België - Plaats op de weg - overzicht
Geplaatst: 22 aug 2017, 19:38
In NL is er onder Stromer-rijders terecht veel te doen over de plaats die zij dienen in te nemen op de openbare weg. Omdat hier in België de wetgeving ook wat recente en specifieke aanpassingen heeft gekend ivm de speed-pedelec is een overzicht misschien wel eens nuttig.
Belangrijk:
Dit overzicht beschrijft enkel hoe de regelgeving in België vandaag de dag precies is. Onderstaande regeling vindt u ook terug in art. 9.1.2.2 van de wegcode.
Kort gesteld: de wetgever heeft voor wat betreft de "plaats op de openbare weg" de speed-pedelec gelijkgesteld met de reeds eerder bestaande bromfiets klasse B. Dit is de categorie die max 45km/u mag rijden.
Hoe moet het nu:
Eerst is het belangrijk om te begrijpen dat er enkele soorten verkeersborden zijn die een ‘fietspad' aanduiden. Dit zijn de borden D7, D9 en D10 (zie afbeelding).
Fietsers en bromfietsen klasse A (25km/u) moeten dit fietspad verplicht volgen.
Voor de speed-pedelecs (en de bromfietsen klasse B) gelden er andere regels al naargelang de maximum toegelaten snelheid en/of het gebruikte bord.
1. Op wegen waar er max 50km/u mag gereden worden:
• wordt het fietspad aangeduid met het bord D7: de speed-pedelec volgt de rijbaan maar MAG ook op het fietspad (zonder evenwel andere fietsers in gevaar te brengen).*
• wordt het fietspad echter aangeduid met een bord D9 (vaak voorkomend) of D10: hier MOET de speed-pedelec de rijbaan volgen en mag hij dus niet mee op het fietspad.
2. Op wegen waar een hogere snelheid dan 50km/u is toegelaten:
• wordt het fietspad aangeduid met het bord D7: de speed-pedelec MOET verplicht het fietspad volgen.*
• Wordt het fietspad aangeduid met een bord D9 of D10: ook hier MOET de speed-pedelec de rijbaan volgen en mag hij ook hier niet mee op het fietspad.
Samengevat:
Bord D7 en max 50km/u: vrije keuze
Bord D7 en max +50km/u: op fietspad
Borden D9 of D10: altijd op de rijbaan
*belangrijke opmerking: het bord D7 kan worden voorzien van een onderbord dat een verplichting of een verbod oplegt. Dit zijn volgende onderborden waarbij de P staat voor pedelec (zie afbeelding).
Concreet:
Bord D7 + M13 op een weg max 50 = Pedelec verplicht op fietspad, bromfiets klasse B heeft nog vrije keuze.
Bord D7 + M16: zowel pedelec als klasse B MOETEN op de rijbaan.
PERSOONLIJKE BEMERKINGEN hierbij:
Hoewel onze regelgeving bij tal van fietspaden al wel beter zal zijn dan in NL (wij hebben op veel plaatsen nog keuzevrijheid) ben ik zelf zeker niet onverdeeld gelukkig met de huidige regelgeving/bestaande signalisatie. Hoe dan ook: ik zie mezelf met de huidige regelgeving en signalisatie hier en daar toch een bewuste overtreding begaan. Dit enkel en alleen voor mijn eigen veiligheid en omdat er nogal wat fietspaden aangeduid worden met het bord D9 (dit bord wordt ook niet voorzien van onderborden).
Ik ken ook diverse plaatsen waar er 70 mag gereden worden en waar het (brede) fietspad toch gesignaleerd is met een bord D9. Dit betekent dat ik daar dus sowieso op de rijbaan moet met mijn speed-pedelec (dode batterij of niet!). Levensgevaarlijk is dat!
Voor een bromfiets B geldt meestal: of hij rijdt 45 of hij rijdt niet. Ik moet er met mijn Stromer nog altijd wel voor trappen en ben misschien ook niet altijd in de mogelijkheid om pakweg 40 a 45km/u te rijden. Bovendien: wat als ik het even rustig aan wil doen of samen wil rijden met iemand die op een gewone e-bike rijdt?
Een (kleine) aanpassing van art 9.1.2.2 zal waarschijnlijk niet voor direct zijn en dus is een aanpassing van de plaatselijke verkeerssignalisatie waarschijnlijk nog de beste optie (zoals het plaatsen van onderborden of het wijzigen van bord D9 naar D7). Alhoewel: hier moet uw plaatselijke of gewestelijke wegbeheerder nog meewillen natuurlijk en snel zal dat ook niet bepaald gaan.
Nog dit: persoonlijk vrees ik ook niet meteen dat de politie u bijzonder streng gaat aanpakken als uw al dan niet bewuste overtreding bestaat uit het gekozen hebben van de overduidelijk veiligste optie in combinatie met een een aangepast en correct rijgedrag.
