Stromer met Belgisch kentekenplaat in Nederland

mhoutman

Mag ik als Nederlander in Nederland met een Stromer met Belgiche kentekenplaat rijden ? :ck:
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

mhoutman schreef: 02 jun 2018, 19:37 Mag ik als Nederlander in Nederland met een Stromer met Belgiche kentekenplaat rijden ? :ck:
Als die ingeschreven is in belgië zie ik het probleem niet als je in bezit bent van het juiste papierwerk, je mag met een nederlandse nummerplaat toch ook in België rijden niet?
Golvas

Zebbernaut schreef: 02 jun 2018, 20:47 je mag met een nederlandse nummerplaat toch ook in België rijden niet?
Als Belg bedoel je dan ?
mhoutman

Concreet: ik heb als Ollander nu via Stromer NL een leen ST2 van Stromer (B) met Belgisch kenteken te leen en rij daarmee in Nederland. Ik heb het idee dat dat volgens de NL wet niet mag maar kan er negens iets over vinden.... (bij NL motorrijtuigenbelasting onderhevige voertuigen is het wel duidelijk).
Laatst gewijzigd door mhoutman op 03 jun 2018, 08:08, 2 keer totaal gewijzigd.
gillflyer
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 jan 2018, 18:28
Locatie: Rtslr

Als jij als Nederlander permanent met een Belgisch ingeschreven voertuig zou rondrijden ben je waarschijnlijk in overtreding met één of andere fiscale wetgeving omdat je geen verkeersbelasting in Nederland betaalt. Het voertuig zou wel op jouw naam ingeschreven moeten staan, anders kunnen ze je niets maken.

Nu weet ik ook wel dat je voor de fiets geen verkeersbelasting dient te betalen maar zo is het alleszins voor auto’s enzo.

Als jij voor je huidige leenfiets een huurcontract kan voorleggen zie ik geen probleem.

Wij Belgen mogen bijvoorbeeld niet met een Franse wagen rondrijden in België als die op onze eigen naam ingeschreven staat en onze domiciliering in België is.

Wordt dit gecontroleerd? Voornamelijk in combinatie met een andere overtreding.

Wat mag wel... Belg die in Frankrijk woont en er dus ingeschreven is die met zijn Frans voertuig op vakantie in België komt.
Golvas

Zouden de mensen van de belastingdienst hier geen uitsluitsel kunnen over geven ?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nst-bellen
mhoutman

Zo leuk dit.

Ik had de vraag uitgezet via het WhatsApp nummer van rijksoverheid.nl. Medewerker aldaar vroeg vanochtend of ik al contact had opgenomen met de RDW.

Ik neem contact op met RDW en men zegt alleen te gaan over NL kentekens. Of ik maar met de Politie wilde bellen.

Ik bel de Politie, zegt inspecteur Snuffeltje nooit van een speed peddelec gehoord te hebben en geeft het advies contact op te nemen met jawel: rijksoverheid.nl.

Poging 2 bij rijksoverheid.nl. Tja mijnheer dat is een lastige vraag, maar we gaan hem doorzetten naar het Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Wordt vervolgd…. :bu:
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Volgens mij geen enkel probleem, aangezien het niet jouw fiets is maar een geleend model.

Nederlandse collega's van mij rijden ook met een Belgisch kenteken rond aangezien ze de fiets leasen via hun Belgische werkgever. Als ze na de leasingperiode de fiets overnemen, moeten ze hem inschrijven in Nederland, omdat de fiets op dat moment particulier bezit wordt en ze in Nederland woonachtig zijn.
Scheldelaan-Stromer
mhoutman

Zojuist uitsluitsel gehad van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Het mag inderdaad mits ik bijvoorbeeld d.m.v. een verzekeringsbewijs of schriftelijke verklaring kan aantonen dat de fiets daadwerkelijk verzekerd. :)

Gelijk maar eens met de behulpzame ambtenaar in discussie gegaan over de huidige - wat mij betreft onveilige - situatie voor speed-pedelecs in het verkeer. Hij gaf aan dat ze deze nauwlettend in de gaten houden en met meerdere partijen contact hierover houden. Zo werd ook de Facebook speed-pedelec groep der lage landen genoemd. https://www.facebook.com/groups/1282296218454509/about/
Stromerke
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 aug 2018, 17:33
Locatie: Knokke Heist (BE)/oostburg (NL)
Merk SP: Stromer ST5 / Stromer ST7

Mijn Broer woont in België en heeft een st2 met Belgische nummerplaat maar heeft geen aparte verzekering omdat het in België niet nodig is . Ik rij namelijk regelmatig met zijn fiets in België en ook in Nederland .
Dit betekend dat ik niet met zijn fiets mag rijden en dat mijn Nederlandse BA de kosten niet zal dekken indien ik een ongeluk zou hebben ?
Stromer ST7 Dark Platinium-geveerde voorvork/Bodyfloat/ 4900km
Stromer ST5-geveerde voorvork /Bodyfloat / Rockform Pro / 20000km
Gebruik Recreatief woon/werk verkeer .
Plaats reactie