Sorry... mijn fout!

Lomito

Videobeelden van andere weggebruikers die fouten maken zijn natuurlijk best interessant maar veel interessanter zijn de beelden van situaties die je zelf verkeerd hebt ingeschat of niet goed op gereageerd hebt.

Ofwel korte Dat-ging-maar-net-goed filmpjes ter lering ende vermaeck. Leermomentjes die bijdragen aan zelfreflectie en bewustzijn van eigen verkeersgedrag.

In de openingsbijdrage verzuim ik een auto van rechts voorrang te geven, ik zie de auto te laat en rij te snel om tijdig te kunnen stoppen... ter verdediging kan ik aanvoeren dat de auto de kruising ook met te hoge snelheid nadert, de auto is dan ook niet te zien op de video bij nadering van de kruising.

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 10 jan 2018, 10:53 Ofwel korte Dat-ging-maar-net-goed filmpjes ter lering ende vermaeck. Leermomentjes die bijdragen aan zelfreflectie en bewustzijn van eigen verkeersgedrag.
Goeie, ik denk dat dit soort dingen velen van ons wel eens gebeurt. Ik heb, zeker toen ik mijn ST1 X nog maar net had, heel erg moeten werken aan verder vooruit kijken. Feitelijk moest ik mijn anticiperende rijstijl vanuit de auto overzetten naar de snelle fiets; mijn Stromer.
Lomito schreef: 10 jan 2018, 10:53 In de openingsbijdrage verzuim ik een auto van rechts voorrang te geven, ik zie de auto te laat en rij te snel om tijdig te kunnen stoppen... ter verdediging kan ik aanvoeren dat de auto de kruising ook met te hoge snelheid nadert, de auto is dan ook niet te zien op de video bij nadering van de kruising.
Je hoofd kan draaien en meer zien dan de camera op je stuur. Om écht goed te kunnen bepalen wanneer de auto zichtbaar werd, zou je de cam eigenlijk op je helm moeten dragen. En dan nog is het lastig, omdat je ogen altijd nog wat verder draaien dan je hele hoofd.

Gelukkig dat het Polootje geen revange nam door je overmatig snel in te halen en/of af te snijden. Zou me niks verbazen als de bestuurster zelf ook is geschrokken, zeker als ze de kruising met de hoge snelheid naderde.

Maar echt: top idee dit. Ik zal mijn oepsjes zeker ook hier plaatsen!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Stromeur schreef: 10 jan 2018, 14:20 Ik heb, zeker toen ik mijn ST1 X nog maar net had, heel erg moeten werken aan verder vooruit kijken.
Dat vooruitkijken en anticiperen zit er al aardig ingebakken, zelfs geautomatiseerd want in de volgende situatie had ik meer aandacht voor eventuele auto's op de kruisende weg.
.
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Ik heb ook al zo'n momentjes gehad, maar voorlopig waren het toch vooral de anderen die in de fout gingen.
Vanmorgen rij ik na de nachtshift naar huis, en ter hoogte van één van de fabriekspoorten komt er een tegenligger aan (ook een SP), én rijdt een vrachtwagen het fabrieksterrein af. Op de google-foto kan je de situatie toevallig ongeveer zien. Ik rem, want had in de gaten dat die chauffeur mij niet ging voorlaten. De tegenligger dacht er anders over, ging nog eens extra op z'n pedalen staan en kon nog net voor de vrachtwagen doorrijden (die chauffeur had dat volgens mij nog geeneens door) maar kon door z'n vaart de bocht niet meer goed nemen en knalde net niet in m'n zij.
Situaties waarin fietsers (niet enkel SP) hun voorrang afdwingen of gewoon door het rood knallen heb ik op de Scheldelaan al dikwijls gezien en het blijft me verbazen dat er nog geen zware ongevallen zijn gebeurd de laatste jaren. Ook al heb je voorrang, als fietser trek je toch aan het kortste eind.
Bijlagen
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (157.6 KiB) 3423 keer bekeken
Scheldelaan-Stromer
Lomito

Wow, da's schrikken dan... voorrang nemen is sowieso niet handig maar op een vrachtwagen is dat gewoon levensgevaarlijk. Die vrachtwagenchauffeurs zien je vaak gewoon niet, zijn druk bezig met administratie, stofzuigen van de cabine, koffie zetten, broodje in de magnetron, navigatie instellen en vanuit een ooghoek het verkeer een beetje in de gaten houden...

Het enige dat je kunt doen is alert zijn en niet aannemen dat de ander net zo alert is. Of aannemen dat er waarschijnlijk toch geen auto uit die zijstraat komt omdat er vrijwel nooit een auto uit die zijstraat komt:
.
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

Ja, goed vooruit blijven kijken en met aandacht blijven fietsen zeker in de bebouwde kom.
En remmen goed doseren

Zo herkenbaar dat geluid van die Magura's
Ik gebruik het ook wel eens om wandelaars te waarschuwen (ipv met de Spurcycle gong)
Iets minder subtiel maar zeker effectief

De camera beelden nemen grote vlucht
Hiermee 2018 kan -denk ik -nu al het begin van nieuwe Forum-fase getypeerd worden. En ze worden steeds fraaier al met muziek tekst overlays
Laatst gewijzigd door AmPeer op 11 jan 2018, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Lomito

AmPeer schreef: 11 jan 2018, 12:58 De camera beelden nemen grote vlucht...
Hiermee 2018 kan -denk ik -nu al het begin van nieuwe Forum-fase getypeerd worden. En zo worden steeds fraaier al met muziek tekst overlays
Ik wacht nog even op een mooie aanbieding, over twee weken de BTW-eraf week bij Mediamarkt om een serieuze camera aan te schaffen. Gaat de Nikkei Xtreme2 op het bagagerek voor vastleggen van achteruitkijkbeelden. Voor mij is de aanleiding dat ongeval van Hilbrand waarna de verzekeringsmaatschappij besloot om niet te verhalen bij de tegenpartij omdat het woord tegen woord is. Camera liegt niet!

Neemt niet weg dat ik veel plezier beleef aan het terugkijken van de beelden en het ook nog leuk vind om daar filmpjes van te maken. Het is nog wel een beetje wennen maar ik begin MovieMaker al aardig onder de knieën te krijgen. Ik verwacht dat de filmpjes daardoor ook prettiger worden om naar te kijken dan die ruwe (te lange) videobeelden van de eerste dagen.
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Stond je M99 aan bij die auto die zijn grootlicht ontstak? Ik kom namelijk in het donker ook een st2s tegen vaak op mijn rit naar huis en die bouwlamp is echt rete irritant om naartoe te fietsen als ze niet genoeg naar beneden staat. Was een kleiner autotje mss daarom?
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Zebbernaut schreef: 12 jan 2018, 08:51 Stond je M99 aan bij die auto die zijn grootlicht ontstak?
Ik vraag me af of de tegenligger de grote lichten aandoet als reactie op de naderende snelle Lomito want die is op dat moment nog wat verder weg en deel verscholen/naast de grote Pick Up met grote aanhangwagen...
Het lijkt er meer op dat van dagrijverlichting naar reguliere verlichting geschakeld wordt en wellicht per abuis het grote licht aanstaat. Er zijn (te) veel automobilisten die weinig alert zijn op het voeren van de juiste verlichting...
+STROMER- ST5
Lomito

Zebbernaut schreef: 12 jan 2018, 08:51 Stond je M99 aan bij die auto die zijn grootlicht ontstak? Ik kom namelijk in het donker ook een st2s tegen vaak op mijn rit naar huis en die bouwlamp is echt rete irritant om naartoe te fietsen als ze niet genoeg naar beneden staat. Was een kleiner autotje mss daarom?
De M99 koplamp staat altijd aan, in ieder geval op dagrijverlichting, afhankelijk van de lichtomstandigheden wordt het dimlicht automatisch ingeschakeld (sensor) en alleen het grootlicht kan ik handmatig aan/uit schakelen.

In die situatie met de tegenligger met grootlicht reed ik alleen met dagrijverlichting, ik heb dan ook geen idee waarom de tegenligger op grootlicht ging...

Overigens heb ik de omgekeerde situatie ook wel eens meegemaakt op een onverlicht landweggetje. Een auto nadert me met grootlicht en daarop geef ik enkele keren een lichtsignaal met mijn grootlicht om hem daar op te attenderen. Totdat die auto zijn grootlicht aanzet... Hij reed dus niet met groot- maar met dimlicht, waarschijnlijk te hoog afgesteld?

Ik heb het dimlicht zo hoog mogelijk afgesteld, d.w.z. met de lichtbundel tot zo'n 8 meter voor de fiets op het wegdek en daarmee heb ik nog geen seinende tegenliggers gehad ('s avonds).
Plaats reactie