Consequenties bij een ongeval tijdens het buiten de regeltjes om Stromeren

mhoutman

[Discussie afgesplitst van het NTA-8776 helmen topic naar een eigen topic. Stromeur.]

Ik ben even het spoor bijster maar wat is mijn positie als ik met een niet goedgekeurde helm een ongeluk krijg ? #letselschade :ck:
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

mhoutman schreef: 17 mei 2018, 16:21 Ik ben even het spoor bijster maar wat is mijn positie als ik met een niet goedgekeurde helm een ongeluk krijg ? #letselschade :ck:
Wanneer je een ongeval krijgt zal de politie kijken of de helm die je hebt voorzien is van het juiste keurmerk voor de Speed-pedelec of beter. Met een motorhelm mag je ook op de SP maar dat heb ik nog niet gezien.

Heb je een niet goedgekeurde fietshelm op dan kan je daarvoor een proces-verbaal krijgen. M.b.t. je verzekering is het zo dat zij, je verzekeringsmaatschappij, uiteindelijk bepalen of er uitgekeerd gaat worden en zij willen weten of je aan alle wettelijke eisen hebt voldaan. Is dat niet zo dan heb ik zo’n vermoeden dat zij een eventuele claim geheel of gedeeltelijk zullen afwijzen.

Die eisen zijn er natuurlijk niet voor niets. En wanneer je eigenwijs bent en je er niet aan houdt is het m.i. logisch dat zij niet of minder uitkeren. Tenslotte wordt deze uitkering opgehoest door alle andere premiebetalers en zij zullen het niet fijn vinden dat wanneer anderen zich niet aan de regels houden er toch uitgekeerd gaat worden met als gevolg een eventuele stijging van de premie.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mhoutman schreef: 17 mei 2018, 16:21 Ik ben even het spoor bijster maar wat is mijn positie als ik met een niet goedgekeurde helm een ongeluk krijg ? #letselschade :ck:
Stel: je wordt op je Stromer aangereden door een automobilist. De automobilist zat fout. Jij valt op je hoofd en houdt hier ernstig/blijvend letsel aan over. Normaal gesproken komt dit op het conto van de verzekeraar van de automobilist.
Maar: de VOA komt langs, onderzoekt je helm en ontdekt dat je met een niet NTA-8776 gekeurde helm rondrijdt. Ik kan mij zo voorstellen dat de verzekering van de tegenpartij dan best weleens wat moeilijk kan gaan doen.
Want: zou jouw letsel net zo ernstig zijn geweest als je een goedgekeurde helm had gedragen?

Bovenstaande is puur theoretisch. Ik heb nog niet gehoord van problemen met verzekeringen door ongekeurde helmen op de speed pedelec. Maar ik weet wel dat verzekeraars doodnormale commerciële bedrijven zijn die hun geld verdienen met zoveel mogelijk premie incasseren en zo min mogelijk uitkeren.

Wij vinden natuurlijk met zijn allen dat er heus wel helmen zijn die ook voldoen, ondanks het feit dat ze geen NTA-8776 keurmerk hebben. Maar de regels gelden nu eenmaal voor iedereen, ook voor de betweters onder ons.

Onderstaande foto is hier al eens eerder gepost en is mij altijd bij gebleven. Het betrof hier een eenzijdig ongeval met een Stromer, waarbij de berijder ernstig gewond is afgevoerd naar het ziekenhuis. Op de afbeelding zie je iemand van de VOA een foto maken van de binnenkant van de helm. Reken er maar op dat die foto ook werd gemaakt om het keurmerk van de helm in kwestie vast te leggen:

VOA fotografeert helm Stromer rijder.jpg
VOA fotografeert helm Stromer rijder.jpg (320.38 KiB) 5367 keer bekeken

Juist deze foto heeft ervoor gezorgd dat ik mijzelf toch altijd wat ongemakkelijk ben blijven voelen met mijn ongekeurde Kask Urban Lifestyle helm. Ik ben blij dat ik nu de Lazer Anverz met NTA-8776 keurmerk heb.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mhoutman

Dank ik ziit weer op het goede spoor :)


In feite zou ‘men ook kunnen gaan piepen als er geen spiegel gemonteerd is right?

Lijkt me ook gelijk een waarschuwing voor degene(n) die geen kentekenolaat voert maar dit ergens in zijn tas heeft opgeborgen. Het heeft me altijd verbaasd dat daar hier zo laconiek over wordt gedaan...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mhoutman schreef: 17 mei 2018, 18:04 In feite zou ‘men ook kunnen gaan piepen als er geen spiegel gemonteerd is right?
Yep. Of een spiegel die waarschijnlijk te klein is, zoals de BM-45 van Cateye.
mhoutman schreef: 17 mei 2018, 18:04 Lijkt me ook gelijk een waarschuwing voor degene(n) die geen kentekenolaat voert maar dit ergens in zijn tas heeft opgeborgen. Het heeft me altijd verbaasd dat daar hier zo laconiek over wordt gedaan...
Dat komt doordat er nauwelijks sprake is van handhaving. Naarmate de speed pedelec populairder wordt -en dat gebeurt momenteel in raketsnelheid- zullen ook de handhavers ons scherper in de gaten gaan houden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Als je geen kentekenplaat voert, dan krijg je gewoon een boete.
Wil dan niet zeggen dat de tegenpartij niet hoeft te betalen.
Dat heeft niets te maken met het ongeluk.
Zo heb ik begrepen uit de mond van een bevriende verzekeringsagent.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Patrikius schreef: 17 mei 2018, 20:01 Dat heeft niets te maken met het ongeluk.
Maar stel: je haalt je kenteken van je speed pedelec. Dan doe je dit omdat je voor fietser wil worden aangezien. En dat doe je, omdat je je niet wil houden aan bijvoorbeeld de verplichting om op bepaalde stukken op de rijbaan te gaan rijden of aan de verplichting om een NTA-8776 goedgekeurde helm te dragen, of allebei.

Je rijdt dus met je SP zonder kenteken, misschien ook wel zonder helm, op het fietspad. Maar je gaat natuurlijk wél een beetje te hard.
Want: als mensen gevraagd wordt waarom ze geen 25km/u e-bike kopen, in plaats van structureel met een SP zonder kenteken illegaal het fietspad op te gaan, dan is het antwoord altijd dat ze wat meer marge in snelheid willen hebben.
Lees: ze rijden misschien geen 45km/u, maar nog altijd harder dan de gemiddelde fiets of e-bike en liefst ook nog zonder helm. Ja: zeker weten. (Ik heb het even niet over mensen die incidenteel met hun kind of partner een stukje fietspad doen, of de fietstunnel bij A'dam CS meepakken, maar over mensen die vrijwel altijd zonder kenteken op hun SP rondrijden.)

En nu krijgen we de klassieker: jij rijdt met je SP zonder kenteken, zonder helm en toch met een tikkie hoge snelheid over het fietspad. Er komt een automobilist vanuit dezelfde rijrichting over de rijbaan aanrijden. De automobilist passeert jou en slaat rechtsaf, waarbij hij het fietspad waarop jij rijdt moet kruisen. BOEM.

De automobilist kon op geen enkele manier zien met een speed pedelec te maken te hebben en schat jouw snelheid totaal verkeerd in.
Want: geen kenteken, vaak geen helm, en onterecht over het fietspad rijdend.

Wij moeten hier ook allemaal met een vergrootglas naar de foto in onderstaand topic kijken om erachter te komen of dit nou een speed pedelec is of niet. In het verkeer heb je die tijd domweg niet:

viewtopic.php?f=6&t=1197#p22286

Waarschijnlijk krijg je inderdaad slechts een boete voor het niet voeren van je kentekenplaat. Maar ik ben ook wel benieuwd wat een OVJ en de verzekering gaan vinden van wie moet opdraaien voor de schade. Zéker omdat wij met onze speed pedelec niet tot de zwakkere verkeersdeelnemers behoren. Ik denk dat dit laatste weleens door ons vergeten wordt, fiets-minded als we zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mhoutman

Blijft een interessant casus, maar het voeren van kentekenplaat heeft bij mij toch prioriteit. Met geen plaat heb je ook geen verweer.

Goed gekeude helm - ik gebruik nu een Giro Sutton MIPS - ga ik zeker aanschaffen, maar fiets laat toch nog even op zich wachten.

Bij gebruik fietspad kan ik mij goed verweren, mits ik mij aan 20 km/h max hou.

Het blijft allemaal zo krom als een hoepel. Race fietsers vliegen mij voorbij zonder helm en op het fietspad… en ik ben onderhevig aan allerlei regelgeving. Mag geen eens zijreflectie op de band voeren…

Het wordt echt tijd voor een grondige revisie van de WvW. De wetgever is duidelijk nog niet mijn zijn tijd meegegaan.
Laatst gewijzigd door mhoutman op 18 mei 2018, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mhoutman schreef: 17 mei 2018, 21:15 Het blijft allemaal zo krom als een hoepel. Race fietsers vliegen mij voorbij zonder helm en op het fietspad… en ik ben onderhevig aan allerlei regelgeving. Mag geen eens zijreflectie op de band voeren…
Yep.
Racefietsers, ligfietsers, snorfietsers (al dan niet opgevoerd, meestal wel).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Die opgevoerde snorfietsers krijgen dezelfde problemen bij een ongeval...

De regels zijn krom. En de problemen groot, als je je niet aan die regels houdt en (daardoor?) een ongeval krijgt...
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Plaats reactie