Hoe raak je het minst doorweekt in een regenbui? Snel of langzaam fietsen?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het regent keihard: kun je het beste zo snel mogelijk doorStromeren, of is het beter om je tempo te matigen om te voorkomen dat je doorweekt raakt?

Volgens dit filmpje van Minutephysics, dat weliswaar over lopen gaat maar het idee is hetzelfde als met fietsen: tempo maken!

Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Faffi
Pro
Pro
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 dec 2017, 19:44
Locatie: Kapelle op den Bos

als je de lijn doortrekt naar bev. een auto is dikwijls hoe sneller je rijd hoe natter
soms denk je dat het heel hard regent en wanneer je stopt blijkt het maar te miezeren
veel hangt ook af van de windrichting
nat is nat
goede regenkledij is belangrijk
ik heb al wat stortbuien over mij gehad en nooit meer doorweekt alleen wat last van zweetvocht en dat valt zelfs nog mee :cool2:
Lomito

Met een Stromer langzamer rijden? Alleen als de accu bijna leeg is zeker, voor de rest is het gas vol erop en de beuk erin.
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Ik probeer altijd tussen de druppels door te rijden...
Scheldelaan-Stromer
Gebruikersavatar
Blizzard
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
Locatie: Dalen
Merk SP: Stromer ST3 sport

Lomito schreef: 24 jan 2018, 09:48 Met een Stromer langzamer rijden? Alleen als de accu bijna leeg is zeker, voor de rest is het gas vol erop en de beuk erin.
:lol: idd, dan is het nat worden van de regen minder een probleem. Echter eigen lichaamsdampen maken je dan vochtig... :mrgreen:
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
Lomito

Zweten is in dat geval geen probleem, je wordt immers on site gedoucht. :cool2:
Liesbeth
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 sep 2017, 21:55

In het velengde van deze vraag vroeg ik me vandaag af wat de optimale snelheid is tijdens harde wind(stoten) van opzij. Ik had de windkracht 6 op een geheel open stuk van opzij en bij windstoten was ik een aantal keren bang onderuit geblazen te worden. 40 Km lijkt me niet handig, maar heel langzaam ook niet, maar wanneer ben je het stabielst in deze situatie?
Rijd 3-4 keer per week woon-werk op St1, 32 km enkele reis
Gebruikersavatar
fred
Pro
Pro
Japan
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 dec 2017, 13:21
Locatie: brugge die schone

tussen de druppels rijden, zo blijf je droog....
:hy: the sky is the limit , you only live once :d3: AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Liesbeth schreef: 24 jan 2018, 20:15 In het velengde van deze vraag vroeg ik me vandaag af wat de optimale snelheid is tijdens harde wind(stoten) van opzij. Ik had de windkracht 6 op een geheel open stuk van opzij en bij windstoten was ik een aantal keren bang onderuit geblazen te worden. 40 Km lijkt me niet handig, maar heel langzaam ook niet, maar wanneer ben je het stabielst in deze situatie?
Ha Liesbeth,
Vorig jaar ben ik een keer omgewaaid met een aprilstorm. Ik kan me voorstellen dat je bang was. Ik nerk sowieso dat ik liever niet met de stromer fiets boven windkracht 5, maar het gaat dan inderdaad vooral of de wind van opzij komt. Heb ik toch moeite de fiets te houden, dan ga ik terug naar stand 2 of 1 en dan maar langzamer fietsen. Dan heb ik in elk geval het gevoel minder impact van de wind te ervaren! Succes!!
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Lomito

Een hoge snelheid is wel mogelijk bij harde windstoten van opzij als er genoeg zijdelingse ruimte is om de klappen op te vangen. Rij je op een smal fietspad (<1m) dan is die ruimte gering en zul je de snelheid moeten laten zakken. Rij je echter op een fietssnelweg (>3 meter breed) dan heb je voldoende ruimte om volle bak te blijven rijden. Aangezien de windstoten erg onvoorspelbaar zijn is het wel handig om enige voorzichtigheid te betrachten door iets langzamer te rijden.
Plaats reactie