Mooi artikel over de evolutie van de wegcode. Met een goed idee erbij om alle regels te laten afhangen van de snelheid die je wil rijden, niet je maximale snelheid.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/08/10 ... obiliteit/
Want inderdaad: een Porsche mag ook door een zone 30.
Opinie uit belgie
-
- Veteraan
- Berichten: 662
- Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
- Locatie: Belgisch Limburg
- Merk SP: Stromer ST3
De opinie die hier wordt weergegeven ligt in het verlengde van het advies van Fietsberaad, een advies-orgaan van de Vlaamse Overheid : http://www.fietsberaad.be/Kennisbank/Bi ... edelec.pdf
Ik vind dit een onwaarschijnlijk goed opgesteld advies, en hoop dat de Vlaamse overheid zich daarop baseert om de wetten en infrastructuur verder bij te sturen.
Ik denk trouwens dat dat voorstel ook veel zin zou maken voor Nederland, btw, dus lees die pdf eens, doen we in B ook eens iets beter dan in Nl
Ik vind dit een onwaarschijnlijk goed opgesteld advies, en hoop dat de Vlaamse overheid zich daarop baseert om de wetten en infrastructuur verder bij te sturen.
Ik denk trouwens dat dat voorstel ook veel zin zou maken voor Nederland, btw, dus lees die pdf eens, doen we in B ook eens iets beter dan in Nl
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
- rubenbentein
- Rookie
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 18 mei 2018, 11:31
Er zat een interessante flowchart gelinkt in dat stukje, over hoe de belgische wegcode voertuigen classificeert.
Interressant dat ze hier een mix hebben tussen een algemene brede definitie onder de 18 km/u (b.v. elke voertuig met een elektrische motor met een max snelheid <18km/u is een gemotoriseerd voortbewegingstoestel) en dan weer heel specifieke definities boven de 18 km/u (b.v. een speed pedelec met 3 wielen is geen speed pedelec meer, maar een bromfiets klasse B).
Alles op 1 hoop gooien is wellicht ook geen oplossing, want dan begint iedereen overal te rijden, maar met heel specifieke definities moet je ook veel meer aanpassingen doen aan de wetgeving en signalisatie wanneer er weer iets nieuws komt.
Leuk concreet voorbeeldje: Er bestaat een elektrische 1-wheeler die 25 km/u kan:
Motor? Ja ---> Max snelheid <18? Nee ---> 2,3 of 4 wielen? Nee ---> 1 wiel? Ja ---> Uitkomst: Auto
Interressant dat ze hier een mix hebben tussen een algemene brede definitie onder de 18 km/u (b.v. elke voertuig met een elektrische motor met een max snelheid <18km/u is een gemotoriseerd voortbewegingstoestel) en dan weer heel specifieke definities boven de 18 km/u (b.v. een speed pedelec met 3 wielen is geen speed pedelec meer, maar een bromfiets klasse B).
Alles op 1 hoop gooien is wellicht ook geen oplossing, want dan begint iedereen overal te rijden, maar met heel specifieke definities moet je ook veel meer aanpassingen doen aan de wetgeving en signalisatie wanneer er weer iets nieuws komt.
Leuk concreet voorbeeldje: Er bestaat een elektrische 1-wheeler die 25 km/u kan:
Motor? Ja ---> Max snelheid <18? Nee ---> 2,3 of 4 wielen? Nee ---> 1 wiel? Ja ---> Uitkomst: Auto
-
- Expert
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
- Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B
Allemaal mooi, maar er is geen enkele autobestuurder die niet snapt waarom jij op de rijbaan rijdt ipv op het fietspad (waar een D9/10) bord staat.
Mn kan wel regels veranderen, maar er is nog wel wat meer nodig.
Voorlopig dus: zoveel mogelijk gezond verstand gebruiken en rijden waar het veiligst is. (En af en toe wat verwensingen die je naar je hoofd geslingerd krijgt van ongeduldige automobilisten erbij nemen)
Mn kan wel regels veranderen, maar er is nog wel wat meer nodig.
Voorlopig dus: zoveel mogelijk gezond verstand gebruiken en rijden waar het veiligst is. (En af en toe wat verwensingen die je naar je hoofd geslingerd krijgt van ongeduldige automobilisten erbij nemen)
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder