Stromerforum.nl in de lift

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Harde kernen kunnen fora maken, maar nóg sneller breken. Uiteindelijk gaat het allemaal om ruimte: hoe en door wie die ruimte wordt ingenomen en hoe/aan wie die ruimte wordt geboden of wordt ingenomen. Wanneer op dat vlak grootschalige wrijving ontstaat, dan komt de gezondheid van elk forum in gevaar. Maar: uit rokende puinhopen kunnen ook weer mooie nieuwe dingen ontstaan :)

Hoe lang het Stromer Forum (of welk forum dan ook) voor iemand interessant is, hangt volledig af van wat iemand op een forum zoekt. Sommigen zullen al vertrekken zodra al hun vragen zijn beantwoord, omdat ze geen behoefte hebben om zelf een bijdrage te leveren. Anderen vertrekken als hun “status” in het gedrang komt, of de sfeer of het gezelschap ze niet meer aanstaat of gewoon omdat ze hun Stromer hebben verkocht.

Anderen blijven wel hangen, ook als ze "alles" al weten; voor de gezelligheid, of bijvoorbeeld omdat ze het leuk vinden om newbees te helpen door hun opgedane kennis en ervaringen te delen. Zelf behoor ik tot die laatste categorie, en ik denk dat het Stromer Forum snel zou ophouden te bestaan als te weinig leden nog bereid zijn om anderen te helpen. Verder vind ik het interessant om de ontwikkelingen rondom de speed pedelec te volgen. Het feit dat ik al lang weet welke winterhandschoenen het beste werken voor mij is dan ook geen reden om mijn interesse in dit forum te verliezen.

Real life zie ik niet als drijvende kracht van een forum (tenzij je een dating-site beheert), ook omdat het altijd maar een zeer beperkt groepje betreft in verhouding tot het aantal leden/meelezers. Real life ervaringen delen met andere forummers is gewoon één van de peilers waarop een forum kan rusten, maar er zijn ook andere.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Real life zie ik niet als drijvende kracht van een forum (tenzij je een dating-site beheert),
:bj :bj :bj
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Ik behoor( n)ergens toe maar ben toevallig op dit forum gebotst (gefietst zou beter klinken ... :P )Wat mij het meeste boeit in dit geheel zijn de tips en het helpen van mekaar bij problemen. Het wegwijs maken in kleine dingen die grote problemen voorkomen. Iedereen deelt zijn ervaringen waaruit je datgene wat voor jou belangrijk is oppikt. Daardoor kan je gewapend met de nodige info je dealer helpen of jezelf verantwoorden bij discussie wat zeker niet onbelangrijk is bij een product dat nog volop in ontwikkeling is. Dat ontmoetingen in real life dit geheel ondersteunen is waar maar zeker niet noodzakelijk. in elke club heb je meer passieve leden dan actieve leden....so what!De mensen met de meeste kennis kunen ook denken ik krijg te weinig input ....
Ik deel mijn ervaringen (die niet altijd even positief zijn ) maar anderzijds ben ik niet te beschaamd om toe te geven dat ik een foute inschatting maakte. Met dit in gedachte probeer ik het forum uit te bouwen ..... ;)
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

jovdt schreef: 04 feb 2019, 15:30 anderzijds ben ik niet te beschaamd om toe te geven dat ik een foute inschatting maakte
Welke foute inschatting heb je gemaakt ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Naar aanleiding van enkele recente posts en de term "trollen" hierbij een nieuwe (lange) bijdrage van mij. Waarom? Omdat ik van mening ben dat het werkwoord "trollen" of het zelfstandig naamwoord "internettrol" volkomen onnodig een negatieve lading plaatst op zaken in een proces die goed verklaarbaar zouden moeten zijn.


Ene Bruce Tuckman (1938), wetenschapper, adviseur en emeritus hoogleraar Onderwijspsychologie aan de Ohio State University, maar ook oprichter-directeur van het Dennis Learning Center, is vooral bekend om zijn vijf fasen van groepsontwikkeling; het Tuckman model. De fasen van dit model zijn: Forming, Storming, Norming, Performing en Adjourning.

Het model van stadia in groepsontwikkeling geeft inzicht in de ontwikkeling van een team in de tijd. Volgens Tuckman is het doorlopen van alle fasen in vaste volgorde noodzakelijk om als team uit te groeien tot een optimaal functionerende groep. Dit betekent volgens Tuckman dat een team nooit goed zal presteren zolang ze geen gezamenlijke conflicten hebben doorgemaakt en geen gedragsnormen hebben vastgesteld. Zaken die de aanmelders van het eerste uur "aan den lijve" hebben kunnen ervaren.

Voor een ieder die dit model niet kent, allereerst een korte toelichting van elke fase (waarbij ik niet pretendeer volledig te zijn, maar aan de andere kant wel de vrijheid heb genomen om zaken die in mijn ogen voor internetgroepen niet- of minder van toepassing zijn, heb weggelaten/onderbelicht heb gelaten).
  • Forming - Vormen
    In deze fase zal een pas gevormd team zich moeten vormen, ze is voornamelijk bezig met oriëntatie; wie zitten er in het team en wat zijn ieders taken? Ondanks dat de teamleden zich onafhankelijk gedragen, zijn ze zeer afhankelijk van de teamleider. De groepsleden proberen erachter te komen welke gedragsvormen in de groep getolereerd worden en hoe anderen daarop rageren. Van de leider wordt leiderschap verwacht in deze fase. Tevens wordt in deze fase uitgezocht wat de taak van de groep is of moet zijn en hoe daaraan gewerkt zou kunnen worden.
  • Storming - Stormen/Opstand
    Het team wordt hechter en de teamleden winnen aan vertrouwen. Zij durven zich naar elkaar uit te spreken. Daardoor kunnen conflicten ontstaan. De individuele persoonlijkheid van de teamleden komt boven water, wanneer zij te maken krijgen met elkaars ideeën en perspectieven. Toch kan er nog teveel schroom zijn om de eigen mening te uiten, uit angst om buiten de groep te vallen.
  • Norming - Normeren/Eenheid
    Na de stormfase gaat een team op volwaardige manier samenwerken. Kritiek wordt niet meer als persoonlijke aanval gezien, maar als constructief en taakgericht. De teamleden staan open voor elkaars ideeën. Het team werkt gezamenlijk aan regels, waarden, normen en methodes. Daardoor neemt de doelmatigheid van het team toe. Het team krijgt een eigen identiteit. Naarmate de groep er beter in slaagt de conflicten uit de vorige fasen op te lossen wordt het klimaat in de groep opener en neemt de cohesie toe. Hier ligt bij een internetforum een belangrijke taak voor de beheerder en de moderators. Met betrekking tot het vervullen van de taak is er meer uitwisseling en onderlinge acceptatie.
  • Performing - Presteren/Samenwerking
    Het team als eenheid en de groepsenergie komt geheel ten goede van de taak. Alle teamleden weten precies wat er van hen verwacht wordt en ze werken gezamenlijk naar doelen toe. De groep heeft zich ontwikkeld tot een samenwerkende eenheid, waarin de groepsleden zowel in emotioneel opzicht als met betrekking tot het vervullen van de taak, voldoening vinden.
  • Adjourning - Opheffen
    Als de taken van het team voltooid zijn, kan het team worden opgeheven.

Het Stromerforum heeft zich inmiddels gevormd, de structuur (beheerder/eigenaar, moderator en lid) is bepaald en we werken samen aan regels, waarden en normen. Iedereen kan zich richten op het doel waarvoor dit forum is opgericht. er was een belangrijke taak weggelegd voor de beheerder, de moderators en de kerngroep. We bevinden ons nu in de fase Performing.

Een internet-community is echter dagelijks aan verandering onderhevig. Onze gedragsvormen staan zoals eerder geschreven "op papier" en nieuwe leden worden geacht bij aanmelding hiervan kennis te hebben genomen. Mocht het nodig zijn, dan is de beheerder of een moderator eenvoudig in staat om deze gedragsvormen opnieuw onder de aandacht te brengen.

Ondanks dat het forum zich in de fase Performing bevindt, zal het soms een stapje terug moeten doen naar Norming, tenminste... als de groep niet een besloten clubje wil blijven zijn, zal het bereid moeten zijn om zich aan te passen aan het veranderde team. Regels, normen, waarden en methodes zullen door de alsmaar wisselende samenstelling van het Stromerforum immers aan verandering onderhevig zijn. Ik ben het dan ook helemaal eens met Stromeur dat harde kernen een forum kunnen maken, maar zeker ook kunnen breken en dat het daarnaast heel erg persoonlijk is hoe lang een forum voor iemand interessant is.

Ondanks dat sommigen van ons het op dit moment niet kunnen voorstellen dat de taken van het forum ooit voltooid zijn, kan het zomaar gebeuren dat dit forum op een gegeven moment om welke reden(en) dan ook "klaar" is, dat de taak volbracht is of dat de relevantie er niet meer is. Het zal zeker niet het eerste en zeker niet het laatste forum zijn die dat overkomt. Dus, zeg nooit nooit...
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Als dat geen mooie copy paste compilatie is ... :ay
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Golvas schreef: 04 feb 2019, 18:59
jovdt schreef: 04 feb 2019, 15:30 anderzijds ben ik niet te beschaamd om toe te geven dat ik een foute inschatting maakte
Welke foute inschatting heb je gemaakt ?
Stromer in brand Golvas...... Ook al vind ik dit gezien de omstandigheden nogal meevallen ;)
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

@Golvas: Dank je wel. Ik zeg altijd maar: beter goed gejat, dan zelf slecht bedacht. :D
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Mooi en helder artikel over groepsprocessen :ay

Stromerforum in de lift heet dit topic: die titel dekt de lading fantastisch. In de lift is niet alleen de droge cijfers van bezoekersaantallen. In de lift zijn is ook de totale ontwikkeling van het forum, de veranderen processen (zoals Henry heeft beschreven). Van klein hobby projectje vanwege de passie voor Stromer fietsen naar dé toonaangevende Nederlandse community.
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Daniel1975 schreef: 05 feb 2019, 10:01 Nederlandse community.
Maak er Nederlandstalig van en dan ben ik volledig akkoord :lol:
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Plaats reactie