Beschrijving rechtzaak na boete SP

Overheidsregels en (of versus) de praktijk op de weg. Ook voor verzekeringen, RDW, etc.
Plaats reactie
Stromend
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1064
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41

Beschrijving rechtzaak na boete SP

Bericht door Stromend » 12 okt 2018, 08:33

Van FB:

"Ruim vijf maanden nadat ik ben aangehouden omdat ik op een fietspad fietste, stond ik vandaag voor de rechter. Ik kan niet anders zeggen dan dat de sfeer gemoedelijk was, de rechter erg aardig en ook de jongedame die de officier van justitie vertegenwoordigde (verder OvJ) uiterst vriendelijk was.
De rechter had mijn eerdere bezwaarschriften duidelijk goed gelezen, hetgeen ook gold voor de OvJ.

Ik had een stuk tekst voorbereid, waarvan in feite de belangrijkste alinea was:
“Als de verkeerswet een weggebruiker juist in een gevaarlijke situatie dwingt, in plaats van deze daartegen te beschermen, dan is er iets mis met die wet. Ik kan dit persoonlijk ook op geen enkele manier rijmen met Artikel 5 van de verkeerswet.”

De OvJ stond hierin (uiteraard) lijnrecht tegenover mij. Ik had een alternatieve route kunnen kiezen of kunnen gaan lopen, maar ik koos bewust voor het overtreden van de wet.

Dat er geen alternatieve route is, was natuurlijk geen argument om op het fietspad te gaan fietsen.
Dat een rapport, dat geschreven is in opdracht van Gemeente Deventer, onderschrijft dat de Zweedsestraat (waar ik staande ben gehouden) te gevaarlijk is voor een speed pedelec, was evenmin een argument.
Hetzelfde gaat op voor de Wilhelminabrug, die bij binnenkomst van Deventer wordt gepasseerd, waarop de V85 hoger dan 60 km/uur is en er meer dan 10.000 motorvoertuigen per etmaal passeren. Kortweg: Is de weg te gevaarlijk voor een speed pedelec, dan ga je maar lopen.

Oordeel:
De rechter voelde veel sympathie voor mijn zaak, hoopte dat mijn strijd zou bijdragen aan herziene regelgeving omtrent de speed pedelec, maar de boete van honderdvier euro blijft staan.

Mijn conclusie:
Volgens een journalist was ik de eerste in Nederland met een bekeuring, dus ik kan me voorstellen dat ik ook de eerste was met een rechtszaak. Daarom verbaasd mij deze uitkomst ook niet, alhoewel ik er geen enkel begrip voor op kan brengen. Men wilde wellicht ook geen precedent scheppen door de boete kwijt te schelden?

Wie is de winnaar?
Kans op herhaling is er niet, omdat ik sinds de aanhouding de fiets niet meer heb gebruikt en deze onlangs (helaas voor een schijntje) van de hand heb gedaan. Hierdoor is er een automobilist in het drukke verkeer tussen Apeldoorn en Deventer bij gekomen.

Een ervaring rijker, een heerlijk vervoermiddel kwijt. 😥
Ik wens u allen nog veel fietsplezier. 👍"

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1792
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Beschrijving rechtzaak na boete SP

Bericht door FreddyH » 12 okt 2018, 09:01

Hoe vervelend ook, dit was te verwachten. De rechter toetst aan de wet, de rechter toetst niet of de wet in orde is... Ondanks dat ik echt heel erg graag een andere uitkomst gezien had :bh:
Bulls Green Mover E45 (GoSwiss, 1260 Wh accu) sinds 10-2014
Extra's: Back-Roller Classic - Smarthalo - NCX-SP12 - Spurcycle - Marathon GT365 - "Bouwlamp"

Gebruikersavatar
J3R
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 230
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Re: Beschrijving rechtzaak na boete SP

Bericht door J3R » 12 okt 2018, 10:37

Heel jammer dit; het had een mooie geste geweest wanneer de rechter de wet handhaaft (kan niet anders), maar de boete naar 0 had teruggebracht. In deze is het probleem de wetgever en zijn onbekendheid met de Speed-Pedelec.

In de regio Amsterdam is het ook slecht gesteld met de aanwijzing naar de rijbaan. Politie is actief geworden met de handhaving en dat wordt in 2019 alleen maar erger, wanneer er ook voor snorscooters met de blauwe plaat een rijbaan verplichting gaat gelden.
Vindt het frappant dat wanneer je in eerste instantie je woon-werk en het file rijden met de auto vervangt voor een schone Stromer; je vervolgens praktisch weer de auto in wordt gedwongen met dit soort handhaving.

Ik ben dan ook echt niet van plan om met de Stromer op de rijbaan in de files, tussen de auto's met uitlaat gassen in/rondom Amsterdam te gaan rijden; of ervóór met de spatbord-klevers, toeterende en agresief rijdende bestuurders. Mijn ervaringen hiermee zijn ronduit vervelend en gewoon gevaarlijk met een reële kans op letsel.
🇳🇱 Stromer ST2 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲 MTB: Scott Scale 730

rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Berichten: 576
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41

Re: Beschrijving rechtzaak na boete SP

Bericht door rvaneijk » 12 okt 2018, 12:35

J3R schreef:
12 okt 2018, 10:37
Vindt het frappant dat wanneer je in eerste instantie je woon-werk en het file rijden met de auto vervangt voor een schone Stromer; je vervolgens praktisch weer de auto in wordt gedwongen met dit soort handhaving.
Je kunt als alternatief voor de auto een Renault Twizy overwegen. https://www.renault.nl/modellen/elektri ... twizy.html De aanschafprijs ligt iets boven die van de ST5. Deze is er in een 45 km/u en een 80 km/u uitvoering.

