Stromer mee in de trein

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Omdat ik op en neer wil gaan Stromeren tussen Harlingen en Drachten (ca. 60km enkel) vroeg ik mij af of ik mijn Stromer, met geel brommer-kenteken, mee mag nemen in de trein. Tussen Harlingen en Leeuwarden (de eerste 30km van die 60) rijdt een Arriva boemeltje en dat lijkt mij een perfecte kans om de ww-afstand langzaam op te bouwen tot aan die 60km. Gewoon steeds een station eerder uitstappen en dan verder op de Stromert :)

Ik weet dat tweewielers met verbrandingsmotoren niet zijn toegestaan in de trein, ik weet dat je officieel geen fiets tijdens de spits mee mag nemen en ik weet dat een fiets geweigerd kan worden door de conducteur als de trein te vol zit.

Aangezien station Harlingen Haven waar ik zou opstappen een kopstation is, hoef ik me over dat laatste niet druk te maken (sowieso niet op dit traject), want ik ben dus altijd bij de eerste lichting die instapt. De spits kan nog wel een dingetje zijn, ook al zal het op mijn vertrektijd nooit druk zijn, want ik moet om 8u in Drachten zijn. Het is op dit traject nooit druk in de trein, maar regels zijn regels en als ik de verkeerde conducteur tref zou dit toch nog een probleempje kunnen geven.

Maar wat ik me vooral afvraag: een Stromer ziet eruit als een fiets en een Stromer heeft geen verbrandingsmotor, maar kan een conducteur die er geen trek in heeft je weigeren op basis van het gele kenteken? Op papier zijn we immers een brommer.

Heeft iemand hier ervaring mee? En dan liefst niet met de NS, maar met Arriva, want die rijdt hier.

PS: Mijn auto heeft geen trekhaak, ik heb geen fietsendrager en de trein rijdt op de juiste route, dus dit is echt de beste optie voor mij.

PPS: Ik kan altijd nog kiezen voor een afneembaar kenteken, maar ik wil sowieso graag weten hoe het zit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Misschien eens informeren bij Arriva?
Als er in 't reglement expliciet staat dat tweewielers met verbrandingsmotoren niet toegelaten zijn, is een Stromer toegelaten volgens mij, want het is een tweewieler zonder verbrandingsmotor.

Misschien ook niet op de allerdrukste treinen stappen met je fiets?

' t Gaat wel behoorlijk sleuren zijn...
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

https://www.arriva.nl/consumenten/servi ... iets-1.htm

Een Segway mag wel en dat is een bijzondere bromfiets zonder verbrandingsmotor, maar heeft geen kenteken...
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 05 dec 2018, 23:43 ' t Gaat wel behoorlijk sleuren zijn...
Arriva bel ik morgen even.

Met dat sleuren valt het reuze mee. Harlingen is mega-rustig; je wandelt of fietst zo het perron op. Op dat perron staat zelfs in de ochtendspits hooguit tien man te wachten op de trein. Alleen in de zomer is het drukker op het station, maar enkel deze kant uit met toeristen die naar de Waddeneilanden gaan op vrijdagmiddag. Ik ga op donderdagen op en neer naar Drachten dus daar heb ik geen last van. (Plus in de zomer verwacht ik die 60km inmiddels wel fluitend te doen.)

Op onderstaand filmpje zie je mij rond 4min00 de traverse rechts van het stations-perron op rijden. Geen trappen, liften, roltrappen, gehaaste forenzen en weet ik wat allemaal hier ;)

Op station Leeuwarden is het wel wat drukker, maar ik ga sowieso op zijn laatst één halte voor Leeuwarden eraf: station Deinum. (Daar staan meestal 1 tot 3 fietsen in het rek naast het station. Daar woont echt helemaal niemand :lol: .)

Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

pvg schreef: 05 dec 2018, 23:45 https://www.arriva.nl/consumenten/servi ... iets-1.htm

Een Segway mag wel en dat is een bijzondere bromfiets zonder verbrandingsmotor, maar heeft geen kenteken...
Dankjewel. Ik las dat inderdaad ook. Ik zit vooral een beetje met dat gele kenteken in mijn maag.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Ik zou me meer zorgen maken over de (spits-)tijden.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De eerste trein gaat om 6:14. Dan ben ik op papier 16 minuten voor de spits dus dat zit wel goed. De terugreis zal waarschijnlijk wel een probleem zijn ja. (Al is dat echt onvoorstelbaar op dit traject, want de treinen zijn hier standaard voor maximaal 50% gevuld en meestal minder.) En 60km terug na een werkdag met grote kans op wind tegen... Ik weet het ook nog niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

https://www.arriva.nl/consumenten/servi ... agen-5.htm

Een Elektrische fiets mag ook en is selfs gratis als je een gehandicaptenkaart hebt.
Dat een stromer voor de wet een bromfiets is, betekent niet dat het geen elektrische fiets meer is.

Gewoon meenemen (evt met dagkaart) en zien wat er gebeurt
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Met alles wat ik lees zou ik zeggen : proberen maar.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Idd, gewoon doen.

Zelf ben ik geregeld al met Stomer en trein geweest (iets met kalenders :D ). Officieel moet je een dagkaart aanschaffen bij de NS, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Hier heb ik ook enige plausible deniability omdat op het traject Gouda-Alphen R-Net rijdt en je daar gratis met de fiets in mag (zelfs in de spits, mits er plek is), dus ook altijd overvol met scholieren die geen zin hebben om terug te fietsen naar het eigen dorp.
Mocht ik dus bij NS worden aangesproken kan ik met uitgestreken smoelwerk zeggen dat ik toch echt dacht dat dat gratis was :cool2: .
Dit is echter nog nooit nodig geweest, de keren dat controle langskwam alleen maar gesprek gehad over de fiets en niet over het kaartje (Stromer-effect?). Alleen de spits zou wel eens listig kunnen worden, dat gaan mensen je wellicht niet in dank afnemen, maar als het idd daar in het noorden ook in de spits rustig is, gewoon lekker doen.
Bovendien is de dagkaart toch voor een fiets en wij hebben een...... :ay
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Plaats reactie