Jarl enig nieuws?
Ondertussen zijn we 10 maanden verder, signalisatie aangepast of is het bij het beleefde antwoord gebleven gevolgd door Nederlandse stilte
België - Plaats op de weg - overzicht
-
- Expert
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
- Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B
[Berichten verplaatst van ST3-topic naar relevanter topic. Stromeur.]
Off topic, maar in belgie niet verplicht op de rijbaan in de bebouwde kom???
Waar ik woon en grote omgeving staat zowat in elke dorp (en ook soms erbuiten naast een 70km/h baan) het bord d9 naast elk fietspad
Er valt daar(als je de regels wil volgen) dus niet veel op het fietspad te rijden.
Blijkbaar dus wel wat verschil tussen onze provincies
Off topic, maar in belgie niet verplicht op de rijbaan in de bebouwde kom???
Waar ik woon en grote omgeving staat zowat in elke dorp (en ook soms erbuiten naast een 70km/h baan) het bord d9 naast elk fietspad
Er valt daar(als je de regels wil volgen) dus niet veel op het fietspad te rijden.
Blijkbaar dus wel wat verschil tussen onze provincies
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder
Hier zo goed als nergens. Maar ik probeer in eerste instantie op wegen te rijden zonder fietspad
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Mogen speed pedelecs op het fietspad rijden?
De snelle elektrische fietsers kunnen vrij kiezen om op wegen met een maximale toegelaten snelheid van 50 km/u de fietspaden te gebruiken. Ligt de opgelegde snelheid hoger, dan zijn fietspaden in principe verplicht. De wegbeheerder kan via speciale onderborden de plaatselijke situatie wijzigen (zie onder).
De snelle elektrische fietsers kunnen vrij kiezen om op wegen met een maximale toegelaten snelheid van 50 km/u de fietspaden te gebruiken. Ligt de opgelegde snelheid hoger, dan zijn fietspaden in principe verplicht. De wegbeheerder kan via speciale onderborden de plaatselijke situatie wijzigen (zie onder).
Giant Quick E+ wachtende op Stromer ST3 LE
ww 30km enkel
ww 30km enkel
Ik vermoed dat je dit hier gevonden hebt.Digidoom schreef: ↑05 sep 2018, 11:17 Mogen speed pedelecs op het fietspad rijden?
De snelle elektrische fietsers kunnen vrij kiezen om op wegen met een maximale toegelaten snelheid van 50 km/u de fietspaden te gebruiken. Ligt de opgelegde snelheid hoger, dan zijn fietspaden in principe verplicht. De wegbeheerder kan via speciale onderborden de plaatselijke situatie wijzigen (zie onder).
Dit klopt, maar deze pagina vermeld iets verder ook nog het volgende:
"De gemengde voet- en fietspaden, aangeduid met een blauw rond bord met fietsers en voetgangers (D9 en D10 borden), blijven verboden voor speed pedelecs."
Gemengde voet- en fietspaden mag je dus niet op met de speed pedelec in België.
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST
Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Inderdaad Jeroen.
Hier nog enkele voorbeelden.
Ook interessant is dit. Op een fietssnelweg, dat een jaagpad is, mag je maar 30 km/u rijden.
Dat is wel niet snel voor een speed pedelec.
https://fietssnelwegen.be/nieuws/fijne- ... e-fietsers
Hier nog enkele voorbeelden.
Ook interessant is dit. Op een fietssnelweg, dat een jaagpad is, mag je maar 30 km/u rijden.
Dat is wel niet snel voor een speed pedelec.
https://fietssnelwegen.be/nieuws/fijne- ... e-fietsers
Giant Quick E+ wachtende op Stromer ST3 LE
ww 30km enkel
ww 30km enkel
Jammer genoeg moet je wettelijk gezien dan de openbare weg op.
Of het iets zal uit doen zal van plaats tot plaats afhangen, maar eventueel kan je eens proberen de gemeente er over te contacteren?
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST
Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Feitelijk staat dit nergens vermeld, en is alles interpretatie van teksten die niet volledig sluitend zijn. Normaal gezien staan borden D9 en D10 dan ook nergens buiten de bebouwde kom. Niet alle overheden zijn echter even correct in het gebruik ervan en de meeste gemeenten kijken nog altijd de kat uit de boom wat betreft speed pedelecs.
Scheldelaan-Stromer
Het lijkt mij nochtans vrij sluitend als je hier kijkt.Buzze schreef: ↑06 sep 2018, 10:43 Feitelijk staat dit nergens vermeld, en is alles interpretatie van teksten die niet volledig sluitend zijn. Normaal gezien staan borden D9 en D10 dan ook nergens buiten de bebouwde kom. Niet alle overheden zijn echter even correct in het gebruik ervan en de meeste gemeenten kijken nog altijd de kat uit de boom wat betreft speed pedelecs.
- D9: Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A
- D10: Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers
Dus volgens de wet is een speed pedelec geen fiets noch bromfiets klasse A en lijkt het mij duidelijk dat de definitie van D9 en D10 deze dan ook uitsluit.
Daarnaast wordt voor D10 nog het volgende vermeld:
"...wanneer er veel verkeer op de rijbaan is en de toegestane maximumsnelheid ten minste 50 km per uur is"
Dus dit mag duidelijk wel buiten de bebouwde kom gebruikt worden.
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST
Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht