dvdk schreef: ↑30 mei 2019, 15:51
België: Verandering wegcode vanaf 1 juni (voor de speedpedelec).
Ten eerste zullen auto’s buiten de bebouwde kom bij het inhalen van een fietser vanaf volgende week
anderhalve meter plaats moeten laten, in plaats van één meter nu.
Daarnaast mogen mensen met een
speedpedelec voortaan met twee naast elkaar mogen rijden, zoals dat voor fietsers al veel langer mogelijk is.
Ik vind het nochtans goede maatregels, je mocht voorheen met een speedpedelec niet naast je kind rijden om die 's morgens naar school te brengen...
En die 1,5 m is ook een goed idee, vraag is hoe je dat afdwingt en controleert.
____________________________
Persoonlijk had ik liever aangepaste fiets infrastructuur gezien.
Tja, er was één partij die duidelijk ambitieuzer was op dat vlak, en die heeft niet zoveel bijgewonnen met deze verkiezingen.
Oblix schreef: ↑30 mei 2019, 18:20
Akkoord, (zelfmoord)strookjes, fietssnelwegen waar je niet welkom bent met de stromer, waar je nauwelijks kan kruisen zonder in het kanaal te belanden, fietspaden waar de organisator van Parijs Roubaix enkel kan van dromen...
Gisteren ten noorden van Antwerpen toevallig nog een flink stuk gefietst van de route die ik 40j geleden dagelijks reed als scholier. In al die jaren is daar nauwelijks wat verbeterd. Quasi even weinig fietspaden en wat er voor moet doorgaan in een even erbarmelijke staat. Een uitzondering was het stuk Noorderlaan (Luchtbal) wat wel prima in orde is. Een schande dat er in al die tijd zo weinig aandacht aan dat stuk van de infrastructuur is gegaan.
Een regelrechte schande inderdaad. En dat zal nog even duren. Politici hebben nog steeds niet begrepen dat ze aandacht moeten besteden aan functioneel fietsverkeer, dus voor mensen die met de tweewieler naar 't werk gaan, en niet voor gepensioneerden die ergens een koffietje willen gaan drinken of een zondags uitstapje doen met de fiets. De fiets is meer dan dat.
Nochtans zijn er grote verschillen tussen de provincies. Zo is het in de provincie Limburg meestal heerlijk fietsen, maar dat is dan vanwege de uitbouw van het fietstoerisme. Ik heb meerdere routes om naar mijn werk te rijden (traject grotendeels in Limburg), en ik heb op al die routes veilige en correcte fietspaden (op een stukje moordstrook van 500 m na, maar dat is in augustus ook weggewerkt.