Ik zal hieronder binnenkort ter illustratie ook nog enkele foto's posten van enkele concrete verkeerssituaties.
Wat dan ook: drive safe and carefully
Belangrijk:
Dit overzicht beschrijft enkel hoe de regelgeving in België vandaag de dag precies is. Onderstaande regeling vindt u ook terug in art. 9.1.2.2 van de wegcode.
Kort gesteld: de wetgever heeft voor wat betreft de "plaats op de openbare weg" de speed-pedelec gelijkgesteld met de reeds eerder bestaande bromfiets klasse B. Dit is de categorie die max 45km/u mag rijden.
Hoe moet het nu:
Eerst is het belangrijk om te begrijpen dat er enkele soorten verkeersborden zijn die een ‘fietspad' aanduiden. Dit zijn de borden D7, D9 en D10 (zie afbeelding).
Fietsers en bromfietsen klasse A (25km/u) moeten dit fietspad verplicht volgen.
Voor de speed-pedelecs (en de bromfietsen klasse B) gelden er andere regels al naargelang de maximum toegelaten snelheid en/of het gebruikte bord.
1. Op wegen waar er max 50km/u mag gereden worden:
• wordt het fietspad aangeduid met het bord D7: de speed-pedelec volgt de rijbaan maar MAG ook op het fietspad (zonder evenwel andere fietsers in gevaar te brengen).*
• wordt het fietspad echter aangeduid met een bord D9 (vaak voorkomend) of D10: hier MOET de speed-pedelec de rijbaan volgen en mag hij dus niet mee op het fietspad.
2. Op wegen waar een hogere snelheid dan 50km/u is toegelaten:
• wordt het fietspad aangeduid met het bord D7: de speed-pedelec MOET verplicht het fietspad volgen.*
• Wordt het fietspad aangeduid met een bord D9 of D10: ook hier MOET de speed-pedelec de rijbaan volgen en mag hij ook hier niet mee op het fietspad.
Samengevat:
Bord D7 en max 50km/u: vrije keuze
Bord D7 en max +50km/u: op fietspad
Borden D9 of D10: altijd op de rijbaan
*belangrijke opmerking: het bord D7 kan worden voorzien van een onderbord dat een verplichting of een verbod oplegt. Dit zijn volgende onderborden waarbij de P staat voor pedelec (zie afbeelding).
Concreet:
Bord D7 + M13 op een weg max 50 = Pedelec verplicht op fietspad, bromfiets klasse B heeft nog vrije keuze.
Bord D7 + M16: zowel pedelec als klasse B MOETEN op de rijbaan.
PERSOONLIJKE BEMERKINGEN hierbij:
Hoewel onze regelgeving bij tal van fietspaden al wel beter zal zijn dan in NL (wij hebben op veel plaatsen nog keuzevrijheid) ben ik zelf zeker niet onverdeeld gelukkig met de huidige regelgeving/bestaande signalisatie. Hoe dan ook: ik zie mezelf met de huidige regelgeving en signalisatie hier en daar toch een bewuste overtreding begaan. Dit enkel en alleen voor mijn eigen veiligheid en omdat er nogal wat fietspaden aangeduid worden met het bord D9 (dit bord wordt ook niet voorzien van onderborden).
Ik ken ook diverse plaatsen waar er 70 mag gereden worden en waar het (brede) fietspad toch gesignaleerd is met een bord D9. Dit betekent dat ik daar dus sowieso op de rijbaan moet met mijn speed-pedelec (dode batterij of niet!). Levensgevaarlijk is dat!
Voor een bromfiets B geldt meestal: of hij rijdt 45 of hij rijdt niet. Ik moet er met mijn Stromer nog altijd wel voor trappen en ben misschien ook niet altijd in de mogelijkheid om pakweg 40 a 45km/u te rijden. Bovendien: wat als ik het even rustig aan wil doen of samen wil rijden met iemand die op een gewone e-bike rijdt?
Een (kleine) aanpassing van art 9.1.2.2 zal waarschijnlijk niet voor direct zijn en dus is een aanpassing van de plaatselijke verkeerssignalisatie waarschijnlijk nog de beste optie (zoals het plaatsen van onderborden of het wijzigen van bord D9 naar D7). Alhoewel: hier moet uw plaatselijke of gewestelijke wegbeheerder nog meewillen natuurlijk en snel zal dat ook niet bepaald gaan.
Nog dit: persoonlijk vrees ik ook niet meteen dat de politie u bijzonder streng gaat aanpakken als uw al dan niet bewuste overtreding bestaat uit het gekozen hebben van de overduidelijk veiligste optie in combinatie met een een aangepast en correct rijgedrag.
Ik zal hieronder binnenkort ter illustratie ook nog enkele foto's posten van enkele concrete verkeerssituaties.
Wat dan ook: drive safe and carefully