Ik zeg dit - ja, het moet niet gekker worden - omdat ik in Delft al twee maal een Twizy op het fietspad ben tegengekomen :ck:

Wat mij betreft een precedent. Maar goed, de Twizy is smal genoeg om tussen de paaltjes door te rijden die eigenlijk moeten voorkomen dat auto's het fietspad kunnen benutten als sluipweg.

Gebruikersavatar
Lomito
Veteraan
Veteraan
Berichten: 3352
Lid geworden op: 25 mei 2017, 21:24
Locatie: Herveld

Re: Beschrijving rechtzaak na boete SP

Bericht door Lomito » 12 okt 2018, 13:20

FreddyH schreef:
12 okt 2018, 09:01
Hoe vervelend ook, dit was te verwachten. De rechter toetst aan de wet, de rechter toetst niet of de wet in orde is... Ondanks dat ik echt heel erg graag een andere uitkomst gezien had :bh:
Tegenwoordig gaan rechters met hetzelfde gemak op de stoel van de wetgever zitten zoals met die Urgenda-zaak waarin de rechter het klimaatbeleid even gedicteerd heeft op verzoek van een ondemocratische organisatie. Het wachten is dus op een activistische rechter die onze argumenten wel serieus neemt... waarschijnlijk zullen er helaas eerst doden moeten vallen... :bu:

Een boete voor het rijden over het fietspad zou voor mij geen reden zijn om dan de fiets maar aan de kant te doen. Ik heb al ingecalculeerd dat ik jaarlijks zo'n 4-5 boetes zou ontvangen maar na anderhalf jaar staat de teller nog altijd op nul terwijl ik mijn uiterste best heb gedaan door overal en altijd over fietspaden te rijden. De vele ritjes over de onverplichte fietspaden op de Veluwe, de vrijwel dagelijkse ritten over Natuurmonumenten-betonbanen-door-het-bos, streng verboden voor bromfietsers vanwege de stank en de herrie...

Het terug ruilen van SP naar auto vanwege die ene boete lijkt mij dan ook wat overdreven maar het is wel duidelijk dat het bekeuren van SP-ers op fietspaden geen stimulans is om mensen de auto te laten verruilen voor een SP. Afgelopen zaterdag was ik in Duitsland waar je buiten de bebouwde kom ook niet op het gecombineerde fiets-/voetpad mag komen... en zo zou ik over de 100km/uur rijbaan moeten rijden met mijn SP... nooit van mijn LEVEN.

Honderd keer liever die boete dan een ernstig ongeval.
Waar het :ba vol van is...

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1494
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: Beschrijving rechtzaak na boete SP

Bericht door Tomasj » 12 okt 2018, 14:42

In B is dat toch anders.
In april is hier een fietser vrijgesproken die langs een drukke baan aan de linkerzijde van de weg reed (mag niet volgens de wegcode).
'Guust' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss :
woon-werk 52 km enkel

Myxomatose
Pro
Pro
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 jan 2018, 20:33
Locatie: Klein Brabant (B)

Re: Beschrijving rechtzaak na boete SP

Bericht door Myxomatose » 12 okt 2018, 19:59

Tomasj schreef:
12 okt 2018, 14:42
In B is dat toch anders.
In april is hier een fietser vrijgesproken die langs een drukke baan aan de linkerzijde van de weg reed (mag niet volgens de wegcode).
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180410_03456837
ST2 2018 - Sport 22" - Matt Black - 983 W/h

Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 539
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Re: Beschrijving rechtzaak na boete SP

Bericht door Daniel1975 » 12 okt 2018, 20:05

Ik reed vandaag op de busbaan (gewoon BUS op de baan gekalkt naast de rijbaan, dus niet vrijliggend) met een ST2, en werd gepasseerd door een politie auto. Ze keken, maar verder niets. Even later bij stoplicht ben ik ook over die baan langs de autos opgereden tot het rode licht. Vond het een beetje hypocriet om ineens wel aan te sluiten tussen de autos. Tante Agent keek amper geinteresseerd naar mij. De lege busbaan vonden zij blijkbaar ook veiliger voor mij.

WFVst5
Expert
Expert
Berichten: 226
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Re: Beschrijving rechtzaak na boete SP

Bericht door WFVst5 » 13 okt 2018, 23:10

Niet bepaald motiverend........heb mezelf dan ook voorgenomen om gewoon op de rijbaan te rijden cq fietspad als het MIJ uitkomt ongeacht mijn snelheid eis ik mijn positie op de weg op net als met de motorfiets dan maar een precedent. Kan mezelf desnoods een goede jurist veroorloven voor onbepaalde tijd........heb respect voor je beslissing. :shock: ;)

Stromerfred
Pro
Pro
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem

Re: Beschrijving rechtzaak na boete SP

Bericht door Stromerfred » 15 okt 2018, 23:19

[/quote]

Een boete voor het rijden over het fietspad zou voor mij geen reden zijn om dan de fiets maar aan de kant te doen. Ik heb al ingecalculeerd dat ik jaarlijks zo'n 4-5 boetes zou ontvangen maar na anderhalf jaar staat de teller nog altijd op nul terwijl ik mijn uiterste best heb gedaan door overal en altijd over fietspaden te rijden
[/quote]

Nee precies, helemaal eens. Afgelopen vrijdagavond voor het eerst stukje gaan lopen op Leidseplein, dacht zoveel motoragenten bij elkaar dat is vragen om gezeik. Straat verder gewoon weer opgestapt natuurlijk.
Stromer ST1x oranje 2017, verende voorvork, bodyfloat, spurcycle, blinkers
Stromer ST2 zwart 2018, verende voorvork en bodyfloat

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast