Aan de kant gezet door agent.

buco

Net in het naar huis rijden, ik reed op een typische sluipweg zoals ze er in België wel meer zijn. Je mag er zeker 95km/h rijden alleen staan er om een of andere reden - meeste automobilisten totaal vreemd - na letterlijk ELK kruispunt borden met 50km/h. De weg is ook voorzien van zeker 40cm brede fietspaden met knal ernaast overal blinde opritten en hagen waar je niet kan zien of er iets komt. Typisch op en top Belgische fiets-infrastructuur zeg maar. Dus sorry automobilisten, ik rijd op de rijbaan.

Komt er een combi vanuit de andere kant aangereden en ik zie nog net vlak voor hij me kruist de agent aan het stuur uit het raam met zijn arm wijzen dat ik op het fietspad moet. Sorry dude, ain't gonna happen dus ik vervolg gewoon mijn weg. 30 seconden later is de combi gekeerd zie ik hem in mijn spiegel en met loeiende sirene en knipperlichten achter me aan.

Agent stapt uit en zegt dat ik op het fietspad moet rijden. Ik leg hem uit dat de wegcode voorschrijft dat ik zolang de maximum snelheid 50km of lager is, ik de keuze heb net zoals een klasse B brommer en dat daarenboven het fietspad levensgevaarlijk is, laat staan tegen 45km/h. De agent gooit er nog het terechte argument tegenaan dat die snelle fietsen hem mateloos irriteren en dat hij het deze avond gaat checken. Voor een keer ziet hij het door de vingers.

Laatst stond het nog in de krant dat er wat schort aan de selectieprocedure bij de politie. Dat schijnt dus te kloppen :bj

Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Dat is juist wat betreft de wetgeving in België en de fietsinfrastructuur.

Ter voorbereiding van mijn Stromer-avontuur had ik enkele weken terug een mail gestuurd naar de stad Gent alsook de Politie met de vraag waar ik nu wel en niet mag rijden aangezien er enkele 'twijfelgevallen' zijn in de stad die ik wekelijks doorkruis. Nadat de mail 3 maal doorgestuurd was omwille van onwetendheid heb ik tot op vandaag nog steeds geen antwoord gekregen dat een antwoord is en waarbij ik wijzer geworden ben.

We zullen dan maar 'op goed geluk' cruisen zeker met de Stromer... :bc
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

Geweldig, ben benieuwd wanneer men een beetje op de hoogte is van deze tendence die al een paar jaar gaande is
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Jaja de autocultuur zit diep geworteld. Zo een fiets die echt iets doet om de melkkoe auto weg te krijgen, is mateloos irritant!
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

:lol:
Geweldig dit. Kan ook echt alleen in België! Oh, en ook in Nederland overigens. Ook hier zijn gevallen bekend van SP's die aan de kant gezet zijn omdat ze zich aan de wet hielden :ck:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

buco schreef: 17 sep 2018, 17:39 De agent gooit er nog het terechte argument tegenaan dat die snelle fietsen hem mateloos irriteren en dat hij het deze avond gaat checken. Voor een keer ziet hij het door de vingers.
Uiteraard: irritatie gaat voor de wet. Wat dat betreft verschilt deze handhaver dus exact geen enkele millimeter van de doorsnee automobilist.

"This time I will see it through the fingers" :bu:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Tegen zo'n agent zeg je gewoon dat je volgens artikel 9,1,2 paragraaf 2 van het verkeersreglement vrije keuze hebt tussen fietspad en de weg, zolang de snelheid beperkt is tot 50km/h. Dan druipt hij onmiddellijk af.
Ezelsbrug om dit makkelijk te onthouden: Porsche 911 -> +1 -> 9,1,2 paragraaf 2
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Golvas

Waarom lig jij eigenlijk eerst aan een Porsche 911 te denken om daar dan +1 bij te tellen = 912 ipv rechtstreeks aan een Porsche 912 te denken ?
NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Amai das toevallig, ik had vandaag een gelijkaardige ervaring in België met een uiteindelijk wel vriendelijke agent.

Op een baan met een smal fietspad reed ik op de rijbaan (Max 50 km/u in de bebouwde kom). Op het fietspad rijden is supergevaarlijk met allemaal fietsende scholieren en kinderen.
Ineens rijdt er een auto zenuwachtig achter me aan. Ik rijd een straat in en de auto volgt me. Ik had toen nog niet door dat het een agent was. hoekje om houdt de auto me tegen (agent in een anonieme wagen).
De agent vroeg me of ik een "brommer ben". Ik repliceerde met het gegeven dat ik mag rijden op de rijbaan in zone 50 km/u. Hij reageert dat dit gevaarlijk is en kan leiden tot verkeersagressie, waarop ik reageer dat dit niet mijn probleem is want het mag volgens de wegcode en dat rijden op het fietspad nog veel gevaarlijker is.
Blijkbaar was de agent niet op de hoogte van de wet want na mijn reactie werd de toon vriendelijker en hebben we een leuke discussie gehad. Hij ging het eens allemaal nakijken en nalezen en indien nodig in onze politiezone eens bekijken hoe de communicatie kan verbeteren naar automobilisten toe want die weten inderdaad nooit van iets als het gaat om speed bikes.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

NikolaasArts schreef: 17 sep 2018, 22:10 hoe de communicatie kan verbeteren naar automobilisten toe want die weten inderdaad nooit van iets als het gaat om speed bikes.
Als de agenten het al niet weten, hoe moet de gemiddelde automobilist het dan weten :bu:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie