Garantie problemen met een andere fiets

Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Wil even een off-topic ervaring hier delen:

Toen ik hier net was had ik hier heel veel vragen over elk klein detail over de stromer, vooral de garantievoorwaarden en ik had enorm veel schrik om de fiets op de verkeerde plaats (verkeerde dealer) te kopen. (Mijn excuses alvast voor de domme vragen en alles 3 keer nachecken tot bij stromer toe).

Dit alles is niet zomaar gekomen, ik heb namelijk nog geen half jaar geleden een andere ebike gekocht die nu ook niet bepaald heel goedkoop was en ik heb hier tot op de dag van vandaag een probleem mee dat men niet als garantie wil aannemen.

Half jaartje geleden hebben we hier thuis beslist om in te stappen op een groepsaankoop van het lokale gemeentebestuur met betrekking op een elektrische bakfiets van het merk Babboe.

Testritje gedaan en alles beviel ons goed dus hebben we een lokale fietsenmaker benaderd die mee deed aan de groepsaankoop en hebben we er eentje besteld met zelfs een resem extra opties wat de aankoop toch ruim boven de 3000 euro legde.

fiets gaan afhalen en een maand gebruikt voor de kinderen en heel tevreden van, op een bepaald moment gemerkt na ongeveer 200km dat er een slag in het achterwiel zat en dan de fiets maar eens binnen gedaan op eerste onderhoud.

Fiets gaan halen en alles was nagekeken en de slag was veel minder en fietsenmaker zei dat er een spaak was gebroken in het achterwiel :shock: . Ik vond dit toen een beetje raar na 200km maar goed, spaak was vakkundig vervangen dus ik weer naar huis.

In de rit van 10km hoor ik halverwege een nieuwe spaak springen :shock: . Onmiddelijk omgedraaid en FM andere spaak ook vervangen.

Paar dagen gefietst, pling weer een spaak... Ondertussen zijn er al 6 gesprongen op een kleine 1000km reken zelf maar uit...

Babboe gecontacteerd en niets dan slecht onderbouwde bullsh*t te horen gekregen, ik moest volgens hun na 100km binnen zijn geweest voor de spaken aan te spannen dan was dit niet gebeurt.

Nooit of te nimmer heeft hier iemand van gesproken bij de fietsenmaker nog staat het in hun garantievoorwaarden dus hun hiermee geconfronteerd. Dit werd dan direct weer opzij geschoven daar ze dit dus idd niet hard konden maken en dan moest ik het maar weer opnemen met de FM waarschijnlijk lag de band niet goed op de velg :bu: .

Hoewel ik dit weer zever vond een nieuwe band laten leggen maar het probleem hield gewoon aan.

Momenteel is hij binnen en ga ik het achterwiel op eigen kosten volledig laten herspaken met een nieuwe velg incluis.

Ik ben dus het vertrouwen een beetje kwijt in dingen aankopen en hoop dat dit zich wel een beetje gaat herstellen want ben dus super achterdochtig geworden in aankopen.

PS: Het is niet het enige met garantie dat is misgegaan het afgelopen jaar maar de andere twee verhalen zal ik jullie besparen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb de garantievoorwaarden van Babboe er eens bij gepakt:

https://www.babboe.nl/klantenservice/ga ... oorwaarden

Ze hebben de boel echt behoorlijk dichtgetimmerd in het nadeel van de klant. Er staat o.a.:
Geen garantie:

Beschadigde en lekke banden, uitrekken van rem- en versnellingskabels door normaal gebruik (afstellingen en nastellen van rem en versnelling) en het nastellen van wielen en spaken gedurende gebruik, alsmede spaakbreuk;
Verder staat er:
Indien er geen regelmatig onderhoud is gepleegd; servicebeurt na +/- 2 maanden (of bij het bereiken van 100 km) en onderhoudsbeurt begin 2e jaar vervalt de garantie op de niet aan normale slijtage onderhevige onderdelen
Babboe kan spaakbreuk wel uitsluiten van garantie, maar de vraag is of je dit als klant moet accepteren als dit al na 200km gebeurt.

Daar wordt dus tegenin gebracht dat je de bakfiets al na 100km binnen had moeten brengen voor o.a. het spannen van de spaken. Want hiermee, zegt men, had je dit probleem kunnen voorkomen.

Ik vrees dat je alleen nog aan een jurist kunt vragen of deze garantie-voorwaarden "redelijk en billijk" zijn. Want de vraag is dus: mag je verwachten dat spaakbreuk optreedt na 200km als je niet na 100km de eerste onderhoudsbeurt hebt laten uitvoeren? (Ik vrees dat je helaas weinig hebt om op te staan.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zebbernaut schreef: 28 okt 2017, 13:04 Fiets gaan halen en alles was nagekeken en de slag was veel minder en fietsenmaker zei dat er een spaak was gebroken in het achterwiel :shock: . Ik vond dit toen een beetje raar na 200km maar goed, spaak was vakkundig vervangen dus ik weer naar huis.

In de rit van 10km hoor ik halverwege een nieuwe spaak springen :shock: . Onmiddelijk omgedraaid en FM andere spaak ook vervangen.

Paar dagen gefietst, pling weer een spaak... Ondertussen zijn er al 6 gesprongen op een kleine 1000km reken zelf maar uit...

Dit vind ik wél een zeer dubieus verhaal. Ik vraag me af of de fietsenmaker dan geen garantie geeft op uitgevoerde reparaties? Je kunt spaken wel vervangen, maar als je de boel niet goed aanspant, springt te rest natuurlijk ook. Het is of een slecht uitgevoerde reparatie, of de kwaliteit van het wiel/de spaken is onvoldoende. Of allebei :ai

In beide gevallen lijkt me dat je recht van spreken hebt. Maar ook dat zou ik eens voorleggen aan een jurist. Want zelfs al zou je m.b.t. het eerste in gebreke zijn gebleven (fiets niet binnen gebracht na de eerste 100km), dan zou je toch denken dat dit na het repareren van spaak één klaar is. Maar kennelijk vindt Babboe dat je hiermee AL je recht op garantie op het wiel al hebt verspeeld. En zelfs als dat zo is, want zo staat het in de voorwaarden (maar of die rechtsgeldig zijn?), dan nog zou je wellicht de fietsenmaker aansprakelijk kunnen stellen voor de ondeugdelijke reparatie van spaak één, met nog meer defecte spaken tot gevolg.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zebbernaut schreef: 28 okt 2017, 13:04 Ik ben dus het vertrouwen een beetje kwijt in dingen aankopen en hoop dat dit zich wel een beetje gaat herstellen want ben dus super achterdochtig geworden in aankopen.
Het enige wat je kunt doen, is altijd de kleine lettertjes (garantievoorwaarden etc.) lezen zodat jou nooit verweten kan worden dat je in gebreke bent gebleven.

Aanvullend kun je jezelf verzekeren voor rechtsbijstand bij consumentenconflicten.

Ik doe/heb allebei. Want ons boerenverstand kan wel zeggen dat ons in bepaalde gevallen groot onrecht is aangedaan, maar als een verkoper en een fabrikant niet mee willen werken, dan sta je als consument heel erg alleen en machteloos, en dat weten fabrikanten donders goed. Rechtsbijstand is in zulke gevallen echt onmisbaar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Stromeur schreef: 28 okt 2017, 17:05 Het enige wat je kunt doen, is altijd de kleine lettertjes (garantievoorwaarden etc.) lezen zodat jou nooit verweten kan worden dat je in gebreke bent gebleven.

Aanvullend kun je jezelf verzekeren voor rechtsbijstand bij consumentenconflicten.
Jup geef ik je volkomen gelijk in, ik ben nog eens aan het bekijken welke rechtsbijstand hier juist voor dekkend is hier in belgië want er zijn ook hier weer veel varianten.

Die kleine lettertjes vind ik niet goed bij stromer dus ik ga er standaard vanuit dat ze normale garantievoorwaarden hebben en niet van die dichtgetimmerde versies zoals je het zo mooi benoemde bij babboe.
Stromeur schreef: 28 okt 2017, 17:05 Dit vind ik wél een zeer dubieus verhaal. Ik vraag me af of de fietsenmaker dan geen garantie geeft op uitgevoerde reparaties? Je kunt spaken wel vervangen, maar als je de boel niet goed aanspant, springt te rest natuurlijk ook. Het is of een slecht uitgevoerde reparatie, of de kwaliteit van het wiel/de spaken is onvoldoende. Of allebei :ai
vergeten bij te vertellen maar de FM heeft mij tot nu toe nog geen cent aangerekend voor al deze ellende, ik heb een mooi open gesprek met ze gehad nu laatst en het probleem zit niet bij hun, nu ja ik ben er niet veel verder mee natuurlijk :bu:
Stromeur schreef: 28 okt 2017, 17:05 Daar wordt dus tegenin gebracht dat je de bakfiets al na 100km binnen had moeten brengen voor o.a. het spannen van de spaken. Want hiermee, zegt men, had je dit probleem kunnen voorkomen.
Heb hier destijdes onmiddelijk de huidig geldende regeltjes op pdf bewaart en iets hoger op de pagina staat:
Bakfiets service
Onderhoud bepaalt de levensduur van iedere fiets, dus ook van uw bakfiets. Voer
een eerste controlebeurt uit na 100 km of uiterlijk 2 maanden na aankoop van de
bakfiets om de garantie te behouden
. Onderhoud kunt u laten uitvoeren door onze
Babboe-monteurs of door een erkende fietsenmaker. Bewaar de bonnen van de
fietsenmaker als bewijs voor het uitgevoerde onderhoud. De kosten worden niet
vergoed.
Wat is het dan eigenlijk jongens, want zo snapt niemand het nog....
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ze hebben het er niet expliciet bij gezet, maar met zo'n of/of clausule wordt bedoeld: welke van de twee ook eerst komt, dus of na de eerste 100km, of -als je minder km's maakt- binnen 2 maanden.
Zebbernaut schreef: 28 okt 2017, 23:54 vergeten bij te vertellen maar de FM heeft mij tot nu toe nog geen cent aangerekend voor al deze ellende
Oké. Dus Babboe zegt: valt niet binnen garantie want je hebt niet voldaan aan je onderhoudsverplichting, maar de fietsenmaker heeft e.e.a. wel kosteloos hersteld.

Wat is de reden dat je nu het wiel op eigen kosten volledig opnieuw laat spaken? Ik neem aan dat je dit doet omdat je, na het breken van zes spaken, je vertrouwen in het achterwiel verloren bent? Of heeft de fietsenmaker dit geadviseerd, of Babboe? Wat is de garantie die de fietsenmaker op deze nieuwe velg en het herspaken geeft?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Dit gaat volledig op mijn advies gebeuren en was dus mijn idee, heb het vertrouwen in het wiel volledig verloren idd en na lang nadenken is dat het enige dat ik zo dadelijk nog kan bedenken wat er dieper mis zou kunnen zijn. Of tenminste hoe ik zo veel mogelijk terug van een goede basis kan beginnen.

Ter info is ook een rear hub motor zoals stromer ook heeft, dus ik wil gewoon zeker zijn dat het wiel doet wat het moet doen...

Als iemand nog een ander advies heeft laat jullie horen maar na al dit gedoe denk ik dat nieuwe velg en spaken my best bet zijn.

Heb het niet gevraagd maar ik vermoed wel dat ze garantie geven op hun eigen werk... I hope :roll: .

Maar letterlijk als iemand hier denkt dat het nog iets anders kan zijn let me know, fiets is nooit overladen en ik doe hier dagelijks een 20km aan kindervervoer mee over goede fietspaden, het achterwiel heeft nooit zware klappen te verduren gekregen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zebbernaut schreef: 29 okt 2017, 03:20 Heb het niet gevraagd maar ik vermoed wel dat ze garantie geven op hun eigen werk... I hope :roll: .
Absoluut wél navragen en op schrift laten bevestigen. Tevens braaf na 100km/2 maanden je fiets binnen brengen voor aanspannen van de spaken en de factuur van dit eerste onderhoud goed bewaren als bewijs.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Oeps, ik heb mijn fiets pas na 2000 km (2 mnd) aangeboden voor de eerste gratis servicebeurt, geen factuur gezien... :ai :bu:
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Ik denk ook niet dat stromer hier zwaar aan tilt en dat zegt genoeg over babboe (scamboe), ook mijn fietsenmaker sprak over 1000km en dan binnendoen (bij de stromer), ik ga hem wss rond de 500 ergens binnensteken hoor soms wat getik van de spaken achter en ben hier wat allergisch aan geworden :mrgreen:
Plaats reactie