SP beboet in Deventer

rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Stroompje schreef: 20 mei 2018, 16:37 Kijk hier maar eens naar.
De agenten weten niet over de nieuwe wetgeving, en zijn het feitelijk eens dat de ligfiets over het fietspad de weg vervolgt.
Dit filmpje is echt oud (van januari 2017). De stelling dat agenten niet op de hoogte zijn is inmiddels wel wat achterhaald, vind je ook niet?
Lomito

Tomasj schreef: 20 mei 2018, 15:53 Je houding is dus 'Ik trek mij niets aan van de wet, en doe waar ik zin in heb'. Wat één van de grootste issues in onze maatschappij, regels zijn er vooral voor de anderen, niet voor mij. Maar zolang je de gevolgen daar van accepteert, heb ik er op zich nog zoveel problemen mee. Wanneer mensen dan beginnen te zeiken dat ze beboet worden, wel.
Jouw woorden, niet de mijne.

Mijn houding is dat agenten deel uit maken van de maatschappij en geen harteloze regelhandhavers zijn. Hoewel agenten de wet zullen handhaven ALS DAT NODIG BLIJKT herken ik bij de meeste agenten dat zij oog hebben voor het maatschappelijk debat en zelf een afweging maken of een boete bijdraagt aan de verkeersveiligheid.

Het maakt nogal uit of je als SP-er met volle bak over een fietspad raast zonder rekening te houden met andere fietspadgebruikers of dat je met aangepaste snelheid gebruik maakt van het fietspad.
Gebruikersavatar
Johan.vd
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 mei 2018, 22:13
Locatie: België, Vlaams-Brabant
Merk SP: Klever X speed 2018
Km-stand: 32000

Tomasj schreef: 20 mei 2018, 11:03 Hij past de wet toe. Dat is wat van hem gevraagd wordt.
Klopt hij past de wet toe naar de letter van de wet. Maar Politie mensen worden ook aangespoord als het kan natuurlijk naar de geest van de wet te handelen
Problemen oplossen in de geest van de wet

Voor een groot deel bepalen politiemensen zelf op welke manier zij een probleem aanpakken. In de meeste gevallen handelen zij beter naar de geest van de wet dan naar de letter van de wet. De uitdaging is tot een aanvaardbare oplossing te komen voor alle betrokkenen in een conflictsituatie. Het gaat beslist niet om het uitdelen van zoveel mogelijk bekeuringen, hoewel misdrijven natuurlijk moeten worden geverbaliseerd.
Deze quote vind je hier ongeveer in het midden van de pagina.http://www.lokalepolitie.be/5365/de-lokale-politie.html.Ik veronderstel dat dit in Nederland ook zo ongeveer is.

Deze man koos voor de veiligste plaats een, leeg fietspad en dan nog braaf tegen 25 km/u (je moet het maar kunnen :P ) naar mijn gevoel had de agent die maand nog niet genoeg bekeuringen binnen. En heeft hij de maatschappij niet bepaald vooruit geholpen, veel kans staat die man met zijn auto ondertussen terug in de file.
Maar ja, de letter van de wet heeft altijd gelijk.....
Klever x-speed grijs xl , ww 32 km enkel.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Johan.vd schreef: 20 mei 2018, 21:00 Klopt hij past de wet toe naar de letter van de wet. Maar Politie mensen worden ook aangespoord als het kan natuurlijk naar de geest van de wet te handelen
Goeie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

De discussie over al dan niet handhaven, handelen naar de geest of de letter van de wet is niet van gisteren: http://www.deambtenaar.nl/2015/04/kies- ... an-de-wet/

In het geval van de SP-er in Deventer lijkt mij dat de motoragent te veel op het regeltje heeft gezeten zonder te kijken naar zaken als mogelijke gevaarzetting, hinder en het nut van een boete in de gegeven situatie. Maar dat is allemaal geredeneerd op basis van het verhaal van de SP-er. Wellicht heeft de motoragent iets gezien dat de boete rechtvaardigt... we zullen het niet weten. Mede daarom heb ik een camera op de fiets.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Lomito schreef: 21 mei 2018, 13:07 De discussie over al dan niet handhaven, handelen naar de geest of de letter van de wet is niet van gisteren: http://www.deambtenaar.nl/2015/04/kies- ... an-de-wet/

Gedoogt de politie de speedpedelec op het fietspad of niet?
Waar het eigenlijk om gaat in deze discussie, is de vraag gedoogt de politie de speedpedelec op het fietspad of niet? Bij mijn weten is dat bij geen enkele gemeente het geval. In Rotterdam is het laatste dat ik weet dat de besprekingen tussen gemeente en politie nog lopen. Uit het Wob verzoek in Gelderland heb ik ook geen gedoogstandpunt af kunnen leiden (zie onder meer http://www.stromerforum.nl/viewtopic.ph ... wob#p16679).

Standpunt verworpen
De bron die je aanhaalt om je standpunt te steunen is van VNG (bron: https://vng.nl/onderwerpenindex/recht/g ... -concreter). Die bron is uiteraard niet direct geschreven voor en van toepassing op de agent. Dus, jouw standpunt is vooralsnog niet houdbaar en wat mij betreft verworpen. De politie (en daarmee ook de motoragent) is er om te handhaven in de context van dit draadje.

