Even terug naar de originele vraag, de vraag waar dit topic allemaal mee begonnen is.
Lotte schreef: ↑05 okt 2018, 11:19
stromer speedelec met verplichte inschrijvingsplaat.(kentekenplaat)
Voor het wegverkeer wordt men ingeschreven onder de categorie bromfietsen.Al dan niet op de rijbaan of fietspad fietsen buiten beschouwing gelaten.
Stel nu,je verkeert in goede conditie en je geraakt hierbij vlot boven de toegestane 45kmh,pakweg 48kmh.
Kun je dan bekeurd of geflitst worden??omdat je sneller rijdt dan de toegestane snelheid.
Kan me niet voorstellen om bekeurd te worden omdat je in goede conditie bent.
Renners halen ook vaak snelheden van boven de 45kmh.Deze kunnen uiteraard niet geflitst worden door ontbreken van een kentekenplaat.
Het nut ontgaat me hierbij compleet van een kentekenplaat.
kleine samenvatting"mag men wettelijk sneller dan 45kmh rijden op de openbare weg met een speedelc??
Als ik deze situatie moet beoordelen (maar ik heb geen rechtenstudie achter de rug) dan is mijn antwoord alsvolgt.
Een speed pedelec mag buiten de bebouwde kom op de weg tussen de auto's maximaal 45 km/uur rijden. Even een zijstapje: buiten de bebouwde kom op het brom-/fietspad mag je maximaal 40 km/uur rijden en binnen de bebouwde kom op het brom-/fietspad mag je maar maximaal 30 km/uur rijden. Het gaat hier om de maximum toegestande snelheid van deze baanvakken. Deze vraag beantwoord ik dan ook voor de situatie buiten de bebouwde kom, op de straat tussen de auto's, maar als je mijn gedachtengang kunt volgen, kun je mijn antwoord eenvoudig "vertalen" naar elke andere situatie.
Omdat je een speed pedelec hebt, mag je maximum snelheid 45 km/uur zijn. Dit is de maximum snelheid die de overheid heeft opgelegd aan het voertuig.
De maximum snelheid van de weg/het baanvak waar je op rijdt (voor het gemak: buiten de bebouwde kom, tussen de auto's) is 50 km/uur. Is dit vreemd? Nee hoor, want je bent namelijk niet de enige die op die weg mag rijden. Er zijn bijvoorbeeld ook motoren, scooters en (jawel) auto's die er mogen rijden. Zij mogen harder rijden dan 45 km/uur, jij niet. Waarom niet? Omdat jij op een speed pedelec zit en niet op een motor of in een auto. Jouw voertuig (de speed pedelec is geconstrueerd voor- en getest op deze maximum snelheid. Mijn conclusie is dan ook dat je bekeurd kan worden als je harder gaat dan 45 km/uur (uiteraard vermeerderd met de kilometers van de wettelijke correctie).
Dan de racefietser. Voor (race)fietsen bestaan geen maximum snelheden. Wel moet de (race)fietser zich houden aan de maximum snelheid van de weg. Op een baanvak waar 50 km/uur is toegestaan, zou de racefietser dus 50 km/uur "op de teller" mogen fietsen (uiteraard vermeerderd met de kilometers van de wettelijke correctie). Of dit allemaal verstandig is, is een hele andere vraag.
Wat nu als je de motor van je speed pedelec uit zet? Als je de motor van een speed pedelec uit zet (of in een lagere ondersteuningsstand zet), verandert het voertuig waar je op zit niet in een auto, brommer, e-bike, fiets of invalidewagentje. Het blijft voor de wet gewoon een speed pedelec, eentje waarvan de motor uitgezet is, en voor de speed pedelec geldt een maximum snelheid van 45 km/uur. De boete waar je dan tegenaan kunt lopen, zul je dan ook "als een vent" moeten dragen. Als je dan toch harder wilt rijden dan de 45 km/uur, dan zou ik dat doen met een "draaiende motor".
Mijn idee over slimme flitsers. We kwamen uit een tijdperk van analoge camera's en nauwelijks automatisering. We zitten in een tijdperk van automatisering en digitale camera's. Ik kan me nauwlijks voorstellen dat het veel programmeerwerk is om op basis van het kenteken te bepalen hoe hard het voertuig wettelijk mag rijden en op basis daarvan en de overschrijding een bekeuring uit te schrijven. Dat het nu misschien nog niet gebeurt, heeft denk ik te maken met de prioriteit. Het is gewoon een kwestie van tijd.
Tot slot de vraag: waarom heeft een speed pedelec een kenteken en waarom een fiets niet? Een kenteken is een identificatiemiddel voor voertuigen. Op dit moment is een kentekens in Nederland meestal verplicht voor voertuigen die zich op de openbare weg begeven. Het voeren van een kenteken is gekoppeld aan een verplichte verzekering. Fietsen hebben die koppeling met de verplichte verzekering niet en hebben om die reden (volgens mij) geen verplicht kenteken.
In Nederland is een kenteken gebonden aan het voertuig. Bij verkoop blijft het kenteken bij het voertuig. In België hoort het kenteken bij de eigenaar en bij het voertuig. Telkens als iemand een voertuig inschrijft, wordt een nieuw kenteken afgeleverd. In Groot-Brittannië beslist de houder van een kenteken zelf wat hij ermee doet. Hij mag het kenteken op een voertuig naar keuze toepassen of aan iemand anders geven. Er is daar dan ook een levendige handel in kentekens met bijzondere combinaties.
Als ik het ergens verkeerd heb gezien, dan verneem ik het graag. Dus... please shoot!