Verzekeringsmaatschappij en premie (BE)

Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Hallo,

bij welk verzekeringsmaatschappij is jouw fiets verzekerd, waarom en hoeveel bedraagt je jaarlijkse premie? Zo kan ik vergelijken om een beslissing te nemen. Voorlopig enkel een offerte gekregen van Aedes, de jaarlijkse premie zou op 192€ komen.

Alvast bedankt,
Dieter.
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Golvas

Stromer9000 schreef: 31 aug 2018, 19:30 een offerte gekregen van Aedes, de jaarlijkse premie zou op 192€ komen.
Vermeldt die offerte toevallig ook welke risico's er gedekt zijn ?
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Golvas schreef: 31 aug 2018, 21:14
Stromer9000 schreef: 31 aug 2018, 19:30 een offerte gekregen van Aedes, de jaarlijkse premie zou op 192€ komen.
Vermeldt die offerte toevallig ook welke risico's er gedekt zijn ?
Beste,

In bijlage vindt u het voorstel alsook de folder van de maatschappij Aedes.
Als het een speed pedelec betreft moet er eveneens een plaat aangevraagd worden.
Hou er eveneens rekening mee dat als deze fiets een autonome motor heeft, er ook een BA-dekking dient onderschreven te worden.
Is er enkel trapondersteuning dan is een BA Familiale voldoende en hoeft er geen aparte BA-dekking genomen te worden

Dus als we alles optellen zou de maximumpremie kunnen komen op:
BA = 84 euro
RB = 24 euro
Omnium + Bijstand = 84 euro
--> 192 euro / jaar.
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Bij Argenta komt BA op €52,11. Maar zie wel geen omnium daar...
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

JeroenDG schreef: 03 sep 2018, 07:46 Bij Argenta komt BA op €52,11. Maar zie wel geen omnium daar...
Thx! Ik ga ook eens bij Argenta polshoogte nemen.
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
macfiets
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 104
Lid geworden op: 04 dec 2017, 13:21
Locatie: Brasschaat, Vlaanderen

In België moet er voor een Stromer geen BA afgesloten worden, de familiale verzekering is voldoende. Vroeger moest het wel, maar de wet is aangepast een jaar geleden ongeveer.
Stromer rijder sinds 6 juni 2016.
ST7 XL Dark Platinum
Riese Muller Load 75 High Speed Bakfiets
Rubens
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 aug 2018, 11:06

macfiets schreef: 03 sep 2018, 15:56 In België moet er voor een Stromer geen BA afgesloten worden, de familiale verzekering is voldoende. Vroeger moest het wel, maar de wet is aangepast een jaar geleden ongeveer.
Klopt volledig! Geen BA nodig enkel familiale.

Blijkbaar "weten" veel makelaars dit niet ;)
Golvas

Rubens schreef: 03 sep 2018, 16:55 Blijkbaar "weten" veel makelaars dit niet ;)
De correcte uitleg kan je hier nalezen ... en blijkbaar kennen vele makelaars én vele leasingmaatschappijen die nog altijd niet.

Kris Peeters heeft reeds meerdere keren een wetswijziging beloofd, maar tot op heden is die niet uitgevoerd ... een BA Motorrijtuigen is en blijft dan ook nog altijd verplicht.
Peter 2
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 apr 2018, 17:35
Locatie: Ronse 9600

BA blijft verplicht tot wetsontwerp is goedgekeurd! Peeters mag zeggen wat hij wil, het voorstel is nog Niet geratificeerd. Zonder BA kan je mijn inziens zelfs geen online kenteken aanvraag doen.
ST3AE 2019 50+Ked Berlin voor zomer, Giro Bexley satin Grey voor winter.
Dagelijks hellingen tot 11% . Inwoner Vlaamse Ardennen.
Gebruik ST3AE Recreatief
Rubens
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 aug 2018, 11:06

Golvas schreef: 03 sep 2018, 18:37
Rubens schreef: 03 sep 2018, 16:55 Blijkbaar "weten" veel makelaars dit niet ;)
De correcte uitleg kan je hier nalezen ... en blijkbaar kennen vele makelaars én vele leasingmaatschappijen die nog altijd niet.

Kris Peeters heeft reeds meerdere keren een wetswijziging beloofd, maar tot op heden is die niet uitgevoerd ... een BA Motorrijtuigen is en blijft dan ook nog altijd verplicht.
In dat antwoord staat er toch duidelijk dat het over autonome speed pedelecs gaat...

Een stromer is toch geen autonome, maar trapondersteunend.

Mijn vriendin is mijn verzekeringsmakelaar en die heeft mij nogmaals bevestigd dat ik geen BA nodig heb.

"Elke fiets met een elektrische hulpmotor waarvan de ondersteuning volledig wegvalt vanaf de snelheid van 45 km/uur
of meer en die niet autonoom kan rijden."

Komt uit de polis van Baloise.

https://www.axa.be/ab/NL/particulieren/ ... en-co.aspx

Hier staat het ook duidelijk uitgelegd op de website van axa.
Plaats reactie