Je eerste tocht op je Stromer !!!!

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Mijn eerste rit op een Stromer was een testrit met een ST1X. Een rondje van 20 km. Nu reed ik voordien al met een speedbike (haibike xduro race), met middenmotor (Bosch), die mij iets te bruut en onpraktisch was (geen spatborden, geen draagrek), veel kettingslijtage gaf en een te beperkte autonomie had.

Het extra vermogen van de Stromer liet zich onmiddellijk voelen, maar het rijplezier was zeker niet groter bij de Stromer. Door het sportieve karakter van de Haibike waren de rijsensaties op die fiets extremer, en hij stuurde ook veel preciezer.

Maar het absolute gemak waarmee ik de 45 km/h haalde, de wetenschap dat ik dat met de Stromer > 60 km zou kunnen rijden aan een gemiddelde van bijna 40 km/h (door de grotere batterij, bij de Haibike was tegen die snelheden de pret uit na 25-30 km), de hogere maximumsnelheid (4 km/h), het bijkomende comfort (spatborden en draagrek) maakten van de Stromer een meer geschikte fiets.

Verder waren er ook qua veiligheid meerdere argumenten in het voordeel van de Stromer: de wat dikkere banden geven meer zekerheid bij een noodstop, de fiets is wat stabieler en heeft een veel betere verlichting. Uiteindelijk zoek je voor je woon-werk verkeer een cruiser, en geen extreme racer. Een Stromer dus. Die cruiser gaat voor mijn woon-werk traject (55 km enkele rit) waarschijnlijk gemiddeld een 4-5 km/h sneller zijn, ik reken op 10-15 minuten winst op het traject.

En verder viel ik natuurlijk ook voor de ergonomie en afwerking van de besturingselementen, die echt op een heel hoog niveau staan bij Stromer.

Ik wil niet negatief klinken, fietsen op een Stromer is geweldig. Maar op eender welke andere goede speed-pedelec is het ook goed vertoeven. De Stromer is wel verfijnder. Zodra de fiets hier eindelijk wordt afgeleverd, ga ik met een brede smile naar 't werk fietsen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Eric1971
Veteraan
Veteraan
Berichten: 300
Lid geworden op: 30 mar 2018, 03:24
Locatie: Herveld

Mooi jullie eerste ervaring Marco en Thomas erg leuk om te lezen op naar de volgende ervaringen 🧐🧐
ST1X mica Orange 2018 20” sport / bodyfloat / ergohandvaten/ 2x Oliebback Classic / Ultegra 10sp 11/28
woon-werk 25km enkel :d3:
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Mijn eerste tocht met de Stromer was nadat ik iemand op een supersnelle fiets over de Oostelijke Handelskade in Amsterdam had zien fietsen. WAT WAS DAT VOOR EEN FIETS?!!
Googlen, zou het zo'n Stromer zijn?
Ik was net verhuisd van Amsterdam naar een lieflijk dorpje op zo'n 30 kilometer afstand. Dat zou toch super zijn als ik dat kon fietsen?
Naar Qicq om 3 dagen een St2 te huren. Een keer Amsterdam-thuis en de retourtocht.
De heenweg fietste ik tot aan de Zedde in de buurt van Monnickendam in zijn 2. Ik durfde echt niet harder en bleef braaf achter een wielrenner hangen! Langzamerhand werd ik minder krampachtig en durfde ik hem in zijn 3 te zetten. Anderhalf uur deed ik er over. Uitgeteld.
De terugweg: wauwie wat gaaf! Wat een superfiets! Rijtijd nu 60 minuten!
Ik heb snel de Stromer gekocht. Geen idee van de specs, ik wil die fiets. Niets verder uitgezocht, gewoon doen. Gelukkig heeft mijn St2 het altijd goed gedaan, 1 keer is de sensor slechts vervangen. Pas toen het forum kwam heb ik wel gedacht dat ik best wat beter na had mogen denken over mijn aankoop. Maar sommige Stromer rijders herkennen het ongeduld wel, toch?
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Mijn eerste ervaring met een SP was in september 2014. Ik had iets van een documentaire gezien over SP's en wilde dat ook ervaren, mijn 24 km ww enkele reis was voor mij namelijk net teveel om regelmatig met gewone fiets te doen.

Dus een proefrit gemaakt op een Kalkhoff. Bah wat was dat een tegenvaller! Het frame voelde zeker niet solide aan, de remmen waren van het niveau "in 3-voud schriftelijk vertraging aanvragen" en de ondersteuning ijlde na (na 1 seconde trappen werd de ondersteuning wakker en na stoppen met trappen duurde het ook een goede seconde voordat de ondersteuning ophield :ai ). Ofwel: een afknapper van jewelste. Ik ging al terug naar de FM met het idee: "weet je, zo'n SP is toch niks voor mij".
Afijn, ik doe zo mijn relaas bij de FM. Zie ik die man beginnen lachen. WTF?!? "Herkenbaar verhaal", zegt hij, ga hier maar eens op fietsen. En voor ik het weet heb ik een Bulls Green Mover E45 onder mijn billen. Eerst even voorzichtig aan gedaan, beetje stabiliteit van frame voelen en zo... en toen bleek dat de ondersteuning wel gewoon synchroon met mijn benen ging kreeg ik vertrouwen. Ook hierop maar eens hard geremd om te testen of dat wel wat wilde. Na de ervaring met de Kalkhoff kneep ik dus met vol enthousiasme in de remmen... :av :av ... vergissing: deze remmen gaven wel thuis. Het voelde een beetje alsof mijn ingewanden een poging aan het doen waren mijn lijf te verlaten. En een paar meter verder stond ik stil.
Oh, yes baby... daarna heb ik nog ongeveer 5-10 kilometer gefietst maar ik was verkocht. Wat een fantastische ervaring. 3 Weken later had ik mijn eigen Green Mover E45 met 24" frame en 735 Wh accu. Die grijns heb ik nog steeds, elke keer als ik mijn fiets pak :cool2:

Een paar jaren later pas heb ik voor het eerst op een Stromer gereden. Omdat in oktober 2016 mijn voorvork afgebrak na het maken van een noodstop* ( :ai ) heb ik een tijdje zonder mijn fiets gezeten. Het aansprakelijk stellen van de fabrikant heeft even wat tijd gekost. Na een paar weken heb ik een aantal dagen een gloednieuwe Stromer ST2 met 983 Wh accu meegekregen. Was een 20" frame, wat uiteraard veel te klein was, maar voor een paar dagen was het in elk geval leuk uitproberen. De ervaring was interessant, maar niet heel veel meer dan dat. Qua ondersteuning was de ST2 erg vergelijkbaar met de mijne, hoewel de ST2 iets krachtiger is. Maar door mijn lengte en het te kleine frame hing ik vol met mijn bovenlijf op mijn polsen, dat in combinatie met een compleet gebrek aan vering was nogal oncomfortabel. Ik weet nog dat ik bij inleveren tegen de FM zei: "doe mij mijn eigen fiets maar weer, maar dan met de motor en accu van die ST2".

Maar die grijns die ik hier en daar teruglees kan ik helemaal begrijpen. Idem :D

*) Gelukkig gebeurde het toen ik bijna stil stond en ben ik keurig voorover gerold (23 jaar volleyballen heeft me in elk geval valtechnieken geleerd) en toen ik weer rechtop stond begon ik me pas te beseffen wat er zojuist gebeurd was. Schade: een minimaal blauw plekje op mijn enkel, fiets dik 1000 Euro schade (voorvork niet meegeteld) en 800 Euro schade aan mijn laptop.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Ignacio
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 aug 2018, 14:52
Locatie: Beerse (België)

Mijn allereerste rit was toen mijn collega met z'n splinternieuwe ST1X 2018 op het werk aankwam. Ik was nieuwsgierig en vroeg of ik eens mocht fietsen. 100 meter heen en weer en ik was verkocht.

Na die reeks nachtshiften ben ik naar de FM gegaan om eens een offerte te laten maken én ineens een leenfiets voor een dag vast te leggen. Mijn enkele reis WW is tenslotte 52km en ik moest wel echt weten of dat haalbaar was voor iemand die fietsen haat. (ja, echt... :mrgreen: ).

Offerte gemaakt, de week daarop na de eerste nachtshift de fiets gaan halen en naar huis gefietst. Wat een leuke ervaring was dat! Buiten het feit dat de slecht gemonteerde fietszakken er elke 5 km afvlogen was het puur genieten. Thuisgekomen, fiets te laden gezet en gaan slapen. 's Avonds stond ik terug op om te vertrekken met m'n fiets richting werk en wat zag ik? De accu was helemaal niet bijgeladen :bu: . 72% en ik moest wind tegen 52km rijden. Aangezien het de eerste keer was reed ik nog verkeerd ook, waardoor de eerste rit uiteindelijk 57 km is geworden. De laatste 10km op stand 2 en die laatste 2 daarvan op stand 1, vol wind tegen. TEGENVALLER! Maar toch, aangekomen op het werk met 1% batterij was ik verkocht!

Na die nachtshift van 12 uur ben ik terug huiswaarts gereden (1:21u over 52km :cool2: ) om tegen m'n vriendin te zeggen dat ik die bolide maar ging bestellen. Na even opladen 22km naar de FM gereden en hem direct besteld. Op een dikke 24 uur dus 2x 22km, 1x 52km en 1x 57km gedaan en intussen nog 12 uur gewerkt. Dan nog 2 uur bij de FM gestaan om alles in orde te brengen om met een big smile naar huis te keren.

En nu is het afwachten, ongeduldig, maar wachten... Want de fiets staat al klaar bij de FM, het is wachten op de leasingfirma en de nummerplaat. Hopelijk kan ik snel starten!
ST1X 2018 20" Charcoal Green 983Wh: GP3-L Grips, Nep Spurcycle, Quad Lock, Hybride klikpedalen, CTC II, 2x Thule Shield Pannier L, Bodyfloat, Ali Lamp :d3:

Woon-Werkverkeer: 51,7km enkel. Antwerpse Kempen - Scheldelaan
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Ik ben een Stromermaagd... ;-)
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Polling schreef: 20 aug 2018, 13:42 Ik ben een Stromermaagd... ;-)
Speciaal voor Peter,
Hoe was je eerste Bulls tocht?
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
PvDijk
Runner-up
Runner-up
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 aug 2018, 21:40
Locatie: Papendrecht

66C3F145-E52A-43B5-96BF-11D585EBD4E1.jpeg
66C3F145-E52A-43B5-96BF-11D585EBD4E1.jpeg (5.08 MiB) 3152 keer bekeken
Mijn eerste Stromer ervaring was een huurfiets van 12GO Biking. Deze voor een week gehuurd om toch eens de route te rijden van Papendrecht naar Nieuwerkerk a/d IJssel (woon-werk). Deze route ook al eens gereden met een gewone fiets, maar ik was niet echt blij met een tijdsduur van 1 uur en 45 minuten. Mijn streven was om binnen het uur deze afstand te kunnen overbruggen en mocht dit niet lukken zou het niet interessant meer zijn. Nou ik rij er precies een uur over inclusief het pontje bij Kinderdijk. Natuurlijk gaat er veel tijd verloren aan het pontje, maar even een korte break is ook wel lekker.
Voordat ik deze fiets huurde, had ik al menig andere SP gereden, maar nooit echt tevreden over de snelheid die vaak lager lag dan de 45 km.
Na deze week koste het me toch enige moeite om de fiets weer terug te brengen. De snelheid zat erin, de gestelde tijd zou nog verbeterd kunnen worden door slimmer te rijden, echter die voorvork moest een demper in.
Op het Stromer forum zag ik de advertentie staan van de ST3, die bij de dealer in Herveld te bezichtigen was. Na een proefrit was ik verkocht en heb ik na een heerlijke lunch de ST3 LE besteld.
Ook al ligt Herveld nou niet in de buurt van Papendrecht, toch wist de dealer me te overtuigen dat de afstand geen probleem zou zijn, want ze geven in het hele land service. En nu in de wachtruimte vertoeven.
ST3 LE, ww=26 Km enkel
jick
Pro
Pro
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 sep 2018, 16:08
Locatie: Kapelle (met een K), Zeeland

Mijn eerste tocht was op een leenfiets, een ST2. Ik had (heb) een klein trauma als het gaat over fietsen, omdat ik op de middelbare school in weer en wind iedere dag 40 km fietste. Niks elektrisch ;p . Gewoon bij -15 °C gevoelstemperatuur en in de ijzel blijven rijden. Toen de middelbare school tijd voorbij was, heb ik bewust heel lang geen fiets aangeraakt. Maar toen ik vorig jaar mijn CO2 emissies eens ging berekenen, kwam de auto toch wel snel bovendrijven. En met een woon-werk afstand van 27 km enkele reis duurt het traject op een 'normale' fiets me iets te lang, maar met een SP wordt de tijd acceptabel. Weg met de CO2 emissies en tegelijk kan ik gaan werken aan mijn iets te ver ingezakte conditie. Win-win dus, wat voor mij de aanleiding was om eens een testrondje te doen. Na 50 meter wist ik het, ik wil een Stromer. Nooit gekeken naar een ander merk, heel even de Specialized Vado serie overwogen, maar een achtermoter is toch wel fijner voor het materiaal. Dus direct een ST1X besteld en ik ben enorm tevreden :)
ST1X 2018 ><>
Gebruikersavatar
Krid
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 aug 2018, 08:23
Locatie: Antwerpen

In Zeeland waait het dikwijls serieus, je gaat plezier beleven met je nieuwe fiets.
Gefeliciteerd.
Je pense, donc je suis (René Descartes)
Et alors? (François Mitterand)
To be or not to be (William Shakespeare)
Do be do be do (Frank Sinatra)
Plaats reactie