jan 2018 "STORMER" - STROMER

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Windkracht 5 komt hier zeer regelmatig voor, dan hobbel ik met wind mee/wind tegen precies zo rond de percentages die Lomito hieronder noemt:
Lomito schreef: 03 jan 2018, 20:34 Met tegenwind op de heenweg en vrij zekere wind mee op de terugweg zou ik wel 60-40% verbruiken of zelfs 70-30...
Ik laad altijd bij op mijn werk, maar vanaf kracht 5 vol tegen of mee gaat het verbruik inderdaad richting 65-35. Ik haal 60km retour waarschijnlijk precies wel, maar ik laat het er niet op aankomen, aangezien laden op het werk geen probleem is. Ik heb daar een extra lader voor neergelegd op het werk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Terugweg update: stuk waar ik op heenwegniet boven de 23 km/h kwam hebben mijn St1X en ik even samen ons uiterste gegeven en kwamen we toen ik even op de omni durfde te kijken op een snelheid van 56 km/h :bp: . De nauwkeurigheid van de omni weet ik niet, maar ik vond het toch wel t*ringhard.
Volgens mij blijkt hieruit ook wel dat er iets meer in de software zit dan een eenvoudige ondersteuningscap van 46 km/h. Het duurde best even voordat ik zo hard ging en kon het een redelijk stuk volhouden boven de 50.
De oorverdovende stilte van de wind was overigens goddelijk, even totaal geen geruis :bf:
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Vanochtend was het prima te doen op mijn traject. Wel veel (tegen)wind maar geen rukwinden.
Het grootste gevaar was vanochtend het ontwijken van de afgebroken takken. Het pad lag er bezaaid mee.
Doordat ik windkracht 5-6 vol tegen had was mijn eerste blauwe accu na 43 km leeg. En dan moet ik nog een stukkie......lang leve de tweede accu. Daar kon ik trouwens veel zuiniger mee omgaan want toen draaide ik uit de wind.
(Tegen)wind en koude: accuvreters.....

Stromer ze voorzichtig.
Grtz reinout
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

56 is serieus hard op een Stromer. Dat hebben er vast weinig gehaald. :ay
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Heb inderdaad gisteren niet meer dan 48.8 gehaald dat ik zag, maar heb ook geen enorme lange rechte stukken waar ik lang vol door kan en zeker niet met de takken die links en rechts verspreid lagen.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Ik vind het superknap dat jullie gisteren hebben durven fietsen! En over de 50....wauw!
Ik kijk vaak naar de voorspelde windkracht sinds ik in april 2017 de stromer niet hield en ik ten val kwam. Ik zeilde de berm in, gelukkig vrij zachte landing en mijn stromer lag precies op de rand met de provinciale weg, ik wist niet hoe snel ik hem daar weg moest krijgen. Onder beukende zijwind toch doorgefietst want je moet toch naar huis. Na een tweede stap-af-val die werd opgemerkt door een andere fietser zaten de bibbers in mijn benen. De fietser bood aan een stuk naast me te rijden zodat ik wat minder wind ving!
Ik fiets parallel aan het markermeer naar huis. Het kan hier flink te keer gaan en de wind komt vaak uit het westen terwijl ik zuid-noord fiets. Vaak zijwind dus. Tot kracht 5 overkom ik dat wel. Ik ga dan terug naar stand 2 en als het echt te bar wordt stand 1. Dan hou ik de meeste controle over de stromer. Maar rukwinden...dat vind ik echt vreselijk eng, dat doe ik dus niet meer.
Dus ik vind het knap dat jullie bij windkracht 9 hebben gefietst!
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Vanmorgen was het heerlijk fietsweer.
Maar vanmiddag kunnen we onze lol weer op:
https://www.nu.nl/binnenland/5073365/do ... wacht.html
ST3 cool white - sport - 983Wh
Lomito

Een kleine quasi-wetenschappelijke bijdrage om de invloed van tegenwind te begrijpen...

Het benodigde vermogen om te fietsen wordt door de volgende factoren bepaald:
1. mechanische weerstand van de aandrijflijn (vergelijk derailleur en nuvinci-naaf)
2. rolweerstand, waarbij met name het gewicht van fiets+bagage+fietser en snelheid van belang zijn
3. klimweerstand, waarbij opnieuw de massa van belang is plus de hellingshoek
4. luchtweerstand, hierbij zijn met name de eigen snelheid en de windsnelheid van belang

Het beschikbare vermogen wordt voor een (speed) pedelec bepaald door de ondersteuning van de elektromotor en de vermogensinput van de fietser zelf.

De mechanische weerstand en rolweerstand zijn doorgaans vrij gering, de klimweerstand kan flink oplopen bij grotere hellingen en in het platte Nederland is daarom met name de luchtweerstand de meest maatgevende factor. De snelheid ten opzichte van de lucht wordt bepaald door de eigen snelheid plus/minus de windsnelheid. Bij een eigen snelheid van 35 km/uur windsnelheid van 15 km/uur (windkracht 3) is de luchtsnelheid 35+15= 50 km/uur bij wind tegen en 35-15= 20 km/uur bij wind mee.

De luchtweerstand bij een luchtsnelheid van 20 km/uur is (met allerlei aannames) 90 Watt en bij 55 km/uur 565 Watt...
Wind(kracht en richting) heeft dus een enorme invloed op het te leveren vermogen. In dit voorbeeld zijn de volgende weerstanden gevonden ter vergelijking met de luchtweerstand: rolweerstand = 60 Wat, klimweerstand = 0 en mechanische weerstand = 13 Watt.

Het vermogen dat de fietser zelf kan leveren kan ongeveer als volgt beschreven worden:
75 Watt = geringe inspanning van luie fietsers en senioren, langdurig vol te houden
100 Watt = matige inspanning, langdurig vol te houden zonder transpiratie
150 Watt = normale inspanning, langdurig vol te houden met geringe transpiratie
200 Watt = flinke inspanning, langdurig vol te houden door ervaren fietser met flinke transpiratie
250 Watt = zware inspanning, kortstondig vol te houden door ervaren fietser met hevige transpiratie

Het vermogen van de (speed) pedelec motor hangt af van het nominale vermogen van de motor en de vermogensregeling door de trapsensor (rotatie, torsie). Een pedelec heeft doorgaans een 250 Watt motor, een speed pedelec kan 350W nominaal vermogen hebben (middenmotor) of hogere vermogens bij achterwielmotoren. Dat vermogen wordt slechts afgegeven als functie van de inspanning van de fietser, bijvoorbeeld:
100 Watt geeft 30% ondersteuning
150 Watt geeft 70% ondersteuning
200 Watt geeft 100% ondersteuning

En nu gaan we spelen met harde wind. Stel dat de fietser 200 Watt kan leveren en de fiets 500 Watt, totaal is dan 700 Watt beschikbaar. Met windstilte en een rijsnelheid van 45 km/uur zit je aan een totaal benodigd vermogen van 680 Watt en is dus goed te doen voor deze fietser. Dan gaat het waaien met 45 km/uur rijsnelheid en 40 km/uur (windkracht 6): 2.220 Watt bij wind tegen en 90 Watt bij wind mee. De fietser kan dat vermogen bij tegenwind niet leveren en moet in snelheid terug. Pas bij een rijsnelheid van zo'n 25 km/uur zit de fietser dan weer op 700 Watt.

Zo kan voor diverse windsnelheden (tegenwind) de maximale rijsnelheid worden bepaald, windsnelheid (windkracht), maximale rijsnelheid bij 700 Watt (in km/uur, Bft en km/uur):

0 (0) 45
3 (1) 44
7 (2) 41
15 (3) 37
24 (4) 32
33 (5) 28
44 (6) 23
55 (7) 19
68 (8) 15
81 (9) 12

Het onderliggende rekenmodel is gebaseerd op de natuurkunde van het fietsen: https://www.fiets.nl/2016/05/02/de-natu ... t-fietsen/
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Mooie snelheden met storm in de rug! 50plus is serieus snel op de fiets....
De nauwkeurigheid van de omni weet ik niet,
Ik heb al enkele ritten met de ST1x gedaan waarop ook mijn Garmin 820 gemonteerd is. Dan zijn toch wel snelheidsverschillen van 3-5 km/h af te lezen, waarbij de Omni dus hogere snelheden weergeeft.
Weet nog niet of de Omni of de Garmin de meest betrouwbare GPS-snelheid weergeeft :ck:
+STROMER- ST5
Lomito

RHJ schreef: 04 jan 2018, 12:59 Mooie snelheden met storm in de rug! 50plus is serieus snel op de fiets....
De nauwkeurigheid van de omni weet ik niet,
Ik heb al enkele ritten met de ST1x gedaan waarop ook mijn Garmin 820 gemonteerd is. Dan zijn toch wel snelheidsverschillen van 3-5 km/h af te lezen, waarbij de Omni dus hogere snelheden weergeeft.
Weet nog niet of de Omni of de Garmin de meest betrouwbare GPS-snelheid weergeeft :ck:
Ik heb de Omni eerder ook gecontroleerd met een GPS-apparaat waarbij verschillen t/m 3 km/uur (Omni geeft meer aan dan GPS) gezien zijn. Bij 20 km/uur is het verschil kleiner dan bij 40 km/uur.
Plaats reactie