België - Plaats op de weg - overzicht

Gebruikersavatar
Jarl
Pro
Pro
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 aug 2017, 17:15
Locatie: Schilde (BE)

In NL is er onder Stromer-rijders terecht veel te doen over de plaats die zij dienen in te nemen op de openbare weg. Omdat hier in België de wetgeving ook wat recente en specifieke aanpassingen heeft gekend ivm de speed-pedelec is een overzicht misschien wel eens nuttig.

Belangrijk:
Dit overzicht beschrijft enkel hoe de regelgeving in België vandaag de dag precies is. Onderstaande regeling vindt u ook terug in art. 9.1.2.2 van de wegcode.

Kort gesteld: de wetgever heeft voor wat betreft de "plaats op de openbare weg" de speed-pedelec gelijkgesteld met de reeds eerder bestaande bromfiets klasse B. Dit is de categorie die max 45km/u mag rijden.

Hoe moet het nu:
Eerst is het belangrijk om te begrijpen dat er enkele soorten verkeersborden zijn die een ‘fietspad' aanduiden. Dit zijn de borden D7, D9 en D10 (zie afbeelding).

borden D7 D9 D10.jpg
borden D7 D9 D10.jpg (15.48 KiB) 7134 keer bekeken

Fietsers en bromfietsen klasse A (25km/u) moeten dit fietspad verplicht volgen.
Voor de speed-pedelecs (en de bromfietsen klasse B) gelden er andere regels al naargelang de maximum toegelaten snelheid en/of het gebruikte bord.

1. Op wegen waar er max 50km/u mag gereden worden:
• wordt het fietspad aangeduid met het bord D7: de speed-pedelec volgt de rijbaan maar MAG ook op het fietspad (zonder evenwel andere fietsers in gevaar te brengen).*
• wordt het fietspad echter aangeduid met een bord D9 (vaak voorkomend) of D10: hier MOET de speed-pedelec de rijbaan volgen en mag hij dus niet mee op het fietspad.
2. Op wegen waar een hogere snelheid dan 50km/u is toegelaten:
• wordt het fietspad aangeduid met het bord D7: de speed-pedelec MOET verplicht het fietspad volgen.*
• Wordt het fietspad aangeduid met een bord D9 of D10: ook hier MOET de speed-pedelec de rijbaan volgen en mag hij ook hier niet mee op het fietspad.

Samengevat:
Bord D7 en max 50km/u: vrije keuze
Bord D7 en max +50km/u: op fietspad
Borden D9 of D10: altijd op de rijbaan

*belangrijke opmerking: het bord D7 kan worden voorzien van een onderbord dat een verplichting of een verbod oplegt. Dit zijn volgende onderborden waarbij de P staat voor pedelec (zie afbeelding).

Onderborden.jpg
Onderborden.jpg (31.55 KiB) 7134 keer bekeken

Concreet:
Bord D7 + M13 op een weg max 50 = Pedelec verplicht op fietspad, bromfiets klasse B heeft nog vrije keuze.
Bord D7 + M16: zowel pedelec als klasse B MOETEN op de rijbaan.


PERSOONLIJKE BEMERKINGEN hierbij:

Hoewel onze regelgeving bij tal van fietspaden al wel beter zal zijn dan in NL (wij hebben op veel plaatsen nog keuzevrijheid) ben ik zelf zeker niet onverdeeld gelukkig met de huidige regelgeving/bestaande signalisatie. Hoe dan ook: ik zie mezelf met de huidige regelgeving en signalisatie hier en daar toch een bewuste overtreding begaan. Dit enkel en alleen voor mijn eigen veiligheid en omdat er nogal wat fietspaden aangeduid worden met het bord D9 (dit bord wordt ook niet voorzien van onderborden).

Ik ken ook diverse plaatsen waar er 70 mag gereden worden en waar het (brede) fietspad toch gesignaleerd is met een bord D9. Dit betekent dat ik daar dus sowieso op de rijbaan moet met mijn speed-pedelec (dode batterij of niet!). Levensgevaarlijk is dat!

Voor een bromfiets B geldt meestal: of hij rijdt 45 of hij rijdt niet. Ik moet er met mijn Stromer nog altijd wel voor trappen en ben misschien ook niet altijd in de mogelijkheid om pakweg 40 a 45km/u te rijden. Bovendien: wat als ik het even rustig aan wil doen of samen wil rijden met iemand die op een gewone e-bike rijdt?

Een (kleine) aanpassing van art 9.1.2.2 zal waarschijnlijk niet voor direct zijn en dus is een aanpassing van de plaatselijke verkeerssignalisatie waarschijnlijk nog de beste optie (zoals het plaatsen van onderborden of het wijzigen van bord D9 naar D7). Alhoewel: hier moet uw plaatselijke of gewestelijke wegbeheerder nog meewillen natuurlijk en snel zal dat ook niet bepaald gaan.

Nog dit: persoonlijk vrees ik ook niet meteen dat de politie u bijzonder streng gaat aanpakken als uw al dan niet bewuste overtreding bestaat uit het gekozen hebben van de overduidelijk veiligste optie in combinatie met een een aangepast en correct rijgedrag.


Ik zal hieronder binnenkort ter illustratie ook nog enkele foto's posten van enkele concrete verkeerssituaties.

Wat dan ook: drive safe and carefully 👊
ST1 * BodyFloat * Abus Bordo 6000/90 & Abus Shield 5650 LH-3 * Ortlieb back roller classic * Abus Pedelec+ :ay
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Jarl schreef: 22 aug 2017, 19:38...Voor een bromfiets B geldt meestal: of hij rijdt 45 of hij rijdt niet. Ik moet er met mijn Stromer nog altijd wel voor trappen en ben misschien ook niet altijd in de mogelijkheid om pakweg 40 a 45km/u te rijden. Bovendien: wat als ik het even rustig aan wil doen of samen wil rijden met iemand die op een gewone e-bike rijdt?...
Je vraag is eenvoudig te beantwoorden: rustig(er) rijden kan wel (Bestaat er ook een minimum snelheid? Zo ja, dan ben je verplicht om die minimum snelheid dus aan te houden), maar samenrijden met iemand die op een gewone e-bike fietst, dat kan daar dus dan even niet.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Jarl
Pro
Pro
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 aug 2017, 17:15
Locatie: Schilde (BE)

Hey Henry,

Het was dan ook geen vraag waar ik meteen een antwoord op zocht 😉

Dit was meer om mijn punt duidelijk te maken dat hoe groter het verschil in snelheid is tussen de verschillende weggebruikers, hoe gevaarlijker de omstandigheid is.

Mij lijkt het in alle omstandigheden veiliger dat wanneer ik - al dan niet door omstandigheden - eens rustig 20km/u wil rijden, dat ik van de eigenlijke rijbaan af ben en dat op het fietspad doe. Wat dus idd ook in België op veel plaatsen niet mag.
ST1 * BodyFloat * Abus Bordo 6000/90 & Abus Shield 5650 LH-3 * Ortlieb back roller classic * Abus Pedelec+ :ay
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mooi overzicht Jarl! Ik snapte er al helemaal niks van hoe het nu in België geregeld was, dus dit is allemaal zeer verhelderend voor mij.

Het is prettig dat de Belgische wetgever de speed pedelec als een aparte klasse beschouwt, da's al veel beter dan in Nederland, waar we één op één gelijk worden gesteld aan de brommer. Het benoemen van die aparte klasse biedt al snel meer ruimte voor het bouwen van passende wetten en regels. Wat dat betreft hebben we in Nederland nog een lange weg te gaan vrees ik.

De positie op het fietspad kan inderdaad veel beter, zeker daar waar auto's +50km/u mogen rijden is het waanzin om een speed pedelec de rijbaan op te dwingen. Hopelijk volgen er nog vele M13 onderborden.
Jarl schreef: 22 aug 2017, 19:38 Voor een bromfiets B geldt meestal: of hij rijdt 45 of hij rijdt niet. Ik moet er met mijn Stromer nog altijd wel voor trappen en ben misschien ook niet altijd in de mogelijkheid om pakweg 40 a 45km/u te rijden.
Dit blijft ook mijn grootste bezwaar, en kennelijk heeft de wetgever noch in België, noch in Nederland begrepen dat er een substantieel is tussen aandrijving via motorkracht en aandrijving via spierkracht (ondersteund door motorkracht).



[PS: ik heb je foto's "inline" in je tekst geplaatst, volgens mij was dat ook jouw bedoeling. Dit kun je zelf doen door eerst een foto te uploaden als bijlage (dat had je al ontdekt :ay ), daarna je cursor in de tekst te plaatsen op de plek waar je de foto wil hebben, en dan onderaan in het bijlagemenu achter de bestandsnaam van de foto te klikken op "plaats in tekst".]
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Jarl
Pro
Pro
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 aug 2017, 17:15
Locatie: Schilde (BE)

Stromeur schreef: 22 aug 2017, 22:28 [PS: ik heb je foto's "inline" in je tekst geplaatst, volgens mij was dat ook jouw bedoeling. Dit kun je zelf doen door eerst een foto te uploaden als bijlage (dat had je al ontdekt :ay ), daarna je cursor in de tekst te plaatsen op de plek waar je de foto wil hebben, en dan onderaan in het bijlagemenu achter de bestandsnaam van de foto te klikken op "plaats in tekst".]
Thanks! Ik heb dat idd geprobeerd en ook min of meer gedaan zoals je beschreef. Met dit verschil dat ik op de plaats van de afbeelding eerst nog op het icoontje "afbeelding invoegen" heb getikt. Dan krijg je 2x het woordje IMG tussen haakjes en daartussen plaatste ik dan mijn cursur. Soit, het lukte zo niet en dus nu echt bedankt voor de gedane moeite want het was idd de bedoeling ;)

Grtz!
ST1 * BodyFloat * Abus Bordo 6000/90 & Abus Shield 5650 LH-3 * Ortlieb back roller classic * Abus Pedelec+ :ay
Lomito

In Nederland zijn onderborden wettelijk een beperking van de werking van het bord. Dus bijvoorbeeld een stopverbod (rode rand met rood kruis, blauwe achtergrond) met een onderbord met het symbool van een vrachtwagen betekent dat alleen vrachtwagens hier niet mogen stoppen.

Dat gaat vaak fout in NL, denk aan het parkeerverbodbord met onderbordje "ook in de bermen" (=uitbreiding dus niet geldig) of bord Verboden in te rijden (rond wit met rode rand) met onderbordje "uitgezonderd fietsers" dat betekent dat alleen fietsers er niet mogen doorrijden?

De wet zegt het volgende (artikel 8 van de BABW):

Hoofdstuk II. Verkeerstekens en maatregelen ter regeling van het verkeer
§ 2. Onderborden
Artikel 8
1. Onder verkeersborden kunnen onderborden worden geplaatst.
2. Deze onderborden kunnen:
a. een nadere uitleg van de op de verkeersborden voorkomende aanduiding inhouden;
b. bij verkeersborden die een gebod of verbod aanduiden, een beperking van de werkingssfeer van die verkeersborden inhouden;



Ik weet niet of deze beperkingsregel ook in BE geldt, zou je dat eens kunnen nagaan?
Gebruikersavatar
Jarl
Pro
Pro
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 aug 2017, 17:15
Locatie: Schilde (BE)

Hey Lomito,

Ik begrijp de vraag niet zo goed... :? als er bij ons een parkeerverbod staat mag je er sowieso niet parkeren, dus ook niet in de bermen. Dat onderbord is bij ons gewoon overbodig.

Het witte ronde verbodsbord met rode rand (bij ons C3) betekent bij ons: "verboden voor iedere bestuurder". Als hier dan een onderbord onder geplaatst is met de melding "uitgezonderd fietsers" geldt bij ons logischerwijs: "verboden voor iedere bestuurder, UITGEZONDERD fietsers". Fietsers zijn in dit geval een uitzondering op "alle bestuurders" en mogen dus als enige het bord wél voorbij. Het zou toch vreemd zijn moest dit bij jullie anders zijn. ;)

Grtz,

Jarl
ST1 * BodyFloat * Abus Bordo 6000/90 & Abus Shield 5650 LH-3 * Ortlieb back roller classic * Abus Pedelec+ :ay
Lomito

Het klinkt ingewikkeld maar het is toch vrij eenvoudig:
- een onderbord geeft een toelichting voor zover het verkeersbord geen verbods- of gebodsbord is
- in geval van een verbods- of gebodsbord geeft een onderbord slechts een beperking op de werking van het bord

Voor de diverse wegbeheerders is de wet blijkbaar nog niet zo eenvoudig gezien het aantal onderbordjes op ver/gebodsborden die de werking ervan juist uitbreiden. De rechter maakt in NL altijd korte metten met boetes die op zo'n verkeerd onderbordje gebaseerd zijn en zelfs dan vertikken wegbeheerders het om het bordje aan te passen of te verwijderen.

Terug naar Belgie... een fietspad binnen de bebouwde kom aangegeven door bord D7 (verplicht fietspad) voorzien van een onderbord "verplicht voor B en P" zou op basis van onze wetgeving betekenen dat het fietspad alleen verplicht is voor brommers en speed pedelecs... en fietser ook op de rijbaan mogen.

In NL is dat vastgesteld in het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), artikel 8 gaat over de werking van onderborden. Mijn vraag is of in België een gelijkluidend besluit/artikel bestaat. Er zijn situaties denkbaar dat je er je voordeel mee kunt doen.
Gebruikersavatar
Jarl
Pro
Pro
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 aug 2017, 17:15
Locatie: Schilde (BE)

Hey Lomito,

Ha OK, nu begrijp ik wat je bedoelde.

Neen, in BE is daarover geen discussie. De verkeersborden (gebods, verbods,...) hebben elk hun betekenis en een onderbord verandert bij ons de betekenis van het bord niet. In art. 65 van de wegcode dat specifiek handelt over onderborden staat letterlijk dat de betekenis van een bord kan worden aangevuld, nader bepaald of beperkt. Zie ook onderstaande afbeelding.
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg (124.19 KiB) 7002 keer bekeken
Om het dan concreet op de fietsers te houden: wanneer een fietspad gesignaleerd is met bord D7 (verplicht fietspad) zijn fietsers verplicht om dit fietspad te volgen (= betekenis van het bord). Wanneer dit bord voorzien is van onderbord M7 (zie afbeelding), dan werkt dit bord aanvullend of beperkend.
Art 9 schrijft immers voor dat bromfietsers klasse B en P (pedelec) al naargelang de heersende snelheidsbeperking de keuze hebben om al dan niet het fietspad te volgen. In deze gegeven combinatie moeten dus: fietsers het fietspad volgen (= betekenis), mogen de pedelecs nog kiezen (onderbord is niet op hen van toepassing) en moeten de bromfietsen klasse B de rijweg op (toegang fietspad wordt hen verboden door aanvullend/beperkend onderbord).
Op deze manier en dankzij de nieuwe onderborden (zie afbeelding, P staat voor Pedelec) kan de wegbeheerder hier en daar de bestaande signalisatie aanpassen aan de specifieke omstandigheden.
ST1 * BodyFloat * Abus Bordo 6000/90 & Abus Shield 5650 LH-3 * Ortlieb back roller classic * Abus Pedelec+ :ay
Lomito

Duidelijk... er is blijkbaar geen EU-afstemming op dit punt, elk land is weer een verrassing en dan met name Nederland. :mrgreen:
Plaats reactie