SP beboet in Deventer

Georgio
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mar 2018, 13:44
Locatie: Zeist

fietspad_bord.JPG
fietspad_bord.JPG (22.17 KiB) 3080 keer bekeken
Mag ik hier trouwens met de SP rijden?
Dit is mijn vaste route door het bos waar ik bijna nooit iemand tegen kom......
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
Lomito

Georgio schreef: 22 mei 2018, 11:38 fietspad_bord.JPG
Mag ik hier trouwens met de SP rijden?
Dit is mijn vaste route door het bos waar ik bijna nooit iemand tegen kom......
Onverplicht fietspad (bord G13 RVV) is niet toegankelijk voor bromfietsen en daartoe behoren ook speed pedelecs. Ik lees echter dat per 1 januari 2011 elektroscooters (=bromfiets met elektromotor) met ingeschakelde motor is toegestaan op onverplichte fietspaden... mmm, daar moet ik meer van weten...

https://www.startpagina.nl/v/vervoer/br ... b=antwoord
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zebbernaut schreef: 22 mei 2018, 10:04 Ik kwam met de Speed pedelec vanuit de richting dat de foto getrokken werd en er was nog geen auto op de brug dus ik fiets door en neem mijn voorrang die ik hier heb, komt een auto aan en rijd ook de brug op aan de andere kant en we staan halverwege vast ...
Had vanochtend ook zo een: smalle ventweg waar aan de "andere" kant auto's en vanochtend ook een vrachtwagen geparkeerd staan. Ik kom aanrijden, aan de andere kant van de vrachtwagen komt een busje aanrijden. Aan zijn kant staat die vrachtwagen geparkeerd dus het busje moet mij voorrang geven. Niet dus, hij rijdt dus gewoon door.
Stoom uit mijn oren op zo'n moment :aq
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lomito schreef: 22 mei 2018, 12:27 Onverplicht fietspad (bord G13 RVV) is niet toegankelijk voor bromfietsen en daartoe behoren ook speed pedelecs. Ik lees echter dat per 1 januari 2011 elektroscooters (=bromfiets met elektromotor) met ingeschakelde motor is toegestaan op onverplichte fietspaden... mmm, daar moet ik meer van weten...

https://www.startpagina.nl/v/vervoer/br ... b=antwoord
Ik weet niet of de informatie op die link helemaal juist is. Er staat ook:
Verplicht fietspad (bord G11 in de wikibron) U herkent een verplicht fietspad aan het verkeersbord: een blauw, rond bord met daarop een witte fiets. Binnen de bebouwde kom mogen brommers niet op het verplichte fietspad rijden. U rijdt dan op de rijbaan. Buiten de bebouwde kom, waar auto’s sneller rijden dan 50 kilometer per uur, moet wel op het fietspad rijden.
Da's niet waar. Een bromfietser (en wij dus ook) mag nooit op het fietspad. Naast de meeste wegen waar auto's sneller dan 50 mogen liggen dan ook brom/fietspaden. Maar zeker bij 60 km/h zones zie je nog wel fietspaden langs de weg...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Georgio
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mar 2018, 13:44
Locatie: Zeist

Het is wel degelijk een 'grijs gebied' dat niet-verplichte-fietspad

het argument om daar niet te rijden heeft te maken met het geluid (verbrandingsmotor), wat dat betreft is een SP niet hetzelfde als een brommer.

Ook dit gaat maar weer een proefproces worden denk ik, wel jammer dat we met deze proefprocessen de huidige onvolkomen wetgeving moeten corrigeren.

Laten we duidelijk zijn:
Als we paden met het zg. bord G13 niet legaal mogen rijden met een SP, dan gaat de hele zin van het bezitten van een SP op de schop, in ieder geval voor mij hier op de heuvelrug, alle snelle verbindingen hebben namelijk dat bord.

Daarom heb ik (veranderende wetgeving afwachtend) het mooie gele plaatje nog maar niet gemonteerd, ik kan daarmee niet legaal mijn dochter naar school brengen, tenzij ik op de weg rij (met 15 km/h) en zij achter de bomen op het fietspad. We zijn nu een jaar verder maar de wetgever heeft nog niets van zich laten horen.

Zonder gele plaat val je minder op als je (voor je eigen veiligheid) op het fietspad rijdt dan dat je op zou vallen omdat je op het bromfietspad boven de 27km/h rijdt zonder gele plaat.

Laten we allemaal massaal de gele plaat eraf halen? :bc
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Ik in ieder geval niet.

Ik las i n de SP-FB-groep dat er vandaag bij Eindhoven langs kanaal Helmond-Eindhoven bij de theetuin was gecontroleerd, 12 SP aangehouden, degene die het bericht postte, kwam er af met een waarschuwing. Hier ook iemand?
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

@Georgio: Misschien dan toch maar een proefproces starten? Het probleem bij velen is de onbekendheid met zo'n proces en kosten. Iemand met een juridische achtergrond die zichzelf kan verdedigen kan een hoop kosten uitsparen. Wie o wie...
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

Ik ben ook wel heel erg benieuwd of je door de natuur/hei mag fietsen met een SP, bij mij in de omgeving, utrecht en het gooi heb je namelijk heel veel van dit soort wegen. Deze zijn vele malen sneller dan de reguliere wegen.
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Zelf zou ik nooit de kentekenplaat erafhalen ( hooguit vanuit esthetisch oogpunt :P ). Ik rij volkomen illegaal mijn kinderen naar school, haal boodschappen ermee en pak fietspad waar ik dat veiliger vind op mijn w/w rit.
Mocht ik staande worden gehouden, dan leg ik liever uit waarom ik waar rijdt, dan dat ik moet uitleggen waarom ik mijn verplichte kenteken eraf heb gehaald.
Niet voeren van kenteken verdoezelt ook het probleem met de SP vwb rijplaats.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22810
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wiebe schreef: 22 mei 2018, 20:53 Niet voeren van kenteken verdoezelt ook het probleem met de SP vwb rijplaats.
Mee eens. Daarom gaat-ie er bij mij ook niet af. Ik rijd de laatste tijd sowieso al meer op de rijbaan, maar áls ik een keer het fietspad neem en staande gehouden zou worden, dan ga ik liever het gesprekje over mijn veiligheid aan, dan over het illegaal zonder kenteken rondrijden. De laatste is namelijk kat-in't-bakkie voor de handhaver; met dat eerste geef ik mezelf meer kans op een goed inhoudelijk gesprek.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie