Het grote ongevallen topic

Stromer Community Lounge.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1592
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: Het grote ongevallen topic

Bericht door Tomasj » 11 sep 2018, 20:50

En dan zelf ergens met die noodle tegen een paaltje rijden, of een haagje wanneer ik een fietser wil voorbijsteken, neen bedankt.
Wat volgens mij wel nog een leuk idee zou kunnen zijn, is het volgende: we maken een topic dat we het grote bijna ongevallen topic noemen. Iedere keer dat iemand een bijna ongeval heeft gehad de omstandigheden omschrijven, en die oorzaken coderen. We hoeven dan niet iedere keer die gevaarlijke situatie te herhalen, maar dus gewoon een lijst maken van typische gevaren; indien mogelijk met een Google Maps link van de plek
Iedere keer er hier over een ongeval gesproken wordt, probeer ik dat in te rekenen in mijn rijgedrag. Ik kan beter op mezelf rekenen dan op mijnheer automobilist als het over mijn veiligheid gaat.

Ik ga hier beginnen met eentje
https://www.google.com/maps/@50.8061966 ... 312!8i6656

Die Google Maps foto is dus vanuit mijn standpunt genomen. Er staat een auto aan de andere kant van de weg geparkeerd (zoals op de foto), en er naderen twee wagens vanuit de andere richting, de eerste een SUV (XC70 ), daarachter een audi A4.
De SUV vertraagt om me door te laten (ah ja, ik heb voorrang ), maar aangezien de weg breed genoeg is om hem te kruisen, ga ik uiterst rechts rijden. De SUV rijdt de geparkeerde wagen voorbij, waarbij hij plaats laat voor mij. De chauffeur van de Audi A4 doet dat heel wat minder goed (hij kan me ook niet zien, omdat de SUV hem alle zicht van de weg ontneemt). Ik had nog plaats genoeg, maar dit had ook minder goed kunnen aflopen.
Mijn conclusie, ik ga op zo'n plekken wat minder sympathiek zijn, indien ik zie dat er meer dan één wagen uit de tegengestelde richting afkomt.
'Guust' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss :
woon-werk 52 km enkel

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1932
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Het grote ongevallen topic

Bericht door FreddyH » 11 sep 2018, 21:44

Da's inderdaad een potentieel gevaarlijke situatie. Maar ook met 1 auto: mijn ervaring is dat auto's je dan gewoon geen voorrang geven en je dus effectief aan de kant drukken.
Je hoort ze bijna denken: "eigen schuld, moet je maar op het fietspad rijden"
Bulls Green Mover E45 (GoSwiss, 1260 Wh accu) sinds 10-2014
Extra's: Back-Roller Classic - Smarthalo - NCX-SP12 - Spurcycle - Marathon GT365 - "Bouwlamp"

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1592
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: Het grote ongevallen topic

Bericht door Tomasj » 11 sep 2018, 22:09

FreddyH schreef:
11 sep 2018, 21:44
Da's inderdaad een potentieel gevaarlijke situatie. Maar ook met 1 auto: mijn ervaring is dat auto's je dan gewoon geen voorrang geven en je dus effectief aan de kant drukken.
Je hoort ze bijna denken: "eigen schuld, moet je maar op het fietspad rijden"
Er is daar geen fietspad :mrgreen:
'Guust' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss :
woon-werk 52 km enkel

Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt

Re: Het grote ongevallen topic

Bericht door Free2be » 17 sep 2018, 07:27

De hele ongevallen rubriek doorgenomen, vooreerst beterschap gewenst aan de getroffenen.
Schrik heb ik zelden, maar het geeft me een duidelijke kijk op wat er op je af kan en zal komen.
Beter bange Jan, dan Snelle Jan, is me al duidelijk.

Onvoorspelbaar verkeersgedrag is van alle tijden, helaas in toenemende mate.
Ik heb zo 'n beetje de indruk dat het onder motorrijders gezegde ook voor de speed bikers telt:
Je hebt 2 soorten motorrijders, diegene die al gevallen zijn en diegene die nog moeten vallen.
Het probleem van bescherming is, dat je op 'n fiets eruit ziet als 'n aap op 'n stok, elleboog, kniebeschermers, enz.. Maar het zou al delicate lichaamsdelen kunnen beschermen, denk bv aan die dingen die skaters dragen.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.

Gebruikersavatar
Lomito
Veteraan
Veteraan
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 mei 2017, 21:24
Locatie: Herveld

Re: Het grote ongevallen topic

Bericht door Lomito » 17 sep 2018, 09:39

Free2be schreef:
17 sep 2018, 07:27
Beter bange Jan, dan Snelle Jan, is me al duidelijk.
Het simpele feit dat je gevallen bent heeft doorgaans als resultaat dat je nog veel meer anticiperend gaat rijden, d.w.z. probeert complexe verkeerssituaties te doorzien, gevaarlijke situaties tijdig te herkennen en daar ook snel op reageert. In de praktijk betekent dit dat je vaker dan voor de valpartij de snelheid terugneemt wanneer niet duidelijk is of een potentieel gevaarlijke situatie kan ontstaan. Je kiest er dan voor uit te gaan van worst case scenario en wordt de snelheid preventief verlaagd zodat je meer tijd en afstand beschikbaar krijgt om in te grijpen als het echt nodig is en de bewegingsenergie een stuk lager is zodat bij een aanrijding/valpartij de kans op letsel kleiner is.

Dat betekent ook dat je regelmatig "voor niets" langzamer gaat rijden maar op een SP is dat nauwelijks een bezwaar... even aanzetten en je zit binnen enkele seconden weer op de 45 km/u.

Het verschil kan ik ook met de volgende reacties weergeven die door je hoofd spoken na een penibele situatie:
- voor de valpartij: "pfoe, dat ging maar net goed"
- na de valpartij: "als ik niet geremd had dan was het waarschijnlijk slecht afgelopen"

De beschermende werking van kniebeschermers e.d. is vrij beperkt, je voorkomt er geen botbreuken mee, en het valse gevoel van veiligheid kan zelfs aanleiding zijn om meer risico's te nemen met mogelijke ongevallen tot gevolg waarbij die bescherming ook niet meer helpt...

Het gevoel van onveiligheid is een prima middel om je te beschermen tegen vermijdbare ongevallen. En hoewel met defensief rijden ongevallen niet geheel voorkomen kunnen worden is het wel een natuurlijke bescherming die je in elke situatie helpt de risico's te verlagen. Bij beschermende kleding is dat alleen het geval op het moment dat je onderuit gaat. Ik ga dus niet 100% van de tijd rondrijden als een aap op een stok om die ene keer op 15.000 km wat schaaf- en snijwonden te voorkomen.
Waar het :ba vol van is...

Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 443
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het grote ongevallen topic

Bericht door Elsje » 17 sep 2018, 15:35

Lomito schreef:
17 sep 2018, 09:39
Het gevoel van onveiligheid is een prima middel om je te beschermen tegen vermijdbare ongevallen. En hoewel met defensief rijden ongevallen niet geheel voorkomen kunnen worden is het wel een natuurlijke bescherming die je in elke situatie helpt de risico's te verlagen.
Helemaal mee eens. Ik reed al defensief maar ben dat nog meer gaan na bijna ongevalssituaties. Dan maar 1 minuut later op de plaats van bestemming.
Bochten deed ik altijd al rustig aan (probeer altijd ruimte te hebben om wat naar buiten te kunnen sturen). Wat scheelt het tenslotte in tijd. Maar wat ik ook doe sinds dat iemand mij bijna van de weg heeft gereden, zijn rechter buitenspiegel raakte mijn spiegel terwijl ik 45 reed, is ruimte innemen op de weg. Als de weg smal waardoor veilig passeren niet kan neem ik zelf ruimte in zodat passeren onmogelijk is. Als er dan iemand achter zit te duwen op de landweggetjes ik rijd minder even vaart bij een passeerstrook en laat hem voorbij gaan. Hij blij en ik kan weer lekker fietsen zonder opgejaagd te worden.
Laatst gewijzigd door Elsje op 17 sep 2018, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1592
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: Het grote ongevallen topic

Bericht door Tomasj » 17 sep 2018, 20:26

Ik probeer mijn veiligheid in eerste zin te vrijwaren door de veiligste weg te nemen. Die is voor mijn w-w verkeer 5 km langer dan de kortste weg....
'Guust' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss :
woon-werk 52 km enkel

Hans B
Pro
Pro
Berichten: 93
Lid geworden op: 10 aug 2018, 17:33
Locatie: Zoetermeer

Re: Het grote ongevallen topic

Bericht door Hans B » 19 sep 2018, 21:55

Ik schrik een beetje van de hoeveelheid ongevallen die er al gepasseerd zijn. Wens iedereen veel sterkte met de situatie.
Wie van de vele pechvogels kan iets meer vertellen over schade afwikkelingen en zijn ervaringen met de verzekeraars?

Ik stel voor omdat in dit draadje te doen:
viewtopic.php?f=17&t=35&p=35775&hilit=enra#p35775
Just think of happy thoughts and you'll fly (Peter Pan )

Oregon
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 167
Lid geworden op: 07 okt 2017, 22:56
Locatie: Belsele

Re: Het grote ongevallen topic

Bericht door Oregon » 20 sep 2018, 08:57

In juni-juli wou ik alles uit mijn nieuwe stromer halen. Maar de laatste weken fiets ik meestal op stand 2 wat op de garmin ook nog altijd 38-38 gemiddeld is. Ik hoef dus niet meer overal de topsnelheid te halen. Ik rem ook sneller af en niet meer juist op tijd. Ook al fiets ik langst jaagpaden en op mooie fietspaden. Het verkeer is nog niet klaar voor de pedelec. Mensen schieten te veel op de fietser en stellen nooit zichzelf in vraag. Loslopende honden, zigzaggende jongeren, oudere die altijd eerst achteruit moeten kijken als je belt, mensen met oortjes in die je gewoon niet horen komen, toeterende auto's die je niet op 'hun' weg aanvaarden in zone 50. Nee dan doe ik het wel wat rustiger aan.
Stromer ST2 LTD 'Silver Bullet-2x30km woon-werk

gillflyer
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 jan 2018, 18:28
Locatie: Rtslr

Re: Het grote ongevallen topic

Bericht door gillflyer » 20 sep 2018, 12:55

Veel beterschap jjj!

Ik denk dat er dagelijks wel ongevallen gebeuren met fietsen, deze worden vermoedelijk niet allemaal op een forum gezet. :-)

Het blijft hoe dan ook uitkijken en vooral anticiperen wat anderen gaan doen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten