Pagina 30 van 162

Re: Het grote ongevallen topic

Geplaatst: 20 sep 2018, 18:46
door FreddyH
Lomito schreef: 20 sep 2018, 15:04 duidelijk dat men liever zwijgt. Blijkbaar is dat iets om je voor te schamen? :bn:
Ik vind ook dat je je moet schamen als je erover zwijgt :bj

Re: Het grote ongevallen topic

Geplaatst: 20 sep 2018, 19:07
door jjj
FreddyH schreef: 20 sep 2018, 18:46
Lomito schreef: 20 sep 2018, 15:04 duidelijk dat men liever zwijgt. Blijkbaar is dat iets om je voor te schamen? :bn:
Ik vind ook dat je je moet schamen als je erover zwijgt :bj
Wanneer het een eenzijdig ongeluk is, zou ik me ook schamen.... :bu: :bu: :bu:

Re: Het grote ongevallen topic

Geplaatst: 20 sep 2018, 19:34
door Tomasj
Zonder me ook maar enigszins onfeilbaar te voelen, heb ik de indruk dat sommige ongevallen ook een gevolg zijn van onervarenheid op de fiets. Sommigen onder ons stappen op een snelle fiets zonder ooit op een normale fiets gereden te hebben, en dan gebeuren er wel eens wat ongevallen. Vooral wanneer men absoluut en altijd aan maximale snelheid wilt rijden.

Wil dat zeggen dat ik nog geen enkele gevaarlijke situatie heb meegemaakt? Neen. Ik heb de voorbije maanden ook wel enkele keren geluk gehad. Vandaag nog een behoorlijke stuurfout gemaakt, maar ze nog kunnen rechtzetten, en vorige week heb ik ook nog ergens een flink noodrem manoeuvre moeten uitvoeren. Maar de duizenden km die ik voorheen al op de racefiets en gewone fiets aflegde, helpen me toch een beetje. Maar mijn voornaamste veiligheidsmaatregel is dat ik alleen voluit rijd op wegen die ik door en door ken, en dus voornamelijk het woon-werkverkeer, waarbij die weg uitgekozen is om zo veilig mogelijk te zijn (54 km ipv 47 km op dit ogenblik)

Net zoals Oregon hoef ik niet overal en altijd aan max snelheid te rijden. Door de ondersteuning wat terug te schroeven is 48 km/h rijden op de teller bij mij een bewuste keuze. Wanneer ik op mijn duizendste gemak fiets, rijd ik eerder 42 km/h op de teller.

Re: Het grote ongevallen topic

Geplaatst: 20 sep 2018, 20:53
door Stromertheke
Eensch. Zoals al eerder door mij aangehaald heb ik het geluk gehad dat ik voor zowel fiets (mtb) als auto 4 dagen specialistische training heb gehad via mijn werkgever. En dat merk je gewoon. Natuurlijk ben je niet onfeilbaar, maar extra training heeft zijn voordelen. Als je weinig tot geen ervaring op een mtb hebt en je stapt zomaar op een stromer dan is de kans op ongelukjes wel wat groter...

Re: Het grote ongevallen topic

Geplaatst: 16 okt 2018, 17:08
door Bart Vervenne
k heb verleden week woensdag 10/10 een ongeval gehad met mijn ST2. ik heb hem pas 2 maand en heb er reeds 2700 km gereden. Ik post dit alleen maar om toch tot enige voorzichtigheid aan te manen. Ik was 's morgens rond 10u30 vertrokken om een rit van anderhalf uur te doen. Ik reed op een ringweg van de stad waar ik woon (Roeselare - België), een in twee gescheiden viervaksweg met langs beide kanten een parkeerstrook en een fietspad van ongeveer anderhalve meter breed. In principe heb je van het autoverkeer geen last want in België mag je met de Speedelec op het fietspad (als het niet anders is aangeduid). Nietsvermoedend naderde ik een stilstaande traktor met achterop een zwaaiarm met een toestel om de grachten te maaien. Toen ik op korte afstand van de traktor was zwaaide deze met de arm richting gracht en ik kon alleen maar een uitwijkpoging doen. Ik knalde met mijn linkerknie en arm tegen het toestel en werd in de gracht gekatapulteerd. Gevolgen : elleboog gebroken,knieschijf gebroken, scheenbeen gebroken, 3 ribben gebroken en een rugwervel verschoven en bovenop een hersenschudding.
Ik zal 2 maand immobiel zijn en ik weet niet zeker of ik ooit nog met mijn ST2 zal durven rijden.
Dus vrienden : let zeer goed op want het gevaar zit soms in het onverwachte

Re: Het grote ongevallen topic

Geplaatst: 16 okt 2018, 17:15
door jjj
Bart Vervenne schreef: 16 okt 2018, 17:08 k heb verleden week woensdag 10/10 een ongeval gehad met mijn ST2. ik heb hem pas 2 maand en heb er reeds 2700 km gereden. Ik post dit alleen maar om toch tot enige voorzichtigheid aan te manen. Ik was 's morgens rond 10u30 vertrokken om een rit van anderhalf uur te doen. Ik reed op een ringweg van de stad waar ik woon (Roeselare - België), een in twee gescheiden viervaksweg met langs beide kanten een parkeerstrook en een fietspad van ongeveer anderhalve meter breed. In principe heb je van het autoverkeer geen last want in België mag je met de Speedelec op het fietspad (als het niet anders is aangeduid). Nietsvermoedend naderde ik een stilstaande traktor met achterop een zwaaiarm met een toestel om de grachten te maaien. Toen ik op korte afstand van de traktor was zwaaide deze met de arm richting gracht en ik kon alleen maar een uitwijkpoging doen. Ik knalde met mijn linkerknie en arm tegen het toestel en werd in de gracht gekatapulteerd. Gevolgen : elleboog gebroken,knieschijf gebroken, scheenbeen gebroken, 3 ribben gebroken en een rugwervel verschoven en bovenop een hersenschudding.
Ik zal 2 maand immobiel zijn en ik weet niet zeker of ik ooit nog met mijn ST2 zal durven rijden.
Dus vrienden : let zeer goed op want het gevaar zit soms in het onverwachte
Ai Bart wat een klap! Ik hoop dat je goede pijnstillers krijgt want die ribben doen in het begin erg veel pijn. Neem de tijd om te genezen; zoveel letsel! Weet dat herstel niet volgens een vast schema gaat en dat hersteltijden gemiddelde zijn. Soms kost het gewoon meer tijd dan je denkt of wilt!

Sterkte met je herstel.

Re: Het grote ongevallen topic

Geplaatst: 16 okt 2018, 18:28
door Louis_ST2
"En in kleine hoekjes" zeggen wij hier. Blijft elke keer weer schrikken, deze verhalen.

Bart, sterkte en beterschap.

Re: Het grote ongevallen topic

Geplaatst: 16 okt 2018, 18:34
door FreddyH
Ai! Sterkte Bart, hopelijk heb je een spoedig een volledig herstel en kun je daarna weer gaan genieten van je fiets!

Re: Het grote ongevallen topic

Geplaatst: 16 okt 2018, 19:08
door Bart Vervenne
bedankt voor het medevoelen

Re: Het grote ongevallen topic

Geplaatst: 16 okt 2018, 19:15
door Lomito
Ik blijf erbij dat we allemaal een keer aan de beurt komen, als speeder (lees: fietser EN snel) ben je zeer kwetsbaar in het verkeer en als het dan zover is mag je op je blote knieën hopen dat letsel en schade te overzien zijn.

Inmiddels hebben we hier enkele leden al een flinke klap gemaakt, ik denk aan Ampeer, Alex.slaets en onlangs Jeroen (jjj) die zwaar in de kreukels zaten. Vorige week dan weer Bart die heel diep gegaan is.

Allereerst hulde Bart dat je op dit forum jouw relaas met ons deelt zodat wij opnieuw kunnen beseffen HOE kwetsbaar we zijn en daar naar leren handelen. Ik heb serieus de indruk dat er heel wat meer incidenten/ongevallen plaatsvinden waar men liever geen ruchtbaarheid aan wil geven uit schaamte. En daarom waardering dat jij jezelf wel openstelt aan ons forum.

En uiteraard sterkte gewenst met het herstel van al je kwetsuren en straks met de revalidatie. Houd ons de hoogte komende weken! :ay