Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Stromer Community Lounge.
Gebruikersavatar
Lomito
Veteraan
Veteraan
Berichten: 3332
Lid geworden op: 25 mei 2017, 21:24
Locatie: Herveld

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Bericht door Lomito » 14 mar 2018, 19:38

Stromend schreef:
14 mar 2018, 16:59
De boodschap is niet alleen hoe kun je zo effectief mogelijk het hoogst haalbare bereiken maar ook hoe belangrijk vinden we gezondheid/schone lucht tov. andere belangen(zoals de kachel moet roken).
Dan kom je op het terrein van de politiek die deze belangenafwegingen maakt, volgende week woensdag kunnen we onze gemeentelijke bestuurders kiezen en zo (enigszins) invloed uitoefenen op die belangenafweging.
Waar het :ba vol van is...

Stromend
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1056
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Bericht door Stromend » 15 mar 2018, 11:54

ziektelast luchtverontreiniging in Gelderland 2015.PNG
Bron: https://www.ggdnog.nl/images/redactie/R ... 170911.pdf

Gebruikersavatar
Lomito
Veteraan
Veteraan
Berichten: 3332
Lid geworden op: 25 mei 2017, 21:24
Locatie: Herveld

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Bericht door Lomito » 15 mar 2018, 13:17

Als je toch gaat linken... ik ben benieuwd naar het onderzoeksrapport van Royal Haskoning DHV over de milieuzone in Arnhem, heb even gezocht op internet maar blijkbaar loopt men er liever niet mee te koop.
Waar het :ba vol van is...

Gebruikersavatar
Lomito
Veteraan
Veteraan
Berichten: 3332
Lid geworden op: 25 mei 2017, 21:24
Locatie: Herveld

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Bericht door Lomito » 15 mar 2018, 21:29

Een interessant YT-filmpje over de reconstructie van een druk kruispunt in Utrecht met vergelijking van vóór en na...

Waar het :ba vol van is...

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 6978
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Bericht door Stromeur » 15 mar 2018, 21:47

Ik heb in die straat gewoond, een jaar of 20 geleden. Wat een vooruitgang!
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Gebruikersavatar
Lomito
Veteraan
Veteraan
Berichten: 3332
Lid geworden op: 25 mei 2017, 21:24
Locatie: Herveld

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Bericht door Lomito » 15 mar 2018, 23:28

Let op de manipulatie in het filmpje: de oude asfaltsituatie wordt op een druilerige herfstdag getoond terwijl de nieuwe situatie is opgenomen tijdens een zonnige lentedag... Goed zichtbaar is het verschil in verkeersintensiteit: voor de reconstructie is het een druk kruispunt, daarna is er minder autoverkeer zichtbaar. Blijkbaar werkt dit goed!

Men heeft dus rijstroken weggehaald waardoor de capaciteit van de weg is afgenomen en van het hele gebied een zone 30 (verblijfsgebied duurzaam veilig) gemaakt. Met als gevolg dat er ook daadwerkelijk minder verkeer over de kruising rijdt en geen verkeerslichten meer nodig zijn. En je ziet welke invloed dat heeft op de kwaliteit van de omgeving: meer ruimte voor voetgangers, meer ruimte voor terrasjes van horeca en het weinige autoverkeer rijdt rustig door.

Het reconstrueren van belangrijke hoofdwegen en kruispunten waarbij de wegcapaciteit doelbewust verlaagd wordt vraagt om veel durf van de stadsbestuurders, veel meer dan het instellen van een laffe en effectloze milieuzone waar niemand beter van wordt.

Nijmegen kan ook nog een kwaliteitsslag maken door de belangrijkste doorgaande wegen door de stad in capaciteit te halveren (Canisiussingel, Keizer Karelplein en Graafseweg) en zorgen dat het doorgaande verkeer zwaar belemmerd wordt. Ik zou van het Keizer Karelplein een voetgangersgebied maken. :mrgreen:
Waar het :ba vol van is...

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 6978
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Bericht door Stromeur » 15 mar 2018, 23:32

Lomito schreef:
15 mar 2018, 23:28
Let op de manipulatie in het filmpje: de oude asfaltsituatie wordt op een druilerige herfstdag getoond terwijl de nieuwe situatie is opgenomen tijdens een zonnige lentedag...
Ik zag het. Het is goed dat je het erbij vermeldt.

Op mij maakt die manipulatie geen indruk omdat ik de straat als mijn broekzak ken, en de vooruitgang is sowieso enorm. Het was gewoon een drukke k*tstraat, ingeklemd tussen prachtige buurten zoals het Wilhelminapark, en achterbuurten zoals de Sterrenwijk. Weliswaar met winkels, maar altijd ook met herrie, getoeter, kamikaze-studenten op de fiets (waaronder ikzelf) van en naar de Uithof, regelmatig ook aanrijdingen, niet fatsoenlijk te voet over te steken etc.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Stromend
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1056
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Bericht door Stromend » 16 mar 2018, 08:20

Stromend schreef:
13 mar 2018, 17:50
Nou, lokaal beleid instellen is net wat Den Haag op lastige dossiers waar regels gesteld moeten worden om leefomgevingskwaliteit te bevorderen. De aanloop naar de omgevingswet staat er bol van.
Geluidsnormen omhoog,
Luchtkwaliteitsnormen oprekken,
Bouwregelgeving versoepelen,
Geurnormen oprekken.
Fijnstof en geurreductie van veehouderijen
Alles dat Den Haag niet wil reguleren om regeldruk te verminderen wordt lokaal neer gelegd.
Zoals deze bijvoorbeeld. Ver opgerekte geluids, trilling- en geurnorm om woningbouw in industriële dorpskern mogelijk te maken. Bouwers, industrie en detailhandel blij. Toekomstige bewoners ziek.
https://www.destentor.nl/brummen/bestem ... ~a736d020/
Marco Verkerk

Stromend
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1056
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Bericht door Stromend » 16 mar 2018, 08:35

Probleem bij deze PlanMer beoordeling is dat milieunormen gezondheid niet beschermen. Een norm is een compromis en beschermt daarom niet. In betreffende situatie wordt de norm volledig opgevuld wat resulteert in een zeer ongezond woon- en leefklimaat. Met een rapportage van de GGD zoals hierboven was uit te rekenen geweest hoeveel extra ziektegevallen dit geeft.
Het bevoegd gezag mag normoverschrijding onderbouwd toestaan wat hier dus gebeurd.
Wanneer je ziekte dan monetariseert zijn de maatschappelijke kosten ineens enorm.

Gebruikersavatar
Lomito
Veteraan
Veteraan
Berichten: 3332
Lid geworden op: 25 mei 2017, 21:24
Locatie: Herveld

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Bericht door Lomito » 19 mar 2018, 12:56

Discussie rond milieuzones begint nu los te komen na milieuzone in Arnhem en milieuvignet in Maastricht: elke volgende gemeente blijkt een nog groener jasje aan te moeten trekken dan de voorgaande waardoor landelijk een lappendeken van afwijkende maatregelen worden genomen. https://www.volkskrant.nl/economie/wirw ... ~a4580433/

Waarom geen landelijke norm stellen? Een vervuilende auto vervuilt immers ook en vooral buiten de vaak beperkte milieuzones. Het effect van milieuzones is dan ook zeer beperkt terwijl veel meer mensen gebaat zijn bij schonere lucht dan alleen de stedelingen die in een milieuzone wonen/werken. Milieuzones zijn meestal beperkt tot de binnensteden, de historische kern, het winkelgebied... waar de milieubelasting van verkeer sowieso al sterk gereduceerd is door beperkte toegang voor gemotoriseerd verkeer.

De plekken in de stad met de hoogste luchtverontreiniging door uitlaatgassen zijn de doorgaande wegen door de stad en de invalswegen vanaf het primaire wegennet (snelwegen en provinciale autowegen). Hier is de verkeersintensiteit het hoogst en daarmee ook de belasting van omwonenden met geluid, stank, roet en fijnstof.

De minister van verkeer ziet milieuzones niet als eindpunt maar als beginpunt. Ik heb eerder al uitgelegd dat nemen van weinig effectieve maatregelen met een hoge symboolfunctie, zoals milieuzones, eerder contraproductief zijn omdat tegenstanders van verkeersbeperkende maatregelen de ingestelde mileuzones zullen misbruiken om verdere (betere/effectievere) maatregelen te blokkeren.

Om even te Beslivboom van Arjan Lubach te jatten:
1. Willen we dat de luchtkwaliteit verbeterd (ja, dat wil vrijwel iedereen)
2. Moeten de normen voor uitstoot van verkeer en industrie strenger worden (ja, dat wil vrijwel iedereen)
3. Moeten er meer milieumaatregelen genomen worden (ja, dat wil vrijwel iedereen)
4. Moeten er meer milieuzones komen (nee, vrijwel niemand wil dat omdat het nauwelijks effect heeft)

Dat men tegen milieuzones is wil niet zeggen dat men tegen betere luchtkwaliteit is of tegen strengere milieunormen of tegen het nemen van meer milieumaatregelen. Van het scala aan mogelijke milieumaatregelen willen we vooral die maatregelen die het meeste effect hebben op de luchtkwaliteit en dan liefst ook nog tegen de laagste kosten.

Bijvoorbeeld door het landelijk uitfaseren van vervuilende voertuigen, het weren van voertuigen met verbrandingsmotor uit de steden (dus niet alleen dat kleine cirkeltje in het midden waar toch al nauwelijks gereden wordt). En tegelijk het stimuleren van emissiearme alternatieven zoals OV/pendeldiensten en (elektrische) fietsen.

Dergelijke maatregelen moeten ingebed worden in een visie op de ontwikkeling van de stedelijke ruimte en vragen een veel langere termijn dan korte termijn maatregelen zoals het instellen van een fictief milieuhekwerkje om een binnenstad.
Waar het :ba vol van is...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast