Het grote ongevallen topic

LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Vanmorgen een nieuw soort bowling gespeeld.

Ik reed voluit op een lang recht stuk bromfietspad. Van rechts zie ik een fietster zéééér langzaam het fietspad oprijden om in dezelfde richting als mij te fietsen.
Dat is helemaal prima. Ik dacht nog: "Dat is niet handig dame, je schat mijn snelheid ff niet goed in, maar ik maak wel ff wat ruimte voor je vrij en ga een stuk naar links".
Bijna direct daarna steekt ze meteen het fietspad over naar links :shock:
Beetje vreemd, want daar links is helemaal niks. Geen weg, pad, huis, niks.....

Dus ik vol ik de remmen, besef dat ik het bij lange na niet ga redden, blokkeer mijn achterwiel, maak drift waar een drifter trots op zou zijn en beuk vol met mijn schouder tegen haar schouder.
Vervolgens vliegt zij door de lucht en sta ik keurig rechtop stil.

Ik heb mevrouw overeind geholpen en even gekeken hoe zij en haar fiets er aan toe waren.
Er leek niks aan de hand.
Tijdens het vervolggesprekje blijkt dat ze uberhaupt niet heeft gekeken bij het opkomen van het fietspad. Op mijn vraag waarom ze ineens overstak antwoorde ze: "Ik wilde mijn veter strikken".
Ik leg haar uit dat ze de volgende keer toch beter maar wel om zich heen kan kijken, want ondanks de snelheid waarmee ik haar geraakt hebt, heeft ze geluk gehad.

En ineens schiet ze helemaal in tranen van de schrik. Dus nog 10 minuten aan het troosten geweest.

Totale schade: een schaafwondje op de vinger van de mevrouw en een hoop tranen.
Als alle ongevallen zo aflopen, teken ik daar direct voor.

Les van de dag: gewone fietsers zijn veel gevaarlijker dan SP-ers ;) en ze doen de meest onverwachte dingen, waar je je lang niet altijd op kan voorbereiden.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Gelukkig dat het zo goed is afgelopen!

En lief dat je haar zo uitgebreid getroost hebt! Ik zou willen dat meer mensen dat verantwoordelijkheidsgevoel hebben...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lomito

LNY schreef: 06 jul 2018, 08:43 Les van de dag: gewone fietsers zijn veel gevaarlijker dan SP-ers ;) en ze doen de meest onverwachte dingen, waar je je lang niet altijd op kan voorbereiden.
Les van het jaar: alle verkeersdeelnemers en (huis)dieren zijn potentieel gevaarlijk omdat een groot deel daarvan niet bewust/oplettend aan het verkeer deelneemt. De enige manier om hier mee om te gaan is door bij nadering de snelheid er uit te halen.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Wat zo'n ontmoeting niet allemaal teweeg kan brengen. Je ontroert me. Natuurlijk zit er iets serieus aan, maar man wat een positieve levenservaring krijg je er gratis bij. Je mag een wildvreemde vrouw zomaar troost bieden. Daar zijn wat mannen jaloers op. Goed gedaan. :ay
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Sven

Ik denk dat het me nu meer opvalt maar ik vind het onthutsend hoeveel mensen op de fiets idd zonder te kijken een weg op draaien...

Voor mijn gevoel is dat erger geworden nadat fietsers en voetgangers "per definitie onschuldig werden".

In datzelfde rijtje zie ik het aan de verkeerde kant van de weg fietsen.

Vlakbij de kinderopvang zit een stuk weg dat zeer onhandig is ingericht (waarschijnlijk voor een groot deel door ruimtegebrek) waar de overgrote meerderheid van de fietsers aan de verkeerde kant rijd om bij het fietspad te komen.

