Adviesvraag minister wijziging wet in NL rond SP
Geplaatst: 03 mei 2018, 06:59
Van een lid van de kopgroep via FD:
Via een grote omweg, heb ik van een medewerker van het CROW Fietsberaad (= belangrijk adviesorgaan) een e-mailbericht ontvangen, dat zij van de Minister officieel opdracht hebben gekregen om met een advies te komen over aanpassing van de regelgeving rond de speed-pedelec in Nederland. Dit in verband met de – nu al - geconstateerde knelpunten van de nieuwe regels, en dan vooral over het onveiligheidsgevoel van het verplicht rijden tussen de auto’s en de vrachtwagens op (sommige) autorijbanen.
Volgens het CROW Fietsberaad zijn er verschillende scenario’s denkbaar, zoals het zelf mogen kiezen tussen fietspad of autorijbaan of het scenario dat de wegbeheerder (vaak de gemeente) zelf de plek op de weg aanwijst.
CROW Fietsberaad heeft aan diverse organisaties, zoals SWOV, ANWB, Fietsersbond, RAI-vereniging, en BOVAG, gevraagd om input te leveren over het onderwerp “speed-pedelec”.
Ik vind dit een goede ontwikkeling en ben vooral blij dat CROW Fietsberaad deze opdracht is gegund. Deze adviesinstantie heeft namelijk al lang vóór het van kracht worden van het fietspadverbod in Nederland, via een persbericht aangegeven dat wat hun betreft de speed-pedelec toegang moet blijven houden tot het fietspad. En dat persbericht (januari 2015) is toen ook volop in de media geweest.
Ik heb – door deze nieuwe ontwikkeling - dan ook goede hoop dat het fietspadverbod in NL wordt opgeheven. En ik hoop zo snel mogelijk. Al vergt aanpassing van de Wet (onder andere RVV = Reglement Verkeersregels en verkeerstekens) altijd de nodige tijd.
Verder heb ik - in reactie op dit nieuws - mijzelf bij het CROW Fietsberaad aangemeld om als speed-pedelec rijder “input” te leveren en ideeën aan te dragen voor een aangepaste wet- en regelgeving in NL. Helaas is dit afgewezen. Wel heb ik van het CROW Fietsberaad begrepen, dat de Kopgroep van onze Facebookgroep is gevraagd als gespreksdeelnemer. Dus ik ga ervan uit dat onze groep speed-pedelec rijders daarmee toch is vertegenwoordigd in dit project. En dat is een goede zaak !
Via een grote omweg, heb ik van een medewerker van het CROW Fietsberaad (= belangrijk adviesorgaan) een e-mailbericht ontvangen, dat zij van de Minister officieel opdracht hebben gekregen om met een advies te komen over aanpassing van de regelgeving rond de speed-pedelec in Nederland. Dit in verband met de – nu al - geconstateerde knelpunten van de nieuwe regels, en dan vooral over het onveiligheidsgevoel van het verplicht rijden tussen de auto’s en de vrachtwagens op (sommige) autorijbanen.
Volgens het CROW Fietsberaad zijn er verschillende scenario’s denkbaar, zoals het zelf mogen kiezen tussen fietspad of autorijbaan of het scenario dat de wegbeheerder (vaak de gemeente) zelf de plek op de weg aanwijst.
CROW Fietsberaad heeft aan diverse organisaties, zoals SWOV, ANWB, Fietsersbond, RAI-vereniging, en BOVAG, gevraagd om input te leveren over het onderwerp “speed-pedelec”.
Ik vind dit een goede ontwikkeling en ben vooral blij dat CROW Fietsberaad deze opdracht is gegund. Deze adviesinstantie heeft namelijk al lang vóór het van kracht worden van het fietspadverbod in Nederland, via een persbericht aangegeven dat wat hun betreft de speed-pedelec toegang moet blijven houden tot het fietspad. En dat persbericht (januari 2015) is toen ook volop in de media geweest.
Ik heb – door deze nieuwe ontwikkeling - dan ook goede hoop dat het fietspadverbod in NL wordt opgeheven. En ik hoop zo snel mogelijk. Al vergt aanpassing van de Wet (onder andere RVV = Reglement Verkeersregels en verkeerstekens) altijd de nodige tijd.
Verder heb ik - in reactie op dit nieuws - mijzelf bij het CROW Fietsberaad aangemeld om als speed-pedelec rijder “input” te leveren en ideeën aan te dragen voor een aangepaste wet- en regelgeving in NL. Helaas is dit afgewezen. Wel heb ik van het CROW Fietsberaad begrepen, dat de Kopgroep van onze Facebookgroep is gevraagd als gespreksdeelnemer. Dus ik ga ervan uit dat onze groep speed-pedelec rijders daarmee toch is vertegenwoordigd in dit project. En dat is een goede zaak !