, voetganger, bromfiets: inclusief P dus)
in fietsstraten wordt de pedelec toegelaten mits verbod op inhalen :o
gemengde voet- en fietspaden: verboden voor pedelecs

afsluiter: fietsersbond vraagt aanpassingen aan de wetgeving aan.

hopelijk ben je hier iets mee ;-)

Re: België: Geen BA verzekering meer nodig voor meeste elektrische fietsen

Geplaatst: 08 mei 2018, 19:24
door gillflyer
Als er een 1 gemengd tweerichtings fietspad en de rijbaan is buiten bebouwde kom (70km/h), waar moet de speed pedelec dan rijden?

Re: België: Geen BA verzekering meer nodig voor meeste elektrische fietsen

Geplaatst: 08 mei 2018, 19:40
door Rik
:ai :ck:
In België geven de bordjes toch altijd duidelijkheid ? :cool2:

Re: België: Geen BA verzekering meer nodig voor meeste elektrische fietsen

Geplaatst: 08 mei 2018, 20:14
door Tomasj
gillflyer schreef: 08 mei 2018, 19:24 Als er een 1 gemengd tweerichtings fietspad en de rijbaan is buiten bebouwde kom (70km/h), waar moet de speed pedelec dan rijden?
In theorie op de weg. Maar ik zou gewoon omrijden en zo'n baan vermijden

Re: België: Geen BA verzekering meer nodig voor meeste elektrische fietsen

Geplaatst: 08 mei 2018, 20:31
door jve66816
Ik denk dat het afhangt van het verkeersbord dat ernaast staat:
Rond blauw bord met fiets D7: Verplicht op fietspad (als max snelheid > 50 is, anders keuze)
Rond blauw bord met links fietser en rechts voetganger D9: Verboden op fietspad. Altijd
Rond blauw bord met voetganger en daaronder D10: Verboden (ook bromfietsen klasse A) Altijd
Vierkant blauw bord met voetganger, fietsen en paard of tractor: Mogen we ook niet rijden. Nogal jammer want dit bord kom je frequent tegen aan natuurdomeinen, door bos waar geen auto’s doormogen ... met gevolg dat dus iedere sp wel erdoor rijdt :roll:

Re: België: Geen BA verzekering meer nodig voor meeste elektrische fietsen

Geplaatst: 09 mei 2018, 14:27
door Buzze
gillflyer schreef: 08 mei 2018, 19:24 Als er een 1 gemengd tweerichtings fietspad en de rijbaan is buiten bebouwde kom (70km/h), waar moet de speed pedelec dan rijden?
Buiten de bebouwde kom moeten SP's verplicht op het fietspad. Altijd. Binnen de bebouwde kom (max 50km/h) mogen ze kiezen, tenzij het om een gemengd fiets- en voetgangerspad gaat. Dan moeten ze op de rijbaan. Op het fietspad hebben ze zich ook te voegen naar de omstandigheden, dwz niet sjezen aan 45 per uur als er tragere fietsers zijn of kans op openslaande deuren, ...

Re: België: Geen BA verzekering meer nodig voor meeste elektrische fietsen

Geplaatst: 09 mei 2018, 14:31
door Buzze
$h3ph3rd schreef: 04 apr 2018, 18:56 Motorvermogen staat er bij mij niet bij, wel dat hij niet autonoom rijdt. Maar wat ik niet versta, is dat er staat "bromfiets klasse A...... Dit is max 25 km.....
Ik heb die opmerking onlangs op de facebookpagina gezien en eens verder gezocht. Die A staat blijkbaar voor een algemenere Europese classificatie, en mag je niet verwarren met een Belgische A. Wat telt is het regeltje erboven, waar de L1e staat. Dat is een onderverdeling van die klasse A en specifieert het type speed pedelec. In de Belgische wegcode wordt die L1e dan een klasse P, in Nederland een klasse B.

Re: België: Geen BA verzekering meer nodig voor meeste elektrische fietsen

Geplaatst: 09 mei 2018, 14:33
door Buzze
$h3ph3rd schreef: 04 apr 2018, 10:38 Plaat juist aangekregen. Is een SP plaat, maar op het document staat dat het een bromfiets klasse A/pedelec is met maximum snelheid 20 is.....
Verwarrend! Klopt dit? :ck:
Ja, zie hierboven.

Re: België: Geen BA verzekering meer nodig voor meeste elektrische fietsen

Geplaatst: 09 mei 2018, 16:13
door Stromeur
gillflyer schreef: 08 mei 2018, 19:24 Als er een 1 gemengd tweerichtings fietspad en de rijbaan is buiten bebouwde kom (70km/h), waar moet de speed pedelec dan rijden?
Zie ook onderstaand topic:

viewtopic.php?f=17&t=193