Garmin GPSmap / Openfietsmap experten hier?

buco

Ik heb op mijn Garmin gpsmap 62s nog eens openfietsmaps geladen. Wel cool dat alle fietsroutes en fietsknooppunten erop staan. Het enige wat ik nog niet voor elkaar krijg is om de navigatie de voorkeur te laten geven aan die fietsroutes. De grote autowegen mijdt hij al wel.

Ik heb al liggen knoeien met routering > vermijdingen en het aan/afvinken van autowegen/overzet/tolwegen/smalle paden maar tot zover geen succes gehad.

Wat ik probeer te bekomen is dat ik een adres in geef om naar te navigeren en dat de GPS automatisch de voorkeur gaat geven aan fietsknooppunten. Dit in tegenstelling tot surfen naar fietsnet.be, een knooppuntenroute samenstellen, exporteren, garmin aankoppelen, gpx file op garmin zetten, ...

Iemand tips?
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Ik heb de Edge800 met een fietskaart. Die kaart zou (naar 't schijnt) de snelheid van de gewone wegen bijna op 0 hebben staan, zodat de software de voorkeur geeft aan fietspaden. Ik weet niet of je die snelheden in je kaart kan aanpassen?
Scheldelaan-Stromer
buco

Waarschijnlijk wel maar geen idee hoe je dat doet.

Ondertussen heb ik het gevonden, niet op de GPS zelf maar in Garmin Basecamp. Als je een nieuwe "Activiteit" aanmaakt en routering aanpast om tolwegen te vermijden, neemt hij automatisch overal fietsroutes. :cool2: . Die route opslaan en naar je GPS sturen.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

buco schreef: 29 jan 2018, 07:39 Ondertussen heb ik het gevonden, niet op de GPS zelf maar in Garmin Basecamp. Als je een nieuwe "Activiteit" aanmaakt en routering aanpast om tolwegen te vermijden, neemt hij automatisch overal fietsroutes. :cool2: . Die route opslaan en naar je GPS sturen.
Tip: je kunt op dezelfde manier een gpx-bestand aanmaken op de routeplanner van de fietsersbond: https://routeplanner.fietsersbond.nl/.
guus
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:23

Het is lang geleden dat ik daar mee geknoeid heb. Ik meen mij te herinneren dat je in de instellingen de routering op wandelen moet zetten in plaats van fietsen. Dat klinkt gek, maar het werkt wel. Ik heb een Garmin Oregon (nu geen kaarten meer op), maar daar kon ik verschillende profielen op zetten voor navigeren met de auto, wandelen en fietsen.
Gebruikersavatar
Milonus
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 dec 2017, 10:44
Locatie: Nijkerk
Merk SP: ST5
Km-stand: 18.257

Ik kijk dan even op http://www.openfietsmap.nl/tips-tricks/basecamp-nl

Halverwege de pagina bij routering.
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Jammer dat die kaart letterlijk stopt aan de grens.
Hier in de grensgemeenten wordt gretig gebruik gemaakt van de Nederlandse polders om te fietsen om eens lekker te waaieren (fietsclubs dan toch) op de polderwegen.
Ook om na de vroege wat extra kilometers te rijden, wordt direkt gekeken naar de Oesterdam of 't Markiezaat. Om die routes te plannen gebruik ik de site fietsnet.be die alle knooppunten van de benelux bundelt. Die route exporteer ik dan als gpx in basecamp om aan te passen en door te sturen naar m'n garmin GPS.
Scheldelaan-Stromer
Gebruikersavatar
Milonus
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 dec 2017, 10:44
Locatie: Nijkerk
Merk SP: ST5
Km-stand: 18.257

Jammer dat die kaart letterlijk stopt aan de grens.
Je bedoelt dan denk ik niet de OFM-kaarten. Er zijn o.a. kaarten van de Benelux te downloaden op de site van openfietsmap.
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Neen, de kaart van de fietsersbond bedoelde ik.
Rond de open streetmap-kaarten heb ik een interessante link gevonden, die ik nog nader moet onderzoeken. Ziet er heel interessant uit voor mij, aangezien zowel m'n gps als de aangekochte kaart al wat jaartjes meegaan.
Scheldelaan-Stromer
buco

Vandaag met basecamp een route gemaakt naar iemand die 2dehands een garmin boek verkocht. 5u onderweg geweest en ondertussen al een pak slimmer geworden. Ook vandaag voor de eerste keer eens met de GPSmap 62s op de Stromer gereden ipv de Garmin Edge Touring.
Plaats reactie