Plaats op de weg
De bredere discussie is die van de positie van de speedpedelec op het fietspad of de rijbaan. De factsheet van de SWOV over elektrische fietsen vermeldt het volgende:
Op basis van onderzoek is nog niet te zeggen wat de beste plaats op de weg is voor speedpedelecs: de rijbaan of het fietspad. Wel is duidelijk dat de speedpedelec, zowel op het fietspad als op de rijbaan, qua snelheid (en massa op de rijbaan) niet homogeen is met het overige verkeer. Dit kan op beide plekken tot potentieel gevaarlijke situaties leiden.
Bron: https://www.swov.nl/feiten-cijfers/fact ... d-pedelecs

SWOV onderzoek naar het rijgedrag van gebruikers van de speedpedelec
Het laatste verslag van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat van 13 maart
2018 geeft een goed beeld van waar de bredere discussie momenteel op gericht is. Het is - vind ik -is de moeite waard van het doornemen. De Minister neemt het woord vanaf pagina 19. (Verslag: https://www.tweedekamer.nl/downloads/do ... igheid.pdf )

Vóór Prinsjesdag 2017 hoopt de minister de Kamer te informeren over de uitkomsten van het onderzoek door het SWOV het rijgedrag van gebruikers van de speedpedelec (bron: https://www.tweedekamer.nl/debat_en_ver ... veiligheid). Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

rvaneijk schreef: 20 mei 2018, 19:24
Stroompje schreef: 20 mei 2018, 16:37 Kijk hier maar eens naar.
De agenten weten niet over de nieuwe wetgeving, en zijn het feitelijk eens dat de ligfiets over het fietspad de weg vervolgt.
Dit filmpje is echt oud (van januari 2017). De stelling dat agenten niet op de hoogte zijn is inmiddels wel wat achterhaald, vind je ook niet?
Het filmpje is ouder, maar niet achterhaald, en geeft twee dingen aan:
1. Dat de handhaver niet op de hoogte is van de wetswijziging, NA de invoering, en dat hoorde in recent ook nog eens.
2. Dat diezelfde handhaver de situatie voor de fietsers zodanig inschat dat op het fietspad beter is, zie het finale advies.

Voorts, ouder filmpje, maar de materie is nog even springlevend, zie de discussie hier over wat de houding van de politie moet, kan, zal of gewenst is te zijn.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Voor mij werkt het nog steeds zo:

Schrijft een handhaver een bekeuring waar ik niet mee akkoord ben, bijvoorbeeld als ik met mijn Stromer op het fietspad rijd, dan vind ik deze handhaver geen pennenlikker, maar iemand die gewoon zijn/haar werk doet. Dat kan ik de handhaver niet kwalijk nemen en daar ga ik de handhaver dus ook geen bijnamen o.i.d. voor geven. Mijn bezwaar laat ik wel voorkomen, zo is het proces nu eenmaal.

Schrijft een handhaver niet na een gesprekje met mij over mijn keuzes m.b.t. mijn eigen veiligheid, dan beschouw ik dat als een gunst en zal ik hem/haar daar vriendelijk voor bedanken. Ik zal dit echter nooit interpreteren als een vrijbrief die ik loslaat op elke volgende handhaver die besluit om wél te handhaven.

Gedogen is een lastig iets (en zoals gezegd een gunst, geen recht).

That's it.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Ik ben het hiermee eens Stromeur.
Met als aanvulling, dat ook van de handhaver en de situatie ter plaatse op de rijbaan een inschatting van het gedrag van de SP’er mee hoort te wegen bij de beoordeling wel of niet een prent.
Een van de mogelijke oplossing is natuurlijk dat SP’ers op het fietspad mogen vermits ze zich dan aan een bepaalde redelijke snelheid houden, bijvoorbeeld 30 km/uur of zelfs minder, 25 km/uur.
Daarmee verklein je de verschillen in snelheid op het fietspad (en op de rijbaan), en ten lange leste is dat voor iedereen veiliger, minder onveilig.
Echter de crux zit hier in discipline van de snelle fietsers (en daar horen de race fietsen dan bij, waar kennelijk geen probleem lijkt te bestaan, maar m.i. is dit qua frequentie veel hoger, en qua snelheidsverschil vergelijkbaar, en ook vaak genoeg niet als een fiets, maar een aanstormende “kudde”).
Gebrek aan discipline vraagt handhaving, en daar is dan vrees ik geen geld/tijd/prioriteit voor.
Daarom zal zo’n oplossing m.i. niet snel worden gekozen.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stroompje schreef: 20 mei 2018, 16:37 Kijk hier maar eens naar.
De agenten weten niet over de nieuwe wetgeving, en zijn het feitelijk eens dat de ligfiets over het fietspad de weg vervolgt. Interessant van ca. 5 minuten.

https://kampeerwijzer.com/2017/01/07/aa ... r-politie/
Ik weet niet of dit nu echt een relevant filmpje is voor deze discussie. Almere is een bijzondere situatie met die dubbelbaans dreven en het filmpje is van 7 januari 2017. Nu is het nog steeds knap waardeloos dat de politie geen memo gehad (of gelezen) heeft over de nieuwe regels, maar ondertussen zijn we bijna anderhalf jaar verder. Die memo is denk ik wel aangekomen.

Wat ik veel grappiger (cynisch bedoeld) is dat de ene agent ervoor kiest om een boete uit te delen (op zich terecht, zoals Tomasj ook al opmerkt), dat een ander een waarschuwing geeft en je vervolgens naar de rijbaan verwijst (op zich prima) maar dat weer een andere agent je juist van de rijbaan af naar het fietspad verwijst (niet alleen in dit filmpje, ik hoor het vaker - nu nog steeds)... Da's wel een beetje jammer!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie