Ok
België: Geen BA verzekering meer nodig voor meeste elektrische fietsen
http://www.fietsersbond.be/speedpedelec --> meer info omtrent huidige wetgeving:
1. nummerplaateis: overgangsperiode tot 31/12/2018 (zou enkel gelden voor oude fietsen die nog niet in orde zijn)
2. verzekering: zelfs bij garageknop (elke stromer) volgens de fietsersbond verplicht, hoewel ze verwijzen naar een opstel van euromex (een verzekeringsinstantie )
3. fietsvergoeding: speed pedelecs werden ondertussen gelijkgesteld met fietsen: ja dus (indien akkoord werkgever)
4. verplicht op het rijvak in <= zone 50 ? de speed pedelec mag kiezen, wel verplicht op het fietspad in een hogere zone.
5. varia:
onderborden met P geven verplichting of verbod aan
plaatselijk verkeer of eenrichtingsverkeer: enkel indien 'P' bord
idem voor landelijke wegen (bordje met tractor, paard, voetganger, bromfiets: inclusief P dus)
in fietsstraten wordt de pedelec toegelaten mits verbod op inhalen
gemengde voet- en fietspaden: verboden voor pedelecs
afsluiter: fietsersbond vraagt aanpassingen aan de wetgeving aan.
hopelijk ben je hier iets mee ;-)
1. nummerplaateis: overgangsperiode tot 31/12/2018 (zou enkel gelden voor oude fietsen die nog niet in orde zijn)
2. verzekering: zelfs bij garageknop (elke stromer) volgens de fietsersbond verplicht, hoewel ze verwijzen naar een opstel van euromex (een verzekeringsinstantie )
3. fietsvergoeding: speed pedelecs werden ondertussen gelijkgesteld met fietsen: ja dus (indien akkoord werkgever)
4. verplicht op het rijvak in <= zone 50 ? de speed pedelec mag kiezen, wel verplicht op het fietspad in een hogere zone.
5. varia:
onderborden met P geven verplichting of verbod aan
plaatselijk verkeer of eenrichtingsverkeer: enkel indien 'P' bord
idem voor landelijke wegen (bordje met tractor, paard, voetganger, bromfiets: inclusief P dus)
in fietsstraten wordt de pedelec toegelaten mits verbod op inhalen
gemengde voet- en fietspaden: verboden voor pedelecs
afsluiter: fietsersbond vraagt aanpassingen aan de wetgeving aan.
hopelijk ben je hier iets mee ;-)
In theorie op de weg. Maar ik zou gewoon omrijden en zo'n baan vermijden
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
-
- Expert
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
- Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B
Ik denk dat het afhangt van het verkeersbord dat ernaast staat:
Rond blauw bord met fiets D7: Verplicht op fietspad (als max snelheid > 50 is, anders keuze)
Rond blauw bord met links fietser en rechts voetganger D9: Verboden op fietspad. Altijd
Rond blauw bord met voetganger en daaronder D10: Verboden (ook bromfietsen klasse A) Altijd
Vierkant blauw bord met voetganger, fietsen en paard of tractor: Mogen we ook niet rijden. Nogal jammer want dit bord kom je frequent tegen aan natuurdomeinen, door bos waar geen auto’s doormogen ... met gevolg dat dus iedere sp wel erdoor rijdt
Rond blauw bord met fiets D7: Verplicht op fietspad (als max snelheid > 50 is, anders keuze)
Rond blauw bord met links fietser en rechts voetganger D9: Verboden op fietspad. Altijd
Rond blauw bord met voetganger en daaronder D10: Verboden (ook bromfietsen klasse A) Altijd
Vierkant blauw bord met voetganger, fietsen en paard of tractor: Mogen we ook niet rijden. Nogal jammer want dit bord kom je frequent tegen aan natuurdomeinen, door bos waar geen auto’s doormogen ... met gevolg dat dus iedere sp wel erdoor rijdt
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder
Buiten de bebouwde kom moeten SP's verplicht op het fietspad. Altijd. Binnen de bebouwde kom (max 50km/h) mogen ze kiezen, tenzij het om een gemengd fiets- en voetgangerspad gaat. Dan moeten ze op de rijbaan. Op het fietspad hebben ze zich ook te voegen naar de omstandigheden, dwz niet sjezen aan 45 per uur als er tragere fietsers zijn of kans op openslaande deuren, ...
Scheldelaan-Stromer
Ik heb die opmerking onlangs op de facebookpagina gezien en eens verder gezocht. Die A staat blijkbaar voor een algemenere Europese classificatie, en mag je niet verwarren met een Belgische A. Wat telt is het regeltje erboven, waar de L1e staat. Dat is een onderverdeling van die klasse A en specifieert het type speed pedelec. In de Belgische wegcode wordt die L1e dan een klasse P, in Nederland een klasse B.
Scheldelaan-Stromer
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22986
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023