Geluid

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Het totaal ontbreken van geluid bij het rijden met een speed-pedelec is een zegen, maar ook een probleem, omdat fietsers ons niet horen afkomen. Wanneer ik met de fiets rijd, gebruik ik mijn oren om te oordelen of er verkeer (auto / moto) aankomt, maar een speed-pedelec hoor ik dus niet aankomen. Nu wordt die speed-pedelec wel geacht tijdig te bellen of te toeteren, maar dat helpt niet aan onoverzichtelijke kruisingen en dergelijke.
Op Europees niveau wordt er gesproken over de noodzaak om elektrische wagens te voorzien van rijgeluiden in bebouwde kom (wanneer een elektrische wagen > 50 km/h rijdt, maakt die evenveel geluid als een klassieke wagen, vanwege de rolgeluiden).
Ik zou dit voor speed-pedelecs ook wel een leuke oplossing vinden, ideaal een geluid dat je gewoon kan opzetten wanneer je door een bebouwde kom rijdt, over een druk fietspad heen moet en af kan zetten op andere plaatsen...
Iemand een idee hoe ik zoiets kan opzetten?
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Golvas

Het gros van de bestuurders van tweewielers heeft sowieso een probleem met het gehoor : oortjes, oordoppen, een smartphone die tegen het oor kleeft, een integraalhelm, oorwarmers, een hoodie, een muts, een hoorapparaat dat niet werkt of dat nog thuis ligt, te druk in gesprek met een andere fietser ... etc, etc ...

Doe geen moeite : die mensen horen niets, totaal niets ... en, ze willen ook niets horen : geen Stromer 2018 claxon, geen Ali bel, geen Spurcycle, geen Basil Ding Dong ... gewoonweg niets ... :bu:

Wil je dan toch gaan experimenteren met lawaai maken in de hoop ermee op te vallen voor anderen probeer het dan eens speelkaarten en wasknijpers ? ... :mrgreen:

Succes !

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Golvas schreef: 19 aug 2018, 21:02 probeer het dan eens speelkaarten en wasknijpers ? ... :mrgreen:
:lol:
Wij gebruikten altijd een stukje plastic van een boter verpakking. Slijt minder hard :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

En je kaartspel blijft compleet ;)

On topic: ik ben tegenstander van geluid toevoegen. Door de complete inefficientie van de verbrandingsmotor zit je met overschot aan geluid en hitte. Gaan we nu opeens kunstmatig herrie toevoegen omdat we weigeren op te letten?
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Mijn nummerbord rammelt dusdanig dat ik niet onopgemerkt iemand van achter kan besluipen. :ai
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Wiebe schreef: 20 aug 2018, 10:32 On topic: ik ben tegenstander van geluid toevoegen. Door de complete inefficientie van de verbrandingsmotor zit je met overschot aan geluid en hitte. Gaan we nu opeens kunstmatig herrie toevoegen omdat we weigeren op te letten?
Helemaal mee eens. Dit is gewoon een kwestie van gewenning, als er over een paar jaar meer elektrische auto's en SP's rondrijden dan komt het vanzelf goed.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Blizzard
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
Locatie: Dalen
Merk SP: Stromer ST3 sport

Af en toe even remmen werkt ook goed... (ik heb een x) :mrgreen:
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
Plaats reactie