Het woord rollerbrakes op het Stromerforum. Goed bezig hoor ... . Dan maar in off-topic
Ik wilde even beroep doen op de vakkennis hier aanwezig. Waarschijnlijk wel iemand die dit weet:
Ik heb vorige week een bakfiets (bakfiets.nl/Cargotrike breed) tweedehands op de kop kunnen tikken en echt behoorlijk tevreden van behalve dan de remmen. Het zijn Shimano Nexus typenr? rollerbrakes. Nu weet ik dat je schijfremmen en rollerbrakes moeilijk naast elkaar kan zetten maar de rollerbrakes die erin zitten stellen echt wel teleur. Dus vroeg ik me af of je een upgrade mogelijk is.
Waar ik vooral naar op zoek ben is meer "stopping power" in combinatie met een (grotere) rollerbrake die ik met de huidige kan omwisselen zonder verdere modificaties. Met rollerbrakes zal het altijd wel wat "zompig" blijven aanvoelen maar ik wil dat als ik knijp, zo snel mogelijk stil staan.
Als het kan en relatief eenvoudig uit te voeren is, wat zijn dan de "krachtigste" nexus rollerbrakes? De Nexus BR-C6000-F voor E-bike lijkt me de "beste" te zijn. Er staat bij dat die extra stopping power heeft en is ook zowat de duurste die ik kan vinden. Wat ik me afvraag: is het enkel een grotere koelvin die erop staat of hebben de remblokken intern ook een grotere diameter (en groter remoppervlak)?
[edit]
Net gezien dat de huidige rem in het achterwiel een BR-IM41-R is. Ik vermoed dus dat ik met de nieuwste van de BR-IM reeks meer geluk ga hebben. De BR-IM86-F?
[/edit]
Upgradeden rollerbrakes nuttig/mogelijk?
- Bijlagen
-
- IMG_1071.jpg (2.82 MiB) 5330 keer bekeken
-
- IMG_1073.jpg (1.91 MiB) 5330 keer bekeken
-
- IMG_1070.jpg (2.39 MiB) 5330 keer bekeken
-
- IMG_1074.jpg (2.16 MiB) 5330 keer bekeken
Hier lijkt al iemand te bevestigen dat ze compatibel zijn:
https://www.reddit.com/r/bikewrench/com ... atibility/
https://www.reddit.com/r/bikewrench/com ... atibility/
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Op mijn elektrische bakfiets staan er ook twee op van shimano maar ze zien er anders uit en werken wel prima, ik zal morgen eens kijken als ik tijd heb.
Misschien is het gewoon versleten werk of nalatig onderhoud. Heb je ze al eens open gehad, misschien zijn de remschoentjes wel versleten of wat vettig, net iets te veel speling op hendel en hefboompjes, een nieuwe remkabel, en de kabel wat vaster leggen met spanbandjes kan ook wel helpen lijkt me. Proberen de kabel wat harder aan te spannen heb je vast al gedaan.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Het probleem is opgelost. Ik heb vooraan 2 nieuwe rollerbrakes geplaatst (BR-C6000-F). Gewoon oude eraf halen en nieuwe erin zetten, past zonder meer. De remkabels heb ik wel moeten vervangen wegens te kort en meteen de gelegenheid genomen om ze over de gehele lengte goed in te vetten.
Voordeel 1: Remkracht... 3 slippende wielen tegelijkertijd voelt ongeveer zo: . OK toegegeven, snel gaat het niet met een driewieler maar op "cruisesnelheid" sta ik op een enkele fietslengte helemaal stil als ik alles dicht gooi
Voordeel 2: met de helft van de inspanning rijd ik nu even snel. Ik had alleen de rechtse rem eerst vervangen en merkte al een duidelijk voelbaar verschil kwestie van rolweerstand, met het 2e voorwiel te vervangen was dat dubbelop . Het is en blijft een zware fiets maar ik kan nu veel vlotter en sneller fietsen.
Voordeel 3: de handrem werkt nu ook zoals je zou verwachten. Ervoor rolde de bakfiets met de handrem aan zelfs weg op de minste helling .
Het heeft me wat centjes gekost maar ik ben echt wel tevreden met de upgrade, een wereld van verschil. Misschien doe ik het achterste wiel ook nog wel.
Voordeel 1: Remkracht... 3 slippende wielen tegelijkertijd voelt ongeveer zo: . OK toegegeven, snel gaat het niet met een driewieler maar op "cruisesnelheid" sta ik op een enkele fietslengte helemaal stil als ik alles dicht gooi
Voordeel 2: met de helft van de inspanning rijd ik nu even snel. Ik had alleen de rechtse rem eerst vervangen en merkte al een duidelijk voelbaar verschil kwestie van rolweerstand, met het 2e voorwiel te vervangen was dat dubbelop . Het is en blijft een zware fiets maar ik kan nu veel vlotter en sneller fietsen.
Voordeel 3: de handrem werkt nu ook zoals je zou verwachten. Ervoor rolde de bakfiets met de handrem aan zelfs weg op de minste helling .
Het heeft me wat centjes gekost maar ik ben echt wel tevreden met de upgrade, een wereld van verschil. Misschien doe ik het achterste wiel ook nog wel.