Pagina 11 van 13

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Geplaatst: 28 mar 2018, 10:39
door Stromend
Drukte bij de CNG tank in Arnhem

5345EDE9-7C15-4A90-8D2E-61F51CE087FC.jpeg

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Geplaatst: 09 apr 2018, 21:46
door Lomito
Zoveelste utopische natte droom: binnen 12 jaar geen verbrandingsmotoren meer in steden...

https://www.ad.nl/buitenland/steden-moe ... ~a4da8d77/

Nu ben ik er wel voor om het gebruik van auto's in de stad te ontmoedigen vanwege het idiote ruimtebeslag van autoverkeer maar over 12 jaar rijden nog vrijwel alle voertuigen op fossiele brandstoffen... zelfs elektrische auto's rijden nu ook voornamelijk fossiel rond en dat zal niet veel anders zijn over 20 jaar.

Zodra er een goedkope en betrouwbare energievoorziening beschikbaar komt, bijvoorbeeld opwekking via een nieuwe generatie kernsplitsing of kernfusie, kunnen we afscheid nemen van fossiele brandstoffen. Maar er wordt vooral geïnvesteerd in verouderde technieken als houtverbranding en windmolens, dus die transitie zal nog wel even op zich laten wachten. :bu:

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Geplaatst: 10 apr 2018, 18:37
door Tony Mb
Het hele elektriciteitsnet is ook niet aangepast om massaal auto op te laden, en al helemaal niet in de steden. EV's opladen als je in een appartementsblok woont gaat ook leuk worden. Het gevecht om een laadpaal
We zullen ook van het idee moeten afstappen dat dat 'nachts moet gebeuren. Ovedag wordt het net overstelpt met zonnenenergie en s'nacht leeg getrokken om batterijen op te laden. Opladen zal vooral met korte stukjes gebeuren, op het werk, tijdens het shoppen enz. Maar dan komt de elektriciteit inderdaad nog steeds van een gestookte centrale of kernenergie. Als je "schoon" wilt rijden zal je en zonnepanelen en een powerwall moeten installeren. Batterijen zullen snel moeten kunnen opladen zodat ze beduidend kleiner en lichter kunnen worden. Als je het mij vraagt zal het een melange worden van EV's, benzine, diesel en nog enkele andere alternatieven brandstoffen

Vind de "elektrische auto" wel een interessante evolutie die we meemaken.
Ik heb verleden jaar verschillende testritten met EV gemaakt en dat bevalt prima. Maar de prijs was me nog wel te duur en heeft me doen besluiten om terug een diesel te kopen.

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Geplaatst: 10 apr 2018, 19:45
door Tomasj
Lomito schreef: 09 apr 2018, 21:46 Zoveelste utopische natte droom: binnen 12 jaar geen verbrandingsmotoren meer in steden...

https://www.ad.nl/buitenland/steden-moe ... ~a4da8d77/

Nu ben ik er wel voor om het gebruik van auto's in de stad te ontmoedigen vanwege het idiote ruimtebeslag van autoverkeer maar over 12 jaar rijden nog vrijwel alle voertuigen op fossiele brandstoffen... zelfs elektrische auto's rijden nu ook voornamelijk fossiel rond en dat zal niet veel anders zijn over 20 jaar.

Zodra er een goedkope en betrouwbare energievoorziening beschikbaar komt, bijvoorbeeld opwekking via een nieuwe generatie kernsplitsing of kernfusie, kunnen we afscheid nemen van fossiele brandstoffen. Maar er wordt vooral geïnvesteerd in verouderde technieken als houtverbranding en windmolens, dus die transitie zal nog wel even op zich laten wachten. :bu:
Volgens mij is die 12 jaar geen utopische droom. Zou ook geen kwaad kunnen indien er minder wagens in de steden rondrijden.
En elektrische wagens rijden niet alleen op fossiele brandstoffen, ze gebruiken die ook veel efficiënter (een electriciteitscentrale is nu éénmaal veel efficiënter dan een brandstofmotor), ze gebruiken ook geen elektriciteit voor de raffinage (benzine en diesel produceren kost ook veel energie) en elektrische wagens recupereren hun energie zeer efficiënt (>95%). De batterijtechnologie staat over 12 jaar ook veel verder dan nu, dat is nu nog de zwakke schakel, maar die solid state batterijen zullen er echt wel komen.

En er zijn heus nog heel wat andere alternatieven om veel energie op te wekken die nu ontwikkeld worden, en wanneer dat allemaal niet lukt, zal er niets anders opzitten dan anders te gaan leven

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Geplaatst: 10 apr 2018, 19:58
door Stromend
Tony Mb schreef: 10 apr 2018, 18:37
Vind de "elektrische auto" wel een interessante evolutie die we meemaken.
Ik heb verleden jaar verschillende testritten met EV gemaakt en dat bevalt prima. Maar de prijs was me nog wel te duur en heeft me doen besluiten om terug een diesel te kopen.
Regio Antwerpen telt 17 CNG tankstations. Mag ik vragen waarom een diesel en geen CNG wagen?

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Geplaatst: 10 apr 2018, 20:37
door Tomasj
Ik ga voor mijzelf antwoorden.
CNG is er nu echt aan 't uitgaan in de prijsklasse waar ik een wagen zoek. Volvo en Mercedes zijn er nu ook mee gestopt. Wanneer ik vandaag een nieuwe (lease)wagen zou moeten bestellen, zou dat een A4 of een A5 moeten zijn, en ik ga echt niet opnieuw met Audi rijden na zeer negatieve ervaringen met het merk (en de lokale garage) een tiental jaren geleden. Een plug-in hybride zoals de 530e of de 330e waarmee ik nog geen 50 km ver kan rijden op elektriciteit ga ik niet kopen voor de schijn.

Ik heb nog iets meer dan een jaar vooraleer ik moet bestellen, indien ik vandaag zou moeten bestellen zou ik een i3 met REX overwegen, maar indien dat toch niet helemaal lukt, zou ik ook uitkomen bij een diesel (wel een EURO 6 norm die goed uit het onafhankelijk onderzoeksrapport komt).

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Geplaatst: 10 apr 2018, 20:57
door Marco Verkerk
Even ter info:

Een groot stuk van onze electriciteitsbehoefte wordt momenteel ingevuld door avi's (afval verbrandingsinstallaties). De modernere avi's hebben echter nog steeds maar een rendement van 38%.

En het hoog calorisch afval ( bij verbranding komt zeer veel energie vrij) wordt geweigerd.

! Triest

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Geplaatst: 10 apr 2018, 21:47
door Lomito
Tomasj schreef: 10 apr 2018, 19:45 Volgens mij is die 12 jaar geen utopische droom. Zou ook geen kwaad kunnen indien er minder wagens in de steden rondrijden.
Dit zijn 2 verschillende zaken: de (on)mogelijkheid om in 12 jaar jaar volledig elektrisch te rijden en de wens/behoefte/noodzaak om de stedelijke ruimte te bevrijden van auto's, zowel brandstof en elektrisch. Het eerste is volgens mij niet mogelijk zolang er geen alternatieve energiebron is die aan onze enorme energievraag kan voldoen. Na 10-15 jaar investeren in duurzame energiebronnen is het aandeel duurzame energie in onze totale energievraag slechts enkele procenten en bestaat dan ook nog vooral uit de inzet van biomassa ofwel het verbranden van geïmporteerde houtpellets uit Canada/VS. We zijn hiermee volkomen verkeerd bezig!
En elektrische wagens rijden niet alleen op fossiele brandstoffen, ze gebruiken die ook veel efficiënter (een electriciteitscentrale is nu éénmaal veel efficiënter dan een brandstofmotor), ze gebruiken ook geen elektriciteit voor de raffinage (benzine en diesel produceren kost ook veel energie) en elektrische wagens recupereren hun energie zeer efficiënt (>95%). De batterijtechnologie staat over 12 jaar ook veel verder dan nu, dat is nu nog de zwakke schakel, maar die solid state batterijen zullen er echt wel komen.
Het rendement van een brandstofauto (25%) komt niet in de buurt van die van een elektrische auto (90%) maar dat betekent nog niet dat de elektrische auto een betere keuze is. Er gaat zeer veel energie verloren in het transporteren en omzettingen van elektrische energie voordat de elektromotor van de auto aan de beurt is. Het rendement aan de wielen komt voor een brandstofauto op zo'n 19% en voor een elektrische auto op 9%. https://www.climategate.nl/2017/04/67991/

Bovendien wordt vaak vergeten dat elektrische auto's gemiddeld voor 85% op fossiele brandstof rijden afgaande op de energiemix in NL. In België zal dat iets gunstiger zijn door het hogere aandeel van kernenergie in de energiemix, al dan niet geïmporteerd uit Frankrijk.

Voor de CNG-liefhebbers: CNG is fossiele brandstof, weliswaar met een lagere emissie maar nog steeds fossiel. Door die lage uitstoot is aardgas zeer populair als energiebron voor woningverwarming.

Ook die tak van sport zal nog vele decennia blijven bestaan. Momenteel nadert mijn gasketel de technische levensduur met een respectabele leeftijd van 17 jaar. Aangezien onze woning geheel op lage temperatuur verwarmd wordt (vloer- en wandverwarming) en het primaire warmteverbruik is beperkt tot 32 kWh/m²a, gemiddelde NL-woning 120, zouden we moeiteloos op een warmtepomp kunnen overstappen, maar de kosten daarvan zijn zo'n 5-8x hoger waardoor de meerprijs t.o.v. een gasketel nooit terugverdiend kan worden. Dus voor ons liever een goedkope gasketel met schone verbranding dan een warmtepomp die op verduurzaamde kolenstroom wordt gestookt.

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Geplaatst: 10 apr 2018, 22:21
door Tomasj
Lomito schreef: 10 apr 2018, 21:47 Het rendement aan de wielen komt voor een brandstofauto op zo'n 19% en voor een elektrische auto op 9%. https://www.climategate.nl/2017/04/67991/
Alleen de link van het adres zegt al voldoende: ik ga hier op klikken en een boel nonsens lezen. Moderne centrales hebben een véél hoger rendement dan wat er in dat document is aangegeven (de grootste producent in B zit aan 56%). Ook die transportrendementen zijn bij de haren gegrepen volgens mij, ik bekijk morgen de officiële cijfers in B wel.

Benzine komt volgens mij nog steeds niet zo uit de grond; die wordt geraffineerd uit ruwe olie; en dat kost heel veel energie. Algemeen wordt aangenomen dat je 1,5 kWh elektriciteit nodig hebt om 1 liter benzine te raffineren. Een BMW I3 verbruikt ongeveer 17 kWh per 100 km, een klassieke wagen op brandstof verbruikt ook 10 kWh elektriciteit, alleen al om zijn olie te raffineren... Dat is jouw bron ook even vergeten (naast dus alle rendementen die bij de haren gegrepen zijn)

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Geplaatst: 10 apr 2018, 22:33
door Lomito
Hetzelfde geldt voor al die zogenaamd duurzame energiebronnen zoals de door mij genoemde houtpellets die voordat ze worden meegestookt in kolencentrales al een bom energie verbruikt hebben om als boom in Canada omgezaagd, getransporteerd over de weg, versnipperd, machinaal gedroogd, samengeperst, getransporteerd over de Atlantische Oceaan uiteindelijk op het kolenvuurtje in NL gegooid te worden.

Je opmerking is wel terecht dat die site niet het hele verhaal vertelt maar dat geldt ook voor de opmerking dat elektrische auto's een veel hoger rendement hebben dan brandstofauto's. Gewoon kritisch blijven dus!