Vertel een verhaal

Lomito

Ik wil jullie graag een mooi verhaal vertellen, het is een stukje geschiedenis waar ik letterlijk tegenaan liep op een maandagmorgen, studiedag voor de docenten van mijn dochter op de basisschool, maar maandag is vrijwel alles dicht. Voor mijn werk moest ik naar Zeeland en dus mijn dochter mee voor een dagje Zeeland. Na een beetje googlen kwam ik op het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk, vlakbij Zierikzee. Nooit geweest, nooit iets van gehoord of gezien, en ik denk dat dit voor de meeste Nederlanders en Belgen geldt.

Bij aankomst weet je niet wat je ziet, vier onooglijke betondozen die schots en scheef in het landschap liggen...
.
37230832.jpg
37230832.jpg (2.86 MiB) 3761 keer bekeken
watersnoodmuseum.jpg
watersnoodmuseum.jpg (70.66 KiB) 3761 keer bekeken
.
Het blijken caissons te zijn die tijdens de WO2 langs de zuidkust van Engeland in het geheim geproduceerd zijn om daarmee een barrière in de zee voor de Normandische kust te maken ter bescherming van de drijvende haven bij Arromanche.

Ter voorbereiding van de invasie op Normandië door de geallieerden had men bedacht dat de aanvoer van manschappen, materieel, brandstof en munitie een probleem zou kunnen worden wanneer de Duitsers alle havens langs de kust van Normandië onklaar zouden maken. Om dat voor te zijn heeft men drijvende modulaire havens geproduceerd in Engeland om vlak achter de eerste invasiegolf geïnstalleerd te worden op open zee, op enkele honderden meters uit de kust van Normandië, verbonden met pontonbrugdelen met het vaste land. De zeebodem bij Normandië loopt zeer flauwhellend af en de getijde was het niet mogelijk dichter aan de kust aan te landen. Op open zee zouden die drijvende havens blootgesteld staan aan de verwoestende krachten van de zee, een noordwester storm zou de installatie in één klap kunnen wegvagen.

Het opwerpen van een dam in de zee zou te veel tijd vergen terwijl de bevoorrading vrij snel op gang moest komen na de eerste invasie. De oplossing werd gevonden in het afzinken van caissons in een ring om de drijvende havens waardoor de krachtige golfslag gebroken wordt. Met de bouw van de betoncaissons, drijvende aanlegsteigers en verbindingsbruggen werd ruim een jaar vóór de geplande invasie begonnen. De diverse onderdelen werden vervolgens met sleepboten naar hun plaats van bestemming gevaren. Eerst werden de betoncaissons overgevaren en achter elkaar in de zee afgezonken, daarna de drijvende haveninrichting en verbindingsbruggen naar de kust geplaatst kon worden.
.
440619 Mulberry harbor.jpg
440619 Mulberry harbor.jpg (78.93 KiB) 3761 keer bekeken
.
De invasie is een succes geworden, mede dankzij de goede bevoorrading via de drijvende havens. Vlak voor de bevrijding van Walcheren hebben de geallieerden de dijken bij Vlissingen en Westkapelle gebombardeerd waarna heel Walcheren onder water kwam te staan en de Duitse bunkers van de Atlantikwal onbruikbaar werden. Na de bevrijding zijn enkele caissons bij Arromanche weer drijvend gemaakt door het water uit de compartimenten te pompen en vervolgens naar Zeeland te varen om daar de gaten in de dijk te dichten met de caissons.

In januari 1953 werd Nederland overvallen door een noordwesterstorm in combinatie met springvloed waarbij diverse dijken in Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Brabant het begaven en een groot deel van zuidwest Nederland onder water verdween. De watersnoodramp van 1953 kostte 1.835 mensen het leven en ook 47.000 stuks vee kwam om in het water. De vele bressen in de dijken werden in de maanden daarop vrij snel gedicht met de beproefde techniek van het storten van klei, leem, rijsmatten en keien. Op één plek bleek deze techniek niet toereikend, het gat in de dijk bij Ouwerkerk was met 200 meter breedte te groot, de zee verwoestte met eb- en vloedbeweging elke poging het gat te dichten.

Ook hier brachten de grote Phoenix-caissons uitkomst. Er lagen nog diverse ongebruikte caissons voor de kust van Engeland die door de Nederlandse regering voor fl. 80.000 per stuk gekocht konden worden. De caissons zijn overgevaren naar Zeeland en zijn van 30 oktober tot 7 november afgezonken in het stroomgat bij Ouwerkerk waarna eindelijk (na 10 maanden) het gat in de dijk gedicht werd en de wederopbouw van het achterland kon beginnen.

Die 4 Phoenix-caissons, elk 60 meter lang, 15 meter breed, 15 meter hoog liggen tot op de dag van vandaag in het oude sluitgat. Een nieuwe zeedijk heeft de waterkerende functie van de caissons overgenomen. De caissons liggen daar nu als herinnering aan de watersnoodsramp en huisvesten het Watersnoodmuseum... want hoewel de caissons zo'n 10 meter in de grond verzonken liggen is het bovenste deel toegankelijk en heeft men de vier caissons onderling verbonden tot een museum met 4 thema's (de feiten, de emoties, de wederopbouw en de toekomst).

Ik kan onze vrienden in zowel België als Nederland een bezoek aan het museum van harte aanbevelen. En als je een keer in de buurt van Normandië komt is een bezoek aan het Landing Museum in Arromanche, met uitzicht over de restanten van de drijvende haven en een schaalmodel van die haven, zeer de moeite waard.

Heb jij ook een bijzonder verhaal, dan heb je hier de kans!
Paultje
Expert
Expert
Great Britain
Berichten: 228
Lid geworden op: 13 aug 2017, 09:02

Daar zit ik op dit moment met m’n ouwe Pa !!
Mijn opa was lid van marine commando regiment als schutter en was op 06/06/1944 geland in Lion sur mer, Normandie.
Ik ben vaker geweest, mijn vader nooit en hij wou zien waar zijn vader heeft gevochten, bijna 75 jaar geleden!!
Bijlagen
483D33BE-6512-4A48-9A8F-C9DE23D447E1.jpeg
483D33BE-6512-4A48-9A8F-C9DE23D447E1.jpeg (2.86 MiB) 3514 keer bekeken
3A3D2F11-D277-415C-BCBD-3DBB1E45680C.jpeg
3A3D2F11-D277-415C-BCBD-3DBB1E45680C.jpeg (2.31 MiB) 3514 keer bekeken
:ba Stromer ST5 (stealth-uitvoering !! :aq ), regio Amsterdam, woon-werk 26km enkel.......
Paultje
Expert
Expert
Great Britain
Berichten: 228
Lid geworden op: 13 aug 2017, 09:02

Paultje schreef: 30 mei 2018, 10:48 Daar zit ik op dit moment met m’n ouwe Pa !!
Mijn opa was lid van marine commando regiment als schutter en was op 06/06/1944 geland in Lion sur mer, Normandie.
Ik ben vaker geweest, mijn vader nooit en hij wou zien waar zijn vader heeft gevochten, bijna 75 jaar geleden!!
Arromanche dus ....
:ba Stromer ST5 (stealth-uitvoering !! :aq ), regio Amsterdam, woon-werk 26km enkel.......
Lomito

Ik had het al herkend aan het ponton dat dicht op de kust van Arromanche ligt. Veel plezier daar en vergeet niet het museum te bezoeken! Bij mooi weer: 's avonds een pizza laten maken in de hoofdstraat, fles wijn meenemen en wat glazen, en dan bij zonsondergang op een bankje lekker picknicken langs de boulevard met uitzicht over zee en caissons. En dan voorstellen wat een mierenhoop het destijds geweest is. :az

Nog een pikant detail: om de aanlanding vlot te laten verlopen moesten diverse huizen gesloopt worden zodat het zware materieel gemakkelijker door Arromanche kon passeren...
Paultje
Expert
Expert
Great Britain
Berichten: 228
Lid geworden op: 13 aug 2017, 09:02

Thanks Chris, zal ik doen !! Cheers !!!!! :az :az :ck:
:ba Stromer ST5 (stealth-uitvoering !! :aq ), regio Amsterdam, woon-werk 26km enkel.......
Paultje
Expert
Expert
Great Britain
Berichten: 228
Lid geworden op: 13 aug 2017, 09:02

8C4F3E68-E693-413D-8850-FE648B4AEC52.jpeg
8C4F3E68-E693-413D-8850-FE648B4AEC52.jpeg (2.9 MiB) 3481 keer bekeken
2CA9CCF1-3147-4432-A343-191135D2F17D.jpeg
2CA9CCF1-3147-4432-A343-191135D2F17D.jpeg (2.2 MiB) 3481 keer bekeken
:ba Stromer ST5 (stealth-uitvoering !! :aq ), regio Amsterdam, woon-werk 26km enkel.......
Paultje
Expert
Expert
Great Britain
Berichten: 228
Lid geworden op: 13 aug 2017, 09:02

Restanten van de 'Mulberry harbour' nog in zee te zien, en zoals Lomito zegt, echt een aanrader ! :ay
:ba Stromer ST5 (stealth-uitvoering !! :aq ), regio Amsterdam, woon-werk 26km enkel.......
Lomito

Ook op Google Maps zijn de caissons in zee te herkennen: https://www.google.nl/maps/@49.3469821, ... a=!3m1!1e3

PS: het bankje staat aan de Quai du Canada op de hoek met de Cale Neptune, net buiten de drukte van Arromanche centre ville: https://www.google.nl/maps/@49.3399045, ... 312!8i6656

En de 4 caissons in Ouwerkerk (Zeeland) die het gat in de dijk over 200 meter breed hebben afgedicht. In die caissons is nu het Watersnoodmuseum: https://www.google.nl/maps/@51.6173598, ... a=!3m1!1e3
Paultje
Expert
Expert
Great Britain
Berichten: 228
Lid geworden op: 13 aug 2017, 09:02

Thanks Chris !
Moet binnenkort naar Numansdorp, dan ga ik zeker kijken.... :ay
:ba Stromer ST5 (stealth-uitvoering !! :aq ), regio Amsterdam, woon-werk 26km enkel.......
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Lomito schreef: 30 mei 2018, 12:51 En dan voorstellen wat een mierenhoop het destijds geweest is. :az
Normandie, reuze interessant allemaal, ik wil en heb het ook (bijna) allemaal gezien.
Maar vrolijk wordt ik er niet van. Maar dan besef je wel wat een geluk we hier allemaal hebben... Een leven zonder oorlog.

Ik wil ook nog wel eens gaan kijken waar mijn opa en oom de oorlog hebben meegemaakt, maar een reisje naar Birma en Nagasaki zitten er voorlopig nog niet in.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Plaats reactie