Dashcam

Stromer Community Lounge.
Lomito
Veteraan
Veteraan

Re: Dashcam

Bericht door Lomito » 13 jul 2018, 13:35

Vanmorgen mijn nieuwe ST5 opgehaald bij de dealer en wat denk je dat ik dan als eerste ga doen? Juist: autorijden. Geen bagagerek op de ST5 en twee kratten Tap6 om weg te brengen en dus eerst naar Mantel voor een rugzak en bier halen in Heteren. En dan vlak voor ik Heteren uitrij zie ik dit gebeuren:
.

.
:bu:
Waar het :ba vol van is...

LNY
Expert
Expert

Bericht door LNY » 13 jul 2018, 14:52

Bij mijn rijlessen (auto en motor) is me geleerd een rotonde te beschouwen als een reguliere kruising.
Ga je 3/4 rond, dan sla je dus eigenlijk linksaf en dus geef je richting aan alsof je linksaf slaat.
Zodra je de laatste afslag die je niet wilt nemen gepasseerd bent, stop je met richting aangeven naar links en geef je richting aan naar rechts om duidelijk te maken dat je de rotonde wil verlaten.

Die pannekoek doet het redelijk goed, alleen stopt hij te laat met richting aangeven naar links en had eerder richting aan moeten geven naar rechts.

harmroest
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter

Bericht door harmroest » 13 jul 2018, 15:00

Inderdaad, 3 kwart rond is knipper naar links, en wanneer je afslaat richting aangeven naar rechts!

Heel veel plezier met je ST5!
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2018 7000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲

Lomito
Veteraan
Veteraan

Bericht door Lomito » 13 jul 2018, 15:15

LNY schreef:
13 jul 2018, 14:52
Bij mijn rijlessen (auto en motor) is me geleerd een rotonde te beschouwen als een reguliere kruising.
Ga je 3/4 rond, dan sla je dus eigenlijk linksaf en dus geef je richting aan alsof je linksaf slaat.
Ik zie echter niet met wel doel er naar links geknipperd wordt. Geen richting aangeven terwijl je op de rotonde rijdt werkt wat mij betreft prima. Misschien wil ik wel eerst 3 volle rondjes draaien over de rotonde voordat ik deze verlaat, maar er zijn ook rotondes met 3, 5 of meer afslagen... dan sta je mooi te kijken met je 3/4. En zoals gezegd zie ik regelmatig gebeuren dat auto's zonder richting (de goede of helemaal geen) de rotonde verlaten. Moeten allemaal zo snel mogelijk over de rotonde jakkeren, kijken, sturen en nog schakelen ook want te weinig vermogen :bj en dan geen tijd meer over voor communicatie.

Met de ST5 mag ik trouwens niet op deze rotonde.

LNY
Expert
Expert

Bericht door LNY » 13 jul 2018, 15:38

Lomito schreef:
13 jul 2018, 15:15

Ik zie echter niet met wel doel er naar links geknipperd wordt. Geen richting aangeven terwijl je op de rotonde rijdt werkt wat mij betreft prima.
:lol: Voor mij werkt dat juist niet. :lol:
Ik zit altijd te foeteren op mensen die geen richting aangeven naar links, omdat ik dan minder goed kan anticiperen op wat ze gaan doen. Zolang de richtingaanwijzer naar links aan staat, weet ik zeker dat ze er niet af willen en daar kan ik dan eerder en beter op anticiperen en het nieuwe rijden beter kan toepassen.

Het typische is wel dat je de generaties er aan kan herkennen. De oudere generaties doen het meer niet dan de jongere generaties. ;p

Volgens de ANWB:
Alleen als je de rotonde verlaat, ben je verplicht rechts richting aan te geven. Je ziet ook automobilisten, als ze een rotonde oprijden, richting aangeven naar links. Oftewel, ze nemen de rotonde driekwart. Klopt. En dat is aardig en gewenst rijgedrag, maar geen wettelijke eis.

Volgens Veilig Verkeer Nederland:
Je moet bij het verlaten van de rotonde richting aangeven naar rechts. Vaak geven bestuurders die de rotonde blijven volgen richting aan naar links. Dat is niet verplicht, maar het kan soms duidelijkheid geven voor andere weggebruikers op of rond de rotonde.

Dus doe een ander een lol, doe het nou maar wel en vertoon gewenst rijgedrag :ay :az

Barry
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter

Bericht door Barry » 13 jul 2018, 15:55

Eens met LNY, ik vind ook prettig als medeweggebruikers richting naar links aangeven, omdat intenties duidelijker worden.

Ik ben dan ook van generatie die tijdens rijlessen dit als zodanig is aangeleerd (evenals Het Nieuwe Rijden, waar sommigen zich overigens ook aan storen ;))...
Ik krijg van Sinterklaas een ST5 :bp:

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Bericht door Stromeur » 13 jul 2018, 16:15

Ook eens met LNY. Ik heb het ook op die manier geleerd en zo doe ik het nog steeds. Het stoort me enorm wanneer automobilisten hun plannen op een rotonde niet, te laat, verkeerd of halfjes aangeven.

Het Nieuwe Rijden was nét ingevoerd toen ik rijlessen had en ik ben er helemaal voor. Dat doorjakkeren en vol op de rem gaan staan op 1 meter van het punt waar je moet stoppen slaat sowieso helemaal nergens op. Je brengt er andere verkeersdeelnemers ook helemaal mee in de war, want die weten niet zeker of je nou wel of niet gaat stoppen.

Tijdens mijn lessen zette de instructeur een bekertje water op het dashboard, en het was aan mij om ervoor te zorgen dat er niks over de rand ging wanneer ik volgens het Nieuwe Rijden ergens op af reed en mijn auto rustig kon laten uitrollen.

Anticiperend rijden op de snelweg heb ik trouwens geleerd met cruise control aan en het verbod van mijn instructeur om deze eraf te halen. (Uiteraard was het dan niet mega-druk en bediende hij de CC wel als dat moest.) Maar ik moest leren om ver vooruit te kijken en ruim tevoren beslissingen te nemen en te handelen. Dat heeft me echt goed geholpen,
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Golvas
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter

Bericht door Golvas » 13 jul 2018, 17:10

Lomito schreef:
13 jul 2018, 13:35
En dan vlak voor ik Heteren uitrij zie ik dit gebeuren
Ja, en ?

Polling
Veteraan
Veteraan

Bericht door Polling » 13 jul 2018, 17:10

Als je geen richting wijzigt of er geen andere mogelijkheid is, geen richting aangeven. Daarmee is alles duidelijk: geen richting aangeven is de rotonde volgen, of op dezelfde rijbaan blijven, of rechtdoor gaan bij een kruisong, of een haakse bocht / hoek nemen waar geen afslagen zijn.
Dan is het net zo duidelijk als waneer je op een rotonde linksaf aangeeft zolang je opp de rotonde blijft: als je geen richting aangeeft, blijf je op de rotonde.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer

Lomito
Veteraan
Veteraan

Bericht door Lomito » 13 jul 2018, 17:13

Polling schreef:
13 jul 2018, 17:10
Dan is het net zo duidelijk als waneer je op een rotonde linksaf aangeeft zolang je opp de rotonde blijft: als je geen richting aangeeft, blijf je op de rotonde.
En absoluut duidelijker dan de knipper naar links aan laten staan terwijl je de rotonde verlaat. :shock: :lol:

Plaats reactie