Pagina 3 van 4

Re: België - Plaats op de weg - overzicht

Geplaatst: 06 mei 2018, 14:38
door jve66816
Jarl enig nieuws?
Ondertussen zijn we 10 maanden verder, signalisatie aangepast of is het bij het beleefde antwoord gebleven gevolgd door Nederlandse stilte :lol:

Re: Nieuw: de Stromer ST3

Geplaatst: 04 sep 2018, 20:54
door jve66816
[Berichten verplaatst van ST3-topic naar relevanter topic. Stromeur.]

Off topic, maar in belgie niet verplicht op de rijbaan in de bebouwde kom???
Waar ik woon en grote omgeving staat zowat in elke dorp (en ook soms erbuiten naast een 70km/h baan) het bord d9 naast elk fietspad :aq
Er valt daar(als je de regels wil volgen) dus niet veel op het fietspad te rijden.
Blijkbaar dus wel wat verschil tussen onze provincies :?:

Re: Nieuw: de Stromer ST3

Geplaatst: 04 sep 2018, 21:35
door Tomasj
Hier zo goed als nergens. Maar ik probeer in eerste instantie op wegen te rijden zonder fietspad :mrgreen:

Re: Nieuw: de Stromer ST3

Geplaatst: 05 sep 2018, 11:17
door Digidoom
Mogen speed pedelecs op het fietspad rijden?

De snelle elektrische fietsers kunnen vrij kiezen om op wegen met een maximale toegelaten snelheid van 50 km/u de fietspaden te gebruiken. Ligt de opgelegde snelheid hoger, dan zijn fietspaden in principe verplicht. De wegbeheerder kan via speciale onderborden de plaatselijke situatie wijzigen (zie onder).

Re: Nieuw: de Stromer ST3

Geplaatst: 05 sep 2018, 11:28
door JeroenDG
Digidoom schreef: 05 sep 2018, 11:17 Mogen speed pedelecs op het fietspad rijden?

De snelle elektrische fietsers kunnen vrij kiezen om op wegen met een maximale toegelaten snelheid van 50 km/u de fietspaden te gebruiken. Ligt de opgelegde snelheid hoger, dan zijn fietspaden in principe verplicht. De wegbeheerder kan via speciale onderborden de plaatselijke situatie wijzigen (zie onder).
Ik vermoed dat je dit hier gevonden hebt.

Dit klopt, maar deze pagina vermeld iets verder ook nog het volgende:
"De gemengde voet- en fietspaden, aangeduid met een blauw rond bord met fietsers en voetgangers (D9 en D10 borden), blijven verboden voor speed pedelecs."

Gemengde voet- en fietspaden mag je dus niet op met de speed pedelec in België.

Re: België - Plaats op de weg - overzicht

Geplaatst: 05 sep 2018, 15:25
door Digidoom
Inderdaad Jeroen.
Hier nog enkele voorbeelden.
Afbeelding
Ook interessant is dit. Op een fietssnelweg, dat een jaagpad is, mag je maar 30 km/u rijden.
Dat is wel niet snel voor een speed pedelec. :bn:
https://fietssnelwegen.be/nieuws/fijne- ... e-fietsers

Re: België - Plaats op de weg - overzicht

Geplaatst: 06 sep 2018, 01:06
door Tony Mb
En wat doen we buiten de bebouwde kom (+50) en er is een fietspad met een bord D9.
En die situatie ben ik al tegen gekomen.

Re: België - Plaats op de weg - overzicht

Geplaatst: 06 sep 2018, 08:26
door JeroenDG
Tony Mb schreef: 06 sep 2018, 01:06 En wat doen we buiten de bebouwde kom (+50) en er is een fietspad met een bord D9.
En die situatie ben ik al tegen gekomen.
Jammer genoeg moet je wettelijk gezien dan de openbare weg op.

Of het iets zal uit doen zal van plaats tot plaats afhangen, maar eventueel kan je eens proberen de gemeente er over te contacteren?

Re: België - Plaats op de weg - overzicht

Geplaatst: 06 sep 2018, 10:43
door Buzze
JeroenDG schreef: 06 sep 2018, 08:26
Tony Mb schreef: 06 sep 2018, 01:06 En wat doen we buiten de bebouwde kom (+50) en er is een fietspad met een bord D9.
En die situatie ben ik al tegen gekomen.
Jammer genoeg moet je wettelijk gezien dan de openbare weg op.
Feitelijk staat dit nergens vermeld, en is alles interpretatie van teksten die niet volledig sluitend zijn. Normaal gezien staan borden D9 en D10 dan ook nergens buiten de bebouwde kom. Niet alle overheden zijn echter even correct in het gebruik ervan en de meeste gemeenten kijken nog altijd de kat uit de boom wat betreft speed pedelecs.

Re: België - Plaats op de weg - overzicht

Geplaatst: 06 sep 2018, 11:35
door JeroenDG
Buzze schreef: 06 sep 2018, 10:43 Feitelijk staat dit nergens vermeld, en is alles interpretatie van teksten die niet volledig sluitend zijn. Normaal gezien staan borden D9 en D10 dan ook nergens buiten de bebouwde kom. Niet alle overheden zijn echter even correct in het gebruik ervan en de meeste gemeenten kijken nog altijd de kat uit de boom wat betreft speed pedelecs.
Het lijkt mij nochtans vrij sluitend als je hier kijkt.
  • D9: Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A
  • D10: Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers
En hier wordt een speed pedelec als een aparte klasse bromfiets gedefinieerd.

Dus volgens de wet is een speed pedelec geen fiets noch bromfiets klasse A en lijkt het mij duidelijk dat de definitie van D9 en D10 deze dan ook uitsluit.

Daarnaast wordt voor D10 nog het volgende vermeld:
"...wanneer er veel verkeer op de rijbaan is en de toegestane maximumsnelheid ten minste 50 km per uur is"
Dus dit mag duidelijk wel buiten de bebouwde kom gebruikt worden.