Daarmee leggen ze een hele grote verantwoordelijkheid bij de automobilisten neer om plotselinge probleemsituaties op te lossen.
Om maar wat te noemen, twee vrachtwagens en twee fietsers passen op dat stuk weg maar ternauwernood naast elkaar, een derde fietser aan de verkeerde kant kan er niet bij.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Sven schreef: 06 jul 2018, 11:16 In datzelfde rijtje zie ik het aan de verkeerde kant van de weg fietsen.
Ja, dat is inderdaad verbazingwekkend. Toen ik nog een brugsmurf was moest je het echt niet wagen om op het fietspad te gaan spookrijden. Maar als je er nu wat van zegt, en ze rijden ook rustig met 2 naast elkaar en ze zijn van alle leeftijden, dan word je aangekeken alsof je gek bent.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Lomito schreef: 06 jul 2018, 09:17 De enige manier om hier mee om te gaan is door bij nadering de snelheid er uit te halen.
Hier heb je zeker gelijk in. Dat probeer ik meestal ook wel.
Maar als je in een wat drukker stedelijk gebied zit, waar altijd relatief veel verkeer is, zou je op die manier nooit meer op snelheid kunnen komen.

Op mijn route is het één lang lint (race)fietsers, snorscooters en bromfietsen samen op 1 bromfietspad. Dat komt omdat er midden in mijn route een pont zit. De Hempont. Dat is de belangrijkste fietsader tussen Zaanstad en Amsterdam. Iedereen wil op hetzelfde moment bij de pont aankomen. En als we van de pont af komen is het helemaal gekkenhuis, met z'n allen door een trechter het bromfietspad opwurmen. Ik las net dat er dagelijks 3500 fietsers met de pont oversteken. Tel daar nog 1/3 brommers bij. Dan is het best druk.
hempont-12-september-2016-17.20-1.jpg
hempont-12-september-2016-17.20-1.jpg (260.36 KiB) 2552 keer bekeken
Door die drukte is het altijd zoeken naar wanneer kan ik wel doorrijden en wanneer moet ik inhouden.

Dat is over het algemeen geen probleem. Iedereen verwacht wel sneller verkeer van achteren.
Maar als er 1 valt, dan valt iedereen er overheen. Afgelopen dinsdag was ik blij dat ik rustig reed omdat er vlak voor me twee snorscooters onderuit gingen en daar ongeveer 10 fietsers bovenop knalden en een aantal het maar net konden ontwijken.

Het grootste gevaar zit hem in kruisend verkeer. Dat heeft echt moeite om onze snelheid goed in te schatten. Je ziet eruit als een fiets, dus zal je wel de snelheid van een fiets hebben (ofzo).
Datzelfde geldt voor tegemoet komend verkeer (meestal scooters en racefietsers) op het bromfietspad die andere fietsers inhalen.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Lomito

Met zulke drukte kun je zeker geen 45 km/uur rijden. Langzamer rijden bij grote drukte heeft enkele voordelen:
- ander verkeer kan beter op je anticiperen (voor zover er al rekening gehouden wordt met elkaar)
- je hebt zelf meer tijd om te reageren op onverwachte situaties zoals valpartijen of geen voorrang krijgen
- als het toch tot een aanrijding komt heb je minder kans op letsel/schade.

Het is heerlijk om door het verkeer te jakkeren maar de risico's zijn te groot...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lomito schreef: 06 jul 2018, 12:34 - ander verkeer kan beter op je anticiperen (voor zover er al rekening gehouden wordt met elkaar)
- je hebt zelf meer tijd om te reageren op onverwachte situaties zoals valpartijen of geen voorrang krijgen
- als het toch tot een aanrijding komt heb je minder kans op letsel/schade.
- je remweg is flink korter
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Drukke fietspaden met stoplichten is opletten geblazen. Ik schuif gewoon achter aan en ga dan niet proberen overal tussen door te glippen om wat sneller vooraan te kunnen rijden. Gewoon rustig je kans afwachten en veilig inhalen.
Altans dat is de theorie... :roll:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Plaats reactie