Vrijdagmiddag Stromer-café

Stromer Community Lounge.
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Contacteer:

Re: Vrijdagmiddag Stromer-café

Bericht door FreddyH » 02 jun 2018, 00:40

Lomito schreef:
01 jun 2018, 21:20
FreddyH schreef:
01 jun 2018, 21:04
:bh: helaas.
Ik ben bijna klaar, maar moet het achterlicht/kentekenplaat nog monteren. Dat gaat me niet in 15 minuten lukken vrees ik.
Geeft niet, er komt heus wel een keer... :hy:
Inderdaad. Het goede nieuws is: mijn bouwlamp is geactiveerd. Nu binnenkort nog remlichten :cool2:
Bulls Green Mover E45 (GoSwiss, 1260 Wh accu) sinds 10-2014
Extra's: Back-Roller Classic - Smarthalo - NCX-SP12 - Spurcycle - Marathon GT365 - "Bouwlamp"

Lomito
Veteraan
Veteraan

Bericht door Lomito » 02 jun 2018, 00:58

Foto!

Uiteindelijk wat later naar Nijmegen vertrokken en daar bij café Daen aan de Grote Markt van een Gouden Carolus genoten. Het pizzabedrijf (Zappa's) waar mijn dochter voor werkt had de eerste verdieping afgehuurd voor een bedrijfsfeest. Gisteren heb ik de manager gesproken en gelijk wat afspraken gemaakt over alcoholgebruik. Niks Nix18-gemekker maar gewoon als 16-jarige leren omgaan met drank. Ze heeft 4 pilsjes gedronken in 3 uur en was wat aangeschoten maar niet vervelend. Onderweg naar huis fietsend daar goed met elkaar over kunnen praten (hoe het voelt, wat het met je doet, waar je op moet letten) en vooral duidelijk gemaakt dat je als dochter van Lomito geen pils kunt drinken. Oppassen voor gemixte drankjes en sterke drank, liever bier en wijn. Ofwel weer een kwaliteitsuurtje! En thuis aangekomen nog een Belohnung des Tages genomen... :az
Waar het :ba vol van is...

FreddyH
Contacteer:

Bericht door FreddyH » 02 jun 2018, 01:22

Lomito schreef:
02 jun 2018, 00:58
Foto!
Een? :bj

Zie vanaf:
viewtopic.php?f=9&t=1115&p=24266#p24264
Lomito schreef:
Uiteindelijk wat later naar Nijmegen vertrokken en daar bij café Daen aan de Grote Markt van een Gouden Carolus genoten. Het pizzabedrijf (Zappa's) waar mijn dochter voor werkt had de eerste verdieping afgehuurd voor een bedrijfsfeest. Gisteren heb ik de manager gesproken en gelijk wat afspraken gemaakt over alcoholgebruik. Niks Nix18-gemekker maar gewoon als 16-jarige leren omgaan met drank. Ze heeft 4 pilsjes gedronken in 3 uur en was wat aangeschoten maar niet vervelend. Onderweg naar huis fietsend daar goed met elkaar over kunnen praten (hoe het voelt, wat het met je doet, waar je op moet letten) en vooral duidelijk gemaakt dat je als dochter van Lomito geen pils kunt drinken. Oppassen voor gemixte drankjes en sterke drank, liever bier en wijn. Ofwel weer een kwaliteitsuurtje! En thuis aangekomen nog een Belohnung des Tages genomen... :az
Gouden Carolus is niet verkeerd. Mijn vrouw en ik hebben zojuist onze voorraad Tap 6 opgemaakt :ck:
Mooi dat je je dochter de kans geeft om te experimenteren en nog veel mooier dat je er daarna lekker met haar over kunt praten. Verbieden heeft geen zin, gecontroleerd experimenteren is zo ontzettend veel beter! Top dat je het zo aanpakt!
Extra's: Back-Roller Classic - Smarthalo - NCX-SP12 - Spurcycle - Marathon GT365 - "Bouwlamp"

Marco Verkerk
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter

Bericht door Marco Verkerk » 02 jun 2018, 22:25

Lomito schreef:
Foto!

Uiteindelijk wat later naar Nijmegen vertrokken en daar bij café Daen aan de Grote Markt van een Gouden Carolus genoten. Het pizzabedrijf (Zappa's) waar mijn dochter voor werkt had de eerste verdieping afgehuurd voor een bedrijfsfeest.
Ik ken beide eigenaren van Zappa's van hun eerste vestiging (is in Arnhem gevestigd is).
Goede gasten :cool2:
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap

Lomito
Veteraan
Veteraan

Bericht door Lomito » 03 jun 2018, 00:33

Leuke mensen inderdaad. En het eten is er ook prima (pasta en pizza). Wat Zappa's Nijmegen helemaal top maakt is dat het restaurant aan Plein 44 ligt met daaronder een bewaakte fietsenstalling die tot 5 uur 's morgens open is...

Vandaag was de jaarlijkse fietstour georganiseerd door onze dealer in Herveld, dit jaar was de belangstelling zo groot dat de inschrijving gestopt werd op 200 deelnemers. Dus vanmiddag was het hier een drukte in de straat, vooral senioren op E-fietsen, en tegenover de fietsenwinkel een groot terras op het grasveld, erg gezellig maar helaas geen tijd. Er kwamen nog twee Stromers voorbij, een witte ST2 en een sand ST1x, achteraf bleek dat ze de tour aangrepen voor een flinke testrit (50 km). :cool2:
Waar het :ba vol van is...

Sven
Expert
Expert

Bericht door Sven » 03 jun 2018, 07:55

FreddyH schreef:
02 jun 2018, 01:22
Niks Nix18-gemekker maar gewoon als 16-jarige leren omgaan met drank. Ze heeft 4 pilsjes gedronken in 3 uur en was wat aangeschoten maar niet vervelend. Onderweg naar huis fietsend daar goed met elkaar over kunnen praten (hoe het voelt, wat het met je doet, waar je op moet letten) en vooral duidelijk gemaakt dat je als dochter van Lomito geen pils kunt drinken
Misschien niet helemaal caféwaardig maar toch....

http://www.opvoedadvies.nl/alcoholhersen.htm
ST1-wit-geveerde voorvork-26 km enkel Bennekom-Arnhem zuid

FreddyH
Contacteer:

Bericht door FreddyH » 03 jun 2018, 08:46

Sven schreef:
03 jun 2018, 07:55
FreddyH schreef:
02 jun 2018, 01:22
Niks Nix18-gemekker maar gewoon als 16-jarige leren omgaan met drank. Ze heeft 4 pilsjes gedronken in 3 uur en was wat aangeschoten maar niet vervelend. Onderweg naar huis fietsend daar goed met elkaar over kunnen praten (hoe het voelt, wat het met je doet, waar je op moet letten) en vooral duidelijk gemaakt dat je als dochter van Lomito geen pils kunt drinken
Misschien niet helemaal caféwaardig maar toch....

http://www.opvoedadvies.nl/alcoholhersen.htm
Je hebt me verkeerd gequote: dit zijn Lomito's woorden, niet de mijne.

Ik ken het artikel dat je aanhaalt en als docent van jong volwassenen ben ik ook zeer geinteresseerd in hoe hersenen werken en groeien in die fase. Vandaar dat ik er ook behoorlijk veel over lees.

Hoewel het artikel ook zinnige dingen zegt vind ik het vooral een kop in het zand verhaal. Als we mensen die jonger zijn dan 18 verbieden te drinken dan gebeurt het natuurlijk niet meer. Sure :bu:

Het is helemaal waar dat:
Een onderdeel van de hersenen dat nog in volle ontwikkeling is op zestienjarige leeftijd, de leeftijd dat het drinken van alcohol met een laag alcoholpromillage tot voor kort nog was toegestaan, is de prefrontale cortex/ schors. Dit gedeelte van de hersenen is nodig om te kunnen plannen, keuzes te kunnen maken en vooral ook inzicht te hebben in de gevolgen van deze keuzes. De prefrontale cortex speelt hierdoor ook een belangrijke rol bij het beheersen van impulsief gedrag. Wanneer een jongere de gevolgen overziet van zijn gedrag, zal hij/ zij impulsen beter onder controle kunnen houden. De prefrontale cortex helpt dus ook bij het plannen en beoordelen van eigen gedrag
Het punt is alleen: als je dit serieus neemt dan moet je alcohol verbieden totdat je bijna 30er bent. De prefrontale cortex is naar huidige inzichten pas rond die tijd uitgegroeid.

Vervolgens gaat het artikel vrij snel over op het echte probleem: het zogenaamde comazuipen. Dat is inderdaad een serieus probleem, maar naar mijn mening helpt het daarbij niet om tot 18 jaar alcohol te verbieden en ze daarna los te laten gaan (goh, wat zou er dan gebeuren: nooit gedronken, kijken er al jaren naar uit en dan mogen ze ineens met vrienden gaan drinken :ck: )

Wat naar mijn mening veel beter werkt is als jong volwassenen in een vertrouwde omgeving kennis maken met het fenomeen alcohol. En dat ze leren wat alcohol met je doet zodat ze zich kunnen voorbereiden op wat er hoe dan ook gaat komen. Als je 16 bent en af en toe een beetje drinkt en waarbij je open over de ervaring kunt praten is naar mijn mening véél beter dan de situatie waarin:
- je alcohol verbied tot je 18 bent
- er dus wél alcohol gedronken wordt, maar er niet over gepraat wordt (want ze zijn bang voor consequenties)
- alcohol drinken dus veel spannender gemaakt wordt dan het is, waardoor het super stoer is om te drinken (dus ze gaan veel meer drinken)
- ze vanaf 18 compleet los gaan, want nu mag het dus is er niks meer aan de hand

Begrijp me niet verkeerd: ik zeg nergens dat alcohol gebruik onschuldig of onschadelijk is. Maar ik vind dat we beter elkaar kunnen leren er verstandig mee om te gaan. Dus jong volwassenen niet blind regels laten volgen maar ze proberen te leren zelf verstandige keuzes te maken. Verstandige keuzes maken kun je pas nadat je wat geexperimenteerd hebt...
Volgens mij is dat wat Lomito aan het doen was, ik sta daar volledig achter.

Sven
Expert
Expert

Bericht door Sven » 03 jun 2018, 09:03

Hoe dat nou is gebeurd?

Ik wilde idd Lomito citeren maar kan terugkijkend niet zien hoe ik dat tot een citaat van jou heb kunnen maken...
Verstandige keuzes maken kun je pas nadat je wat geexperimenteerd hebt...
Juist het deel dat verstandige keuzes moet leren maken wordt misschien aangetast in zijn ontwikkeling bij alcoholgebruik door een 16 jarige.
ST1-wit-geveerde voorvork-26 km enkel Bennekom-Arnhem zuid

Stromend

Bericht door Stromend » 03 jun 2018, 10:22

Hoe lang duurt het nog tot dat een alcoholslot op Stromers verplicht wordt?
Mijn zwager werd twee weken geleden op de snelweg van achteren aangereden door een dronken recidivist, zonder verlichting, rijbewijs en verzekering.

FreddyH
Contacteer:

Bericht door FreddyH » 03 jun 2018, 10:46

Stromend schreef:
03 jun 2018, 10:22
Hoe lang duurt het nog tot dat een alcoholslot op Stromers verplicht wordt?
Mijn zwager werd twee weken geleden op de snelweg van achteren aangereden door een dronken recidivist, zonder verlichting, rijbewijs en verzekering.
Dat zal niet eerder gebeuren dan bij auto's. En zolang die alcohol sloten poepsimpel te omzeilen zijn stel ik voor om eerst dat probleem op te lossen:
https://www.autoblog.nl/nieuws/alcohols ... ilen-65234

Of dit filmpje:

Plaats reactie