Stromer-actie in beeld

Stromer Community Lounge.
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Re: Stromer-actie in beeld

Bericht door Stromeur » 29 jul 2018, 22:54

Sorry, maar bij het kruisen van een fietspad check je niet pas of het vrij is als je er al voor 3/4 overheen bent. Dat noem ik geen antiperend rijden. Dat noem ik "ging maar nét goed".

Ik weet dat automobilisten onze snelheid categorisch verkeerd inschatten, en zeker bij tegenliggers die afslaan is dit een enorm probleem, want ineens zijn we er en ze hebben echt geen idee. Ik kan het ze ook niet altijd kwalijk nemen.

Maar deze automobilist had dezelfde rijrichting als Lomito en ze had de richtingaanwijzer al aan toen ze Lomito voorbij reed. Ze wist toen ze Lomito inhaalde dus al dat ze af ging slaan en had alle kans om te bekijken hoe snel hij reed. Ze heeft gewoon pas op het allerlaatste moment gekeken en kon niet meer op tijd stoppen. Dit is goed gegaan dankzij een knipperende Stromer-bouwlamp, niet dankzij anticiperend rijden door de automobilist. De enige die hier anticiperend reed was Lomito.

Ik heb bij mijn rijlessen geleerd om geen enkele straat te kruisen zonder deze eerst volledig te kunnen overzien. Zeker die bomen tussen weg en fietspad maken de boel behoorlijk onoverzichtelijk. Daar dien je rekening mee te houden als je afslaat.

Ik denk trouwens wel dat deze automobilist wat werd opgejaagd door de automobilist erachter, dat soort ellende komt helaas voor en maakt het allemaal niet eenvoudiger.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Bericht door Stromeur » 29 jul 2018, 23:06

Waar ik wel benieuwd naar ben: mocht je op dit fietspad rijden met de Stromer? Het oogt als buiten bebouwde kom, maar ik ken de omgeving daar niet dus ik heb serieus geen idee.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Golvas
Veteraan | Forum Supporter

Bericht door Golvas » 29 jul 2018, 23:11

Ik denk dat we écht niet willen weten wat er zou gebeurd zijn als ze anderhalve meter verder was gestopt of gewoon traag was doorgereden ... ze heeft op het laatste nippertje de situatie juist ingeschat met - gelukkig voor iedereen - een gunstig gevolg.

De richtingaanwijzer stond ruimschoots op voorhand aan, dat geeft ook jou als fietser perfect de tijd om je snelheid aan te passen en in te schatten wat er kan allemaal gebeuren ... rijden met een speed-pedelec is niet denken dat je altijd en overal rechten hebt, maar is in eerste instantie denken in de andere weggebruikers hun plaats.

We zijn dan wel "zwakke" weggebruikers, maar dat neemt niet weg dat we "sterk" kunnen denken en handelen door te anticiperen.
Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - 983 Wh

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Bericht door Stromeur » 29 jul 2018, 23:14

Lomito had voorrang, minderde desondanks snelheid (goed te zien op het filmpje), gaf lichtsignalen ter waarschuwing en maakte uiteindelijk een halve noodstop om met een bocht om de auto heen te rijden. De automobilist verleende geen/veel te laat voorrang en zat dus fout.

Als hier een ongeval uit was voortgekomen en de beelden worden ingediend ter illustratie (want als bewijs schijnt het niet altijd geaccepteerd te worden), dan zou geen énkele OVJ daar anders over oordelen. Daar wil ik wel een ST5 of twee om verwedden.

Een Speed Pedelec rijders is in NL trouwens voor de wet geen zwakke verkeersdeelnemer. Fysiek zijn we inderdaad zeer kwetsbaar, maar we zijn voor de wet niet op dezelfde manier als fietsers, e-bikers en (al dan niet opgevoerde) snorfietsers beschermd tegen mensen die niet uit hun doppen kijken.

Lomito
Veteraan
Veteraan

Bericht door Lomito » 29 jul 2018, 23:32

Tijdens het avondritje kwam ik nog dit tafereeltje tegen... tip in de slomo even de beelden stoppen en naar binnen kijken...
.
Waar het :ba vol van is...

Lomito
Veteraan
Veteraan

Bericht door Lomito » 29 jul 2018, 23:48

Stromeur schreef:
29 jul 2018, 23:06
Waar ik wel benieuwd naar ben: mocht je op dit fietspad rijden met de Stromer? Het oogt als buiten bebouwde kom, maar ik ken de omgeving daar niet dus ik heb serieus geen idee.
Inderdaad buiten de bebouwde kom, N836 tussen Zetten en Indoornik...

Stromend

Bericht door Stromend » 30 jul 2018, 09:34

De situatie op het filmpje illustreert waar je bij motorrijles op wordt voorbereid. Je kunt er vanuit gaan dat de automobilist je niet ziet. Dan laat je hem gewoon voorgaan. Je kunt het ook zoals Lomito doet op een noodstop aan laten komen om de situatie te “redden”.

Hier heeft volgens mij niemand in de situatie iets van geleerd.

Deze situaties kun je om stressvermindering beter vermijden.

Ga er gewoon vanuit dat anderen in het verkeer je niet zien en je leeft langer.

Lomito
Veteraan
Veteraan

Bericht door Lomito » 30 jul 2018, 11:59

Het probleem is niet zo zeer dat je niet gezien wordt, in beide gevallen hebben de bestuurders alle gelegenheid gehad om mij vroegtijdig op te merken, de SUV-bestuurster had daarbij ook mijn hoge snelheid kunnen zien. Maar dat mens zat gewoon niet op te letten, stopte wel midden op het fietspad waardoor ik inschatte dat ik door kon rijden.

Met dat blauwe autootje die uit de Dodewaardsestraat de Waalbandijk op wil draaien is iets anders aan de hand. De bestuurder heeft me gezien want voordat hij de weg opdraaide hadden we oogcontact. In dit geval kon de man mijn hoge snelheid moeilijk inschatten omdat ik recht in zijn zichtlijn beweeg, van perceptieleer weet ik dat je op die manier geen juiste snelheid kunt inschatten.

Van datzelfde vak heb ik geleerd dat snelheid in zo'n geval niet geschat wordt aan de hand van de verplaatsing loodrecht op de zichtlijn, want daar is dan geen sprake van, maar door de afstand in te schatten en dat te combineren met een verwachte snelheid van het type voertuig. En daar gaat het dus fout, we worden gezien als fietser met de daarbij behorende snelheid van 20-25 km/uur. Met dubbele snelheid ben ik 2x sneller bij het kruispunt zodat de bestuurder minder tijd heeft om over te steken.

Overigens wel jammer dat ik geen geluidsopname heb van de cabine, ik denk dat het ongeveer als volgt gegaan is:
Zij: pas op die fietser
Hij: kan nog gemakkelijk
Zij: aaaaaaagh :lol:

Stromend

Bericht door Stromend » 30 jul 2018, 12:41

Een 16 jarige kennis van me werd in een vrijwel vergelijkbare situatie doodgereden door een afslaande automobiliste. Hij had nog geleefd wanneer hij of zij niet was doorgereden. Niemand die dit ooit aan de ouders kan uitleggen, ongeacht het genoten wetenschappelijk onderwijs.

Dit was in het pre-gsm tijdperk.

Lomito
Veteraan
Veteraan

Bericht door Lomito » 30 jul 2018, 14:56

Dat is ook de reden dat wij met onze hogere snelheid veel alerter zijn op mogelijk gevaar, constant het verkeer inschatten, ver vooruit kijken, mogelijke gevaren doorzien en daar op anticiperen voor zover nog mogelijk. Hoewel we daardoor vaker gevaarlijke situaties kunnen mijden moeten we ook begrijpen dat we niet altijd even alert zijn, even met de gedachten wegdwalen en vergeten op te letten. Zeker in relatief rustige verkeerssituaties zoals hier in het rivierengebied rij je gemakkelijk in een bubbel. Het zijn juist deze near-miss situaties die je bewuster maken van de noodzaak om constant alert te zijn. En daarom laat ik ze ook graag zien.

Plaats reactie