Verkeersbesluit Gelderland

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Ik ben heel benieuwd hoe de situatie Arnhem Dieren uitgewerkt wordt.
Bij de Traverse in Dieren komt alvast een fietstunnel waar het fietspad de weg Doesburg - Dieren kruist.

In Arnhem wordt de spoorbaan langs de HAN gebruikt voor het fietstrace naar de schoollocaties in Velp. Daar is de spoorwegovergang Remagenlaan wel een spelbreker. De gezamenlijke tunnel voor trein en fiets onder de A 12 door wordt ook boeiend. Dit lijkt me een onveilige plek te worden.

In Rheden is het wegprofiel zo breed dat er prachtige oplossingen mogelijk zijn maar het antieke gemeentebestuur heeft ondanks Gazelle niets met fietsers. Gelukkig een jonge verkeersdeskundige maar die mag weinig.
2 grote parkeerplaatsen om het gemeentehuis vol met blik van eigen personeel dat lijkt opgegroeid met paard en wagen. Rheden kan zelfs de verkeersstroom over natuurpark De Posbank niet regelen.

Op dat gemeentehuis begin ik nog eens een persoonlijke campagne voor Speed Pedelecs :roll:
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Vakblad Verkeerskunde: onderbouwing Gelders SP beleid.
http://www.verkeerskunde.nl/speed-pedel ... 1260.lynkx
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Interessant artikel over de Gelderse afwegingen om tot maatwerk te komen. Bijzonder leuk is de constatering dat het onderbord "Speed-pedelecs toegestaan" juridisch niet klopt zoals ik hier ook heb uitgelegd. Het correcte alternatief is echter een onbegrijpelijk monster...

http://www.verkeerskunde.nl/internetart ... 1260.lynkx
.
G12a uitzondering.jpg
G12a uitzondering.jpg (18.33 KiB) 3222 keer bekeken
.
En zelfs dat bord G12a met uitzondering klopt niet, want een uitzondering op een verplichting is nog niet hetzelfde als een verbod. Bromfietsen met verbrandingsmotor mogen volgens dit gewrocht gewoon op het fietspad rijden. Bij bord G11 geldt nog dat deze verplicht is voor fietsers EN verboden voor overige voertuigen, bij G12a geldt alleen de verplichting voor fietsers en bromfietsers, er is geen verbod voor overige voertuigen. Dus als je brommers met verbrandingsmotoren gaat uitzonderen van de verplichting dan zijn ze nog niet verboden op het fietspad.

Je zou ook kunnen denken aan een G13 (onverplicht fietspad) met onderbord "speed pedelecs toegestaan" in die situaties dat het geen bezwaar is als fietsers ook op de rijbaan kunnen rijden. De G13 is namelijk geen gebodsbord want onverplicht en heeft daarom geen last van het voorschrift dat onderborden de werking alleen kunnen beperken. G13 heeft wel het verbod voor overige voertuigen.

Een leuke puzzel: maak een verkeersbord dat fietsers verplicht gebruik te maken van het fietspad, speed pedelecs de keuze geeft tussen fietspad en rijbaan én bromfietsen verplicht gebruik te maken van de rijbaan.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Ik zit het artikel net te lezen. Het is een goed geschreven stuk. Nieuw vergeleken met de publicatie in de Staatscourant, is onder meer het kaartje met de knelpunten. Daarnaast, is de juridische puzzel best nog wel een speurtocht voor de ambtenaren geweest.

Juridisch zijn de nodige vragen gesteld bij deze maatregel. De hoofdteksten van het RVV 1990 en het BABW bieden voldoende regelruimte: De speed-pedelec is een afgebakend begrip, het is toegestaan om onder het bord G11 een onderbord aan te brengen dat aanduidt “dat de uit het verkeersbord voortvloeiende geboden of verboden niet gelden voor het verkeersgebruik als op het onderbord is aangegeven” (BABW artikel 8, lid 2 E), en voor speed-pedelecs op het fietspad is zelfs de maximumsnelheid begrensd (30 km/u, RVV 1990 artikel 20). Pas wanneer de Nota van Toelichting bij het BABW erbij wordt gehaald ontstaat er discussieruimte over de interpretatie van de wetteksten. Zo geldt dat het onderbord alleen mag verwijzen naar hoofdcategorieën weggebruikers, terwijl de speed-pedelec een ondercategorie is van de bromfiets. Daarnaast: Onderborden onder G11 zijn alleen toegestaan als zij een beperking van de werkingssfeer van het bord G11 inhouden; een uitbreiding van deze werkingssfeer mag niet. Is er bij het Gelderse onderbord enkel sprake van uitbreiding, of daarmee impliciet ook van beperking? Het laatste punt kan vermeden worden door de bebording toe te passen zoals weergegeven in afbeelding 3 hieronder. Deze combinatie van bord en onderbord heeft exact dezelfde betekenis als de Gelderse voorkeursmaatregel, maar uit oogpunt van begrijpelijkheid heeft Gelderland er logischerwijs voor gekozen dit niet te doen. Vanuit haar verantwoordelijkheid om als wegbeheerder de veiligheid op de weg te verzekeren en de weggebruikers en passagiers te beschermen (RVV 1990 artikel 1) ziet de provincie Gelderland voldoende ruimte om de voorkeursmaatregel te verantwoorden.

Bron: http://www.verkeerskunde.nl/internetart ... 1260.lynkx
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW): http://wetten.overheid.nl/BWBR0004826/
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990): http://wetten.overheid.nl/BWBR0004826
Lomito

Ik kan me voorstellen dat dit voor de meeste mensen als juridische haarkloverij overkomt maar ik smul hier van... :cool2:
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Zie voor onderbouwing van het besluit dit aparte draadje: http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=916
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Gisteren ontving ik een mail over de enquete voor gebruikservaringen van speed Pedelecs op de Gelderse wegen die van de rijbaanplicht zijn uitgesloten.
De enquete zou in het voorjaar zijn. Door een te klein aantal aanmeldingen gaan ze eerst nog een keer inzetten op werving van deelnemers. Alle aanmelders zijn trouw maar hun aantal is nog wat aan de lage kant.
Ze gaan nu nog een keer op de 16 trajecten mensen bevragen/werven.
Resultaten worden voorzien na de zomer.
Andere provincies zijn positief geïnteresseerd.
Daarnaast is men benieuwd naar andere trajecten die in aanmerking komen.

Wanneer je in Gelderland Stromert op de trajecten met het onderbord: "Speed Pedelecs toegestaan" en je wilt aan het onderzoek bijdragen, geef je dan op via: *verwijderd ivm risico op spam [Stromeur]
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb het e-mail adres van de verkeerskundige in de post hierboven verwijderd i.v.m. risico op spam. Wil je je opgeven, stuur Stromend of mij dan even een PB, dan sturen wij je de contactgegevens.

Zie verder ook:

viewtopic.php?f=5&t=764&start=10#p18690
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Da's inderdaad wat mooier. :ay
Jammer dat het onderzoek nu niet doorgaat want daardoor zijn de uitkomsten niet voor het fietssymposium op 20 en 21 juni in Rotterdam beschikbaar.
Ter info: het gaat om onderstaande trajecten.
Uitzonderingstrajecten%20Gelderland.png
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie