Het grote ongevallen topic

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Meeste SPD pedalen kun je de uitklik-spanning afstellen. Gewoon in het begin niet te hoog zetten, dan is een kleine zijwaardse beweging met de hak al genoeg om uit te klikken. Mooi om relatief veilig met klikpedalen om te leren gaan.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Daniel1975 schreef: 24 dec 2018, 13:06 Meeste SPD pedalen kun je de uitklik-spanning afstellen. Gewoon in het begin niet te hoog zetten, dan is een kleine zijwaardse beweging met de hak al genoeg om uit te klikken. Mooi om relatief veilig met klikpedalen om te leren gaan.
Bij cross schoenen waar SPD pedaal plaatjes op gezet worden KAN gebeuren dat je niet gemakkelijk los kunt draaien omdat de profilering van de zool te diep/hoog is voor SPD ik heb dit wel eens gehad bij mijn ligfiets (val je gelukkig niet om :mrgreen: ) en meteen de eerste en diepe nokken van de profilering weg geslepen (Dremel) zodat er meer uitdraai ruimte ontstaan is.
Verder idd. de voorspanning lager zetten, is nergens voor nodig om dit zo strak te zetten dat je telkens je kniebanden voelt rekken voordat je los bent.
Je kunt ook tijdwinst maken door "preventief" al vast los te rijden met één been maar da's ergens vermoeiend en in stedelijk gebied helemaal.

Omdat mijn werklaarzen vele malen warmer en waterdichter zijn dan welke fietsschoenen dan ook rij ik met kou met de standaard pedalen en zogauw de kou uit de lucht is gaan de SPDcombipedalen er weer op.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Wat ik ook aan kan bevelen is:

de veer op de klikpedaal regelmatig smeren met een paar druppels olie.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Waarom?
Hoe droger hoe beter is meestal het credo.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb er een paar weken geleden wat teflon spray in gespoten, sindsdien klikt het makkelijker in en uit. Vooral het inklikken gaat en stuk soepeler.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Zou ik ook liever doen dan olie.
Daar blijft veel zooi aan plakken en dan wordt het snel van kwaad tot erger. Kettingen hou je ook zo droog als mogelijk is om plakkend vuil te voorkomen.
Gebruikersavatar
s-EVE
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 nov 2018, 20:11
Locatie: Midden NL
Merk SP: ST2

Het gaat hier al beter, vrouwlief heeft de barmhartige samaritanen van Merci en een praatje voorzien. Dank voor al jullie beterschapswensen, ik ben er denk ik wat sneller bovenop omdat het langzaam ging (maar ... zie onder). De schrammen brokkelen al :cool2:

Vandaag de twijfel van de HAParts hersteld bij de eigen huisarts en aansluitend de SEH (zelde locatie als de HAP trouwens) ... toch een breukje, dus type nu enkelhands ... voor wie dat vervelend lijkt, een opbeurend belletje van de FM en eind vd dag ook nog een extra hart onder de riem van hen helpt ook enorm.

Raar trouwens, zoeken opeen foto naar wat zo'n arts ziet, maar het was een langere maar nette breuk, dus het is slechts een drukverbandje + oudjaar controle dus vol goede moed het nieuwe jaar in!
ST2-Wit, standaard, SP-houder, Ortlieb Office, Cratoni Commuter :ba Geen extra toeters, wel een extra bel!
Commute: ~35km midden NL - ruwweg Vianen <-> Geldermalsen - FM: Die uit de Betuwe
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Gelukkig dat je het goed hebt laten controleren en dat je thuis goed in de watten gelegd wordt :cool2:
Hopelijk kun je 2019 goed, en vooral schadevrij starten!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

Beetje late reactie (iets met bezoek, feestdagen en zo).

Beterschap! fijn dat je het even meld. (Goede waarschuwing voor de rest). Hoop dat de pijn beperkt blijft en je ondanks de ongemakken fijne feestdagen hebt.

Jeroen
Gebruikersavatar
s-EVE
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 nov 2018, 20:11
Locatie: Midden NL
Merk SP: ST2

Voor iedereen is elk issue natuurlijk een goede waarschuwing, ik ben zelf vooral blij dat ik (toch) op mn ST2 ben gaan rijden.

Met dezelfde snelheid (<15kmh) zonder helm, jas en handschoenen had een heel ander resultaat gegeven ben ik bang.
ST2-Wit, standaard, SP-houder, Ortlieb Office, Cratoni Commuter :ba Geen extra toeters, wel een extra bel!
Commute: ~35km midden NL - ruwweg Vianen <-> Geldermalsen - FM: Die uit de Betuwe
Plaats reactie