Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Lomito

Stromend schreef: 10 mar 2018, 16:46 CO2 vergelijken met NOx en fijnstof? Ben je door je argumenten heen Lomito?
Volgens mij vergelijk ik niet CO2 met NOx en fijnstof, je verdraait daarmee mijn woorden. Ik heb aangegeven dat de manier waarop de politiek omgaat met de bestrijding van fijnstof gelijkenis vertoont met de manier waarop CO2-reductie wordt nagestreefd: we doen maar iets dat is altijd beter dan niets. En dat het maatschappelijke nut en noodzaak van die maatregelen niet echt hard gemaakt kan worden, de wetenschappelijke onderbouwing is tegenwoordig niet meer onafhankelijk sinds onderzoeksinstellingen broodschrijvers geworden zijn: u vraagt, wij draaien.

Je zou dus net zo goed een ander onderzoeksresultaat kunnen krijgen met een opdrachtgever die graag wil aantonen dat de hoeveelheid fijnstof in Arnhem vooral bestaat uit externe bronnen en dat de bijdrage van emissiebronnen IN de stad vrijwel geheel wegvallen tegen deze externe bronnen bestaande uit natuurlijke bronnen en antropogene bronnen waar een stad als Arnhem geen invloed op kan uitoefenen zoals uitstoot van intensieve veeteelt en industrie. Zie bijvoorbeeld deze fijnstof kaart van Nederland waar te zien is waar de bronnen van fijnstof vooral liggen: https://spotzi.com/nl/kaarten/milieu-en ... nederland/

Ook is daarop te zien dat Arnhem helemaal geen probleemgebied is qua fijnstof, vooral in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht zijn hogere concentraties te zien, vooral door industrie en verkeer.

De bronnen van fijnstof in Nederland zijn:
73% Buitenlandse bronnen
9% Landbouw
9% Verkeer
6% Industrie en energieopwekking
3% Overig

De milieuzone in Arnhem zou theoretisch resulteren in een daling van 10% van de fijnstofemissie door verkeer ofwel een daling van 0,9%... En dát noem ik symboolpolitiek. De mensen in Arnhem zullen dus helemaal NIETS merken van enige verbetering van de luchtkwaliteit door deze maatregel.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Hear hear...
Als je maar genoeg roept hoe slecht en vies de lucht is gaan de mensen zich vanzelf al ziek voelen.

Het weren van oude diesels treft vooral jan met de pet. En lost niks op.
Waarom weeral onderaan de piramide beginnen afbreken. Als je diesels wilt weren stop dan met de verkoop... maar dat is dan net weer wat te moeilijk en geeft te veel weerstand.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Lomito schreef: 11 mar 2018, 12:28 De bronnen van fijnstof in Nederland zijn:
73% Buitenlandse bronnen
9% Landbouw
9% Verkeer
6% Industrie en energieopwekking
3% Overig

De milieuzone in Arnhem zou theoretisch resulteren in een daling van 10% van de fijnstofemissie door verkeer ofwel een daling van 0,9%... En dát noem ik symboolpolitiek. De mensen in Arnhem zullen dus helemaal NIETS merken van enige verbetering van de luchtkwaliteit door deze maatregel.
Je vergeet dan wel dat die spreidingskart niet het resultaat zijn van gedetailleerde metingen, maar van modellen die op basis van enkele metingen een spreiding van het fijn stof proberen te voorspellen. En die modellen is men nu aan 't bijsturen, omdat men merkt dat die voor geen meter kloppen.
Onderzoek op fijnere schaal heeft zeer duidelijk aangeduid dat fijn stofconcentraties aan drukke wegen véél hoger liggen dan wat zo'n modellen opgeven. In België zijn reeds enkele onderzoeken gedaan met verfijnde meetnetten, en de resultaten zijn, zelfs in kleine provinciesteden, onrustwekkend. Vooral wanneer de bebouwing gesloten is. In sommige steden kan je grote verschillen vinden op 100-200 m van mekaar, afhankelijk van 't verkeer en de bebouwing.
Je bronnen van fijn stof zijn volgens mij ook niet correct, de belangrijkste bron van fijn stof zijn verbrandingsprocessen voor verwarming van woningen en commerciële gebouwen, ongeveer 45% van het totaal (waarbij vooral kachels een ware nachtmerrie zijn, zolang een stad houtkachels toelaat zijn andere vormen van bestrijding van fijn stof lachwekkend).

Je ziet trouwens dat je twee bronnen helemaal niet overeenstemmen: indien 73% van de fijnstofconcentratie van buitenlandse oorsprong zou zijn, dan zou de spreiding van het fijn stof anders liggen, en niet zo geconcentreerd rond enkele grote steden. Tenzij dat fijn stof per vliegtuig naar schiphol komt.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lomito

Je hebt gelijk dat de concentraties langs drukke wegen veel hoger kunnen oplopen, er zijn zo vele straten in NL-steden bekend waar de emissienormen overschreden worden. Het probleem is daar vooral de hoeveelheid verkeer en niet alleen het feit dat daar ook vuilere diesels tussen rijden. Stel dat je een milieuzone instelt dan worden die vuile diesels gewoon vervangen door een schonere dieselauto en nog steeds blijft al dat auto- en vrachtverkeer door die straten rijden. De verandering in fijnstofconcentratie zal nauwelijks meetbaar zijn en dan weet je nog niet of een eventuele daling ook daadwerkelijk door de milieuzone is veroorzaakt. Ofwel all pain and no gain.

Om de luchtkwaliteit op dergelijke hotspots merkbaar te verlagen zul je drastischer maatregelen moeten nemen zoals het verlagen van de verkeersintensiteit. In Groningen heeft men dat bereikt door de stad onaantrekkelijk te maken voor auto's met het opwerpen van barrières in de binnenstad zodat je met de auto moet omrijden en altijd veel langere reistijden hebt dan met de fiets. Resultaat is dat mensen overstappen van auto naar fiets.

Een verdergaande maatregel is om de hele stad autoluw te maken door autoverkeer te laten parkeren aan de randen van de stad gecombineerd met OV dat de reizigers van die parkeerplaatsen de stad in brengt. Dit zou niet alleen de luchtkwaliteit merkbaar verbeteren, ook de leefbaarheid in de stad zou flink toenemen omdat er meer ruimte komt voor VERBLIJF ten koste van ruimte voor VERKEER. Een mooi voorbeeld is de Catharijnesingel in Utrecht die in de jaren '70 werd drooggelegd om ruimte te maken voor autoverkeer. Dat heeft echter nooit gewerkt en daarom is de singel weer in ere hersteld waardoor de kwaliteit van de stad verbeterd is.

Singel vóór de ombouw:
Singel voor.jpg
Singel voor.jpg (12.55 KiB) 1821 keer bekeken
.
Singel ná de ombouw:
Singel na.jpg
Singel na.jpg (80.11 KiB) 1821 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Lomito op 11 mar 2018, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Utopiaanse beelden die je hier voorsteld zijn geweldig voor de toekomst van Nederlandse steden.
Neem de NO2 uitstoot uit de GCN kaarten en je ziet de lokale bijdrage uit verkeer. Reëler dan utopie.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Het beeld van de nieuwe Catharijnesingel in Utrecht is niet utopiaans maar een werkelijkheid die momenteel in uitvoering is. En zo zou het overal in NL-steden kunnen worden. Ook de Jansbuitensingel/Velperbuitensingel in Arnhem kan weer in ere hersteld worden met minstens een halvering van de huidige verkeersintensiteit... en dat zet pas echt zoden aan de singel.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Tony Mb schreef: 11 mar 2018, 12:53 Hear hear...
Als je maar genoeg roept hoe slecht en vies de lucht is gaan de mensen zich vanzelf al ziek voelen.

Het weren van oude diesels treft vooral jan met de pet. En lost niks op.
Waarom weeral onderaan de piramide beginnen afbreken. