Lus verkeerslichten registreert speed pedelec niet

jve66816
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B

Dus “een individueel geval” dat door het rood rijdt hoeft de politie zich dan ook niet mee bezig te houden :bf: :lol: :bj
Nou alle gekheid, ik heb in belgie hetzelfde met de motor voor. Op veel kruispunten met zulk een lus is het ofwel doorhet rood rijden (wat ik meestal doe) ofwel voorbij de witte streep staan en wachten op een auto :bh:
Dan zal het voor een fiets van 30kg uiteraard van tzelfde zijn.
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder :cool2:
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Vroeg me af hoe zo'n lus werkt; gaat dat bijvoorbeeld op wieldruk/magnetisch veld?

Op wikipedia deze uitleg gevonden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Detectielus
Een detectielus is een inductielus van koperdraad verzonken in het wegdek, waarmee met behulp van elektronica een voertuig kan worden waargenomen. De detectielus werkt met de benodigde elektronica als een elektrische spoel en de aanwezigheid van het metaalhoudende voertuig op de lus verstoort het magnetisch veld. Die verstoring veroorzaakt een meetbare verandering in de wisselstroomeigenschappen van de detectielus.

De Stromer zou m.i. beter gedecteerd worden ter hoogte van trapas/achterwielmotor en/of batterij vanwege het aanwezige "magnetisch" metaal. Zou eens uitproberen om ter hoogte van de trapas/achterwielmotor boven een dergelijk markering in het asfalt te gaan staan. Alleen het voorwiel/schijfrem en de carbon/aluminium voorvork is mogelijk te weinig voor detectie door deze lus.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Mijn ervaring met dectectielussen is verschillend. De een “ziet” de Stromer wel de ander weer niet. Wat ik wel heb ondervonden is dat ik elke ochtend, heel vroeg en het verkeerslicht straalt altijd rood, een detectielus passeer door het midden de Stromer kennelijk niet goed wordt gezien. Wanneer ik de lus over de lengte richting benader, dus met de Stromer over de linker of rechter zijkant rij, ik wel word waargenomen en het licht naar groen springt.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

NickV schreef: 25 jul 2018, 18:28 Ik heb ook maar een melding gedaan op Strijp S, als we maar genoeg meldingen doen moet het toch een keer gaan irriteren bij een paar ambtenaren (voor zover dat al mogelijk is).
Waar precies? Dan maak ik daar ook een melding van :mrgreen:
Mijn melding is van viaduct Kennedylaan/Eindhovenseweg.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Lamkram schreef: 25 jul 2018, 19:38Wanneer ik de lus over de lengte richting benader, dus met de Stromer over de linker of rechter zijkant rij, ik wel word waargenomen en het licht naar groen springt.

Groet Mark
Dat bedoel ik dus. Jij hebt het ook al gemerkt dat het zo werkt. Als je er in de langsrichting over rijdt dan heb je een groter detectie vlak.
Met een motor moet dat zeker werken.

Het werkt inderdaad op inductie en zeker niet op druk.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

Goeie tip, ga ik zeker proberen, de lus zo benaderen. Overigens al reactie van de Rijksoverheid... die verwijst me naar de gemeente die is hier verantwoordelijk voor.... verhaal kastje muur, muur kastje. Heb een reactie terug gestuurd dat de gemeente weigert en dat ik dus benieuwd ben wat je rechten en plichten zijn. Aangezien ik me aan de regels conformeer maar de overheid geen rekening met SP bestuurder houdt.
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik denk dat we met z'n allen dit soort berichten moeten gaan sturen naar alle gemeenten waar dit van toepassing is. Als er genoeg post binnen komt wordt het vanzelf vervelend!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

harmroest schreef: 25 jul 2018, 14:17 :bc Misschien dat iemand een tip heeft met betrekking tot verkeerslichten. :bc
(...)
Ik ben benieuwd of iemand hier iets zinnigs over kan zeggen. Of moet ik contact opnemen met de rijksoverheid?
Ik heb uitstekende ervaring met zowel Rotterdam als Den Haag. Ik krijg altijd antwoord op mijn meldingen, en de werkzaamheden voor het afstellen van de detectielussen worden vrij snel opgevolgd.

Hieronder een voorbeeld van mijn verzoek. Dit kan als model dienen voor andere gemeenten.
Geachte mevrouw, mijnheer.

Overwegende dat:
- ik een berijder ben van een speed-pedelec en inwoner ben van de gemeente Rotterdam;
- de detectielus voor een stoplicht soms niet werkt op de aanwezigheid van de speed pedelec;
- een stoplicht daardoor niet op groen komt en op rood blijft staan;

doe ik met deze email een aanvraag voor het afstellen van de detectielus voor het stoplicht op de rijbaan voor de volgende stoplichten.

- Stieltjesstraat (rijbaan in noord-oostelijke richting), detectielus linksaf naar Koninginnebrug (51.912056, 4.498804)
- Stieltjesstraat (rijbaan in noord-oostelijke richting), detectielus rechtdoor (51.912056, 4.498804)
- Koninginnebrug (rijbaan in zuid-westelijke richting), detectielus rechtdoor naar Prins Hendrikkade (51.913526, 4.497092)
- Koninginnebrug (rijbaan in zuid-westelijke richting), detectielus linksaf naar Koninginnebrug (51.913526, 4.497092)
- Pieter de Hoochbrug (rijbaan in noord-westelijke richting), detectielus linksaf naar Rochussenstraat (51.909459, 4.457705)

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en zie uw reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,
etc.

en een voorbeeld reactie.
Geachte heer ***,

Allereerst bedankt voor uw melding.

We gaan de door u genoemde lussen proberen gevoeliger af te stellen, zodat u waargenomen wordt door de verkeerslichten, al gebied de eerlijkheid dat dit voor Speedelec’s nog vrij lastig blijkt. We adviseren u vooral over de hoekjes van de detectielussen te rijden, dan is de kans het grootst dat u waargenomen wordt.

Vertrouwend er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
etc.
of ook:
Geachte heer ***,

Allereerst bedankt voor uw melding.

Zoals u zelf al aangeeft, gelden voor speed pedelecs dezelfde regels als voor bromfietsers, en moet binnen de bebouwde kom gebruik worden gemaakt van de rijbaan. Voor verkeerslichten betekent dit, dat om groen te krijgen, een weggebruiker moet worden opgemerkt door de detectielussen. Voor bromfietsers, motoren en ook speed pedelecs lukt dit niet altijd bij detectielussen. Graag vernemen we het als u dit constateert op locaties, dan kunnen we de gevoeligheid van de lussen verbeteren. Voor de locaties die u nu al heeft doorgegeven gaan we dit uitvoeren. Voor bromfietsers is dit vaak de oplossing.

Voor de speed pedelecs verwachten we helaas dat het lastiger is om opgemerkt te worden door de detectie (als er geen ander verkeer is), vanwege de lichte metalen die de speed pedelec heeft. We adviseren u daarom altijd op de hoek van een detectielus te gaan staan. In de toekomst komen er andere manieren om aan het verkeerslicht de aanwezigheid door te geven om groen te krijgen, waardoor we niet meer alleen afhankelijk zijn van metaaldetectie.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
etc.
Laatst gewijzigd door rvaneijk op 25 jul 2018, 23:26, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zo kan het dus ook! :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bedankt rvaneijk, ik ga dit weekeind eens wat mails schrijven :)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie