Wensenlijstje Wetswijziging

Sven

Hoewel ik nog geen serieuze afstand heb gereden erger ik me al enigsinds aan de mismatch tussen praktijk van het speed pedelec rijden en wetgeving.

Zullen we wat voorzetten doen waar beleidsmakers alleen nog maar "Ja!" tegen hoeven zeggen?

Mijn eerste suggesties:

- SP mag rijden op zowel fietspad als tussen auto's mits en zolang eigen en andermans veiligheid daarmee gediend is.
- Sp mag op fietspaden rijden die nu bedoeld zijn voor fietsers, mits SP de gereden snelheid aanpast aan die van het overige verkeer.
- SP mag kinderen vervoeren, in kinderzitje of fietskar, zolang het geheel niet harder rijdt dan (vul hier een practische snelheid in, mag van mij gewoon 20 km/u zijn)
- Voorlichting organiseren ter algemene herkenning SP in het verkeer (Freddy H)
- Vereenvoudiging regels "Fiets van de zaak"

Nog meer ideeën?
Laatst gewijzigd door Sven op 07 jun 2018, 16:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Een hele belangrijke (die bij vorige wijziging een beetje vergeten is): zorg voor goede voorlichting voor de rest van Nederland! Automobilisten weten het nu, na bijna anderhalf jaar, nog steeds niet dat wij op de weg *moeten*...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Sven

Toegevoegd aan het lijstje!

Nog eentje van mij:
Vereenvoudiging/verheldering SP van de zaak.
Oregon
Expert
Expert
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 okt 2017, 22:56
Locatie: Belsele

-Toelaten op alle fietssnelwegen en jaagpaden.
Stromer ST2 LTD 'Silver Bullet-2x30km woon-werk
Sven

Ik heb 'm er bij gezet!
Lomito

Subsidie aan Fietsersbond met 10% korten en dit bedrag jaarlijks schenken aan een organisatie die wél opkomt voor de belangen van de speed pedelec en zo bijdraagt aan terugdringing van automobiliteit in het woon-werkverkeer, verbetering gezondheid en welzijn van forensen, verbetering van luchtkwaliteit, vermindering van geluidsoverlast en het verminderen van file- en parkeerproblemen.
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Alle stoplichten (op rijbaan vnl) dienen een speed pedelec te detecteren. Is te vaak niet het geval. Moet in Amersfoort of zigzag over de detectiestrepen zwalken of door rood rijden (kan ook wachten tot een auto achterop komt, maar dat duurt te lang ...)
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Goeie, is hier in regio Veghel/Eindhoven ook het geval. Heb verschillende locaties al bij de gemeenten aangegeven, maar tot nu toe wordt er weinig mee gedaan.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Aanleg van veel bredere fietspaden (of nog beter: de aanleg van fietssnelwegen) waar je met de speed pedelec op mag. Een groot deel van de fietspaden is zo smal, daar kun je niet eens fatsoenlijk op fietsen, laat staan inhalen. Een groot deel van de huidige fietsinfrastructuur is ontoereikend om een toename van het aantal fietsers te kunnen verwerken. De voor de aanleg/verbreding benodigde extra wegcapaciteit kun je halen van bestaande autowegen. Zeker in steden zal dit een hele verbetering zijn en het fietsen een enorme boost geven (laat ze maar eens naar Kopenhagen kijken).

Zorg ook voor goed onderhoud van de fietspaden. Kuilen en gaten zijn gevaarlijk, juist asfalt/bestrating zorgt voor de broodnodige grip. Geen overbodige luxe bij regen.

Ook zou het fijn zijn als de fietspaden goed verlicht zouden worden. Zeker in de donkere perioden is dat wel zo veilig.

Zorg er via voorlichting ook voor dat voetgangers & joggers op het voetpad blijven (daar waar ze thuishoren) en niet besluiten om op het fietspad te gaan lopen of er hun hond uit te laten.
Witte ST3 van maart 2019
mhoutman

- Helmdraagplicht voor alle fietsers
- Maximum snelheid op fietspad 25 km/h
- SP weer op fietspad
- Strengere handhaving op wetgeving
- Betere voorlichting vanuit de Overheid

Maar het gaat heel lastig worden omdat er teveel verschillende partijen en belangen met elkaar botsen. Daarbij is er bij alle groepen te weinig bewustzijn over hun rol in het verkeer.
Plaats reactie