Telefoonverbod op de fiets vanaf juli 2019

Plaats reactie
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Een grote stap richting veiligheid! :ay

https://www.nu.nl/mobiel/5479766/kabine ... ngaan.html
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Inderdaad. Wel een raar artikel trouwens:
Volgens een wetsvoorstel zou het verboden moeten worden om een mobiel elektronisch apparaat vast te houden tijdens het besturen van alle soorten voertuigen

Niet alleen automobilisten en fietsers mogen volgens deze nieuwe wet geen mobiele apparaten meer bedienen. Het verbod zal na invoering ook gelden voor trambestuurders en bestuurders van alle gehandicaptenvoertuigen.
:bu:

Edit: bedienen benadrukt
Laatst gewijzigd door FreddyH op 25 sep 2018, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Wat is daar raar aan? Voor zover ik het begrijp is het principe ook in dit voorstel de handfsfree-gedachte. Dus: onder het fietsen is het niet toegestaan om met een mobiele telefoon in de hand te bellen, te sms-en of te appen (cf. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... p-de-fiets).

Zie ook een vollediger bericht op Tweakers https://tweakers.net/nieuws/132645/nede ... fiets.html

en de berichtgeving in de Volkskrant https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b8848c00/
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Het rare is dat er eerst terecht gesteld wordt dat je geen "mobiel apparaat" meer mag vasthouden (klopt met het wetvoorstel en met wat jij zegt) en dat daarna gesteld wordt dat je het niet meer mag bedienen.
Bedienen en vasthouden is niet hetzelfde.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

FreddyH schreef: 25 sep 2018, 19:44 Het rare is dat er eerst terecht gesteld wordt dat je geen "mobiel apparaat" meer mag vasthouden (klopt met het wetvoorstel en met wat jij zegt) en dat daarna gesteld wordt dat je het niet meer mag bedienen.
Bedienen en vasthouden is niet hetzelfde.
Ik heb een tijdje geleden ook gehoord dat de minister ook bedienen wil verbieden. Handsfree appen is net zo gevaarlijk als appen met je mobiel in de hand dus wat mij betreft ook verbieden. Handsfree bellen leidt ook af maar dan houdt je tenminste je ogen op de weg.

Eigenlijk hoort dit topic onder "wet en regelgeving of in de media"...
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Elsje schreef: 25 sep 2018, 19:54 Ik heb een tijdje geleden ook gehoord dat de minister ook bedienen wil verbieden. Handsfree appen is net zo gevaarlijk als appen met je mobiel in de hand dus wat mij betreft ook verbieden. Handsfree bellen leidt ook af maar dan houdt je tenminste je ogen op de weg.

Eigenlijk hoort dit topic onder "wet en regelgeving of in de media"...
Op zich ben ik het eens... maar als, zoals het artikel vermeld, het bedienen van een "mobiel electronisch apparaat" strafbaar gesteld wordt dan zou het bedienen van je radio ook verboden moeten worden. Wat is immers het verschil tussen het volgende nummer selecteren op je iPod of op je autoradio.

En *als* dat verboden wordt, omdat het immers ook afleidt, dan zou het eten van een boterham ook verboden moeten worden. En het roken van een sigaret, en het ruzie maken met de persoon naast je en ...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Elsje schreef: 25 sep 2018, 19:54 Eigenlijk hoort dit topic onder "wet en regelgeving of in de media"...
Mee eens. Topic verplaatst.

Ik denk dat iedereen het erover eens is dat de hypnotiserende en zuigende werking van een blik op de smartphone + 1 hand van het stuur beduidend meer afleidt dan een sigaretje roken op de fiets. Ik ben heel, heel erg blij als smartphone vasthouden/bedienen/kanmijhetschelen eindelijk verboden gaat worden. Nu de handhaving nog.

Want sinds ik meer tijd doorbreng in de auto dan op de fiets en dagelijks 3 uur lang om me heen zie hoeveel mensen er in de auto zitten te appen.... En maar slingeren en doen. Het is echt pure waanzin met die $%*!##S(D*)S-telefoons. Als handhavers eens een paar uur de snelweg op zouden gaan en enkel en alleen hierop zouden controleren, dan hebben ze er zo tientallen te pakken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ehrm....... Is een Stromer ook niet een mobiel elektrisch apparaat? 😂
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Wiebe schreef: 26 sep 2018, 02:15 Ehrm....... Is een Stromer ook niet een mobiel elektrisch apparaat? 😂
:bj
Ik zie het helemaal voorkomen: "jamaar meneer de agent, volgens de wet *moet* ik 2 handen aan het stuur houden :bh: "

En een Tesla is een soort rijdende tablet, dus daarvoor geldt hetzelfde...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie