Het grote ongevallen topic

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

De daling van het totaal aantal verkeersslachtoffers in NL wordt voornamelijk bepaald door het invoeren van allerlei veiligheidsvoorzieningen op auto's waardoor inzittenden van auto's steeds beter beschermd zijn.
De trendlijnen van sterfte van inzittenden van auto's en sterfte van fietsers in het Nederlandse verkeer zijn duidelijk.

Waar een auto vaak blikschade oploopt loopt een fietser vaak botschade op. Dat is van geheel andere orde.
Nu ook nog eens blijkt dat veroorzakers van ernstige ongevallen in Nederland nauwelijks worden vervolgd door het OM verworden fietsers en SP'ers tot vogelvrije verkeersdeelnemers met een alsmaar toenemend risico op letsel vergeleken met inzittenden van auto's. Daarnaast is het gevaar voor hen altijd al groter omdat het kwetsbare verkeersdeelnemers zijn. Al is de wetgever hierover onduidelijk waar het een SP betreft. https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a3cba655/
sterfte in het nederlandse verkeer.png
Laatst gewijzigd door Stromend op 30 apr 2018, 10:40, 2 keer totaal gewijzigd.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Stromend schreef: 25 apr 2018, 06:58 In 2017 voor het eerst meer fietsers dan automobilisten omgekomen in het verkeer.
Een kwart van het aantal zat op een E-bike en twee derde was 65+.
https://www.nu.nl/binnenland/5236298/in ... rkeer.html
Typisch geval van eenzijdige berichtgeving. Natuurlijk is elk dodelijk slachtoffer te betreuren en heeft de overheid de taak het aantal dodelijke slachtoffers te beperken. MAAR...
Ik wil het positief benaderen. We gaan meer fietsen met z'n allen en ouderen kunnen door de e bike lekker naar buiten, bewegen en genieten van het leven. Dat is toch beter dan wegkwijnen achter de geraniums. Ik durf te beweren dat het feit dat ouderen meer fietsen meer oplevert qua kwaliteit van leven en gezondheid dan dat de dodelijke slachtoffers kosten.
Vraag ze eens wat zij belangrijker vinden. Ik denk dat we het antwoord wel weten. Leren fietsen op een e bike zeker die met een motor in het voorwiel vind ik wel een goede ontwikkeling.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Wanneer gezond gedrag dodelijk afloopt gaat er toch echt iets mis.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromend schreef: 30 apr 2018, 10:35 Wanneer gezond gedrag dodelijk afloopt gaat er toch echt iets mis.
Er is een positieve (meer fietsers) maar vooral een negatieve kant (meer dode fietsers) aan dit verhaal.

Volgens mij zou dit voor de Nederlandse overheid (en de lokale overheden) een signaal moeten zijn. Het fietsgebruik neemt sterk toe, het aantal dodelijk fietsslachtoffers ook.
Dus
1 . Maatregelen zoals verplicht helmgebruik op gewone elektrische fietsen, op zijn minst voor de risicogroepen
2. Het verkeersbeleid nog verder toespitsen of de zwakke weggebruiker, ten voordele van de auto
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Tomasj schreef: 30 apr 2018, 10:45
Stromend schreef: 30 apr 2018, 10:35
Er is een positieve (meer fietsers) maar vooral een negatieve kant (meer dode fietsers) aan dit verhaal.

Volgens mij zou dit voor de Nederlandse overheid (en de lokale overheden) een signaal moeten zijn. Het fietsgebruik neemt sterk toe, het aantal dodelijk fietsslachtoffers ook.
Dus
1 . Maatregelen zoals verplicht helmgebruik op gewone elektrische fietsen, op zijn minst voor de risicogroepen
2. Het verkeersbeleid nog verder toespitsen of de zwakke weggebruiker, ten voordele van de auto
Daarnaast is de stijging duidelijk geïdentificeerd onder oudere mannelijke gebruikers van E-bikes.
Lokale, provinciale en landelijke overheden kunnen hier beleid op maken.
Gelderland start door op 17 mei een Netwerkbijeenkomst voor publieke partners te houden:

Dit jaar lanceren we aan aantal fiets-projecten en -pilots om Gelderlanders met elkaar, de toekomst, de natuur en gezondheid te verbinden. Deze projecten worden ondersteund door een campagne en een PR-offensief. Belangrijke zaken die wij in 2018 samen met jullie in ieder geval willen realiseren zijn:

Alle kinderen kunnen fietsen:
Kinderen moeten het fietsen kunnen leren als ze jong zijn en een fiets tot hun beschikking hebben.
Ouderen gezond en veilig op de fiets:
Een zetje in de rug met de e-bike door goede voorlichting en een flitscursus.

Nieuwe fietsers
Iedereen die niet fietst kennis laten maken met de voordelen van het fietsen.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Tomasj schreef: 30 apr 2018, 10:45 Er is een positieve (meer fietsers) maar vooral een negatieve kant (meer dode fietsers) aan dit verhaal.

Volgens mij zou dit voor de Nederlandse overheid (en de lokale overheden) een signaal moeten zijn. Het fietsgebruik neemt sterk toe, het aantal dodelijk fietsslachtoffers ook.
Dus
1 . Maatregelen zoals verplicht helmgebruik op gewone elektrische fietsen, op zijn minst voor de risicogroepen
2. Het verkeersbeleid nog verder toespitsen of de zwakke weggebruiker, ten voordele van de auto
Op basis van de ongevalscijfers kun je niet stellen dat het aantal fietsdoden structureel is toegenomen. Als je goed kijkt naar de cijfers zie je dat de cijfers jaarlijks fluctueren, bijvoorbeeld daalde het aantal fietsdoden tussen 1997-1998 met maar liefst 50 en tussen 2010-2011 steeg het aantal met 40. Tussen 2016-2017 steeg het aantal fietsdoden met 17 en is dan ook geen schrikbarende of zelfs opmerkelijke stijging. Dat wordt anders als deze stijging enkele jaren achtereen genoteerd zou worden, pas dan is er sprake van een trendbreuk. Met de recente cijfers valt nog steeds een licht dalende trend te zien in het aantal fietsdoden, van ca 250 fietsdoden in 1996/1997 naar ca. 200 in 2016/2017. Ofwel een echte daling van 50 in 20 jaar en dat is vooral te danken aan de verbeterde fietsinfrastructuur.

https://raivereniging.nl/artikel/nieuws ... ffers.html

De grootste winst valt nog steeds te halen bij verbetering/uitbreiding van de infrastructuur, zeker nu het fietsgebruik toeneemt (15% toename fietsgebruik en tegelijk 20% minder fietsdoden in 20 jaar). Om te weten hoe veilig het is als fietser moeten we kijken naar het aantal fietsdoden per miljard fietskilometers. In 1996/1997 was dat 250/13 miljard = 19 fietsdoden per miljard fietskilometer, in 2016/2017 is dat 200/15 miljard = 13 waarmee het 32% veiliger is geworden voor fietsers.

De onnodig negatieve berichtgeving over deze positieve ontwikkeling zie ik als media-terreur van met name subsidie-afhankelijke NGO's. De aardsluie en kritiekloze MSM neemt alles zonder feitencheck over en zorgt zo voor verspreiding van door onze overheid gefinancierd nepnieuws.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
RafJ
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 nov 2017, 11:32
Locatie: Halle-Zoersel (BE)

Twee weken geleden aangereden door auto die uit dezelfde richting komt en rechts afdraait. Oogcontact met bestuurster want rijdt even op mijn hoogte. Net voor zijstraat geeft ze gas bij en draait doodleuk af. Raak. 'Ik had je gezien maar dacht dat ik er nog voor geraakte '. Niet dus. KIP.
Bon. Herstelling kost 1400 euro. Probleem : lakschade aan frame kan niet hersteld worden. Frame wordt niet apart verkocht en herspuiten kan niet want dan vervalt garantie. Zou willen gaan voor vraag van waardevermindering. Iemand een idee wat de financiële waarde zou kunnen zijn? Had gevraagd om perte totale te verklaren maar dat gaan ze niet doen...
ST1 X - oranje
Lomito

Zelf geen letsel?
Gebruikersavatar
RafJ
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 nov 2017, 11:32
Locatie: Halle-Zoersel (BE)

Valt wel mee. Wat schaafwonden, blauwe benen en gekneusde knie. Het is bijna vergeten. Heb een verpleegster in huis dus goed gesoigneerd 😁. Wondzorg is voor haar dagelijkse kost. Was niet fijn om vuil uit wonden te halen maar ondertussen heel mooi genezen.
ST1 X - oranje
Plaats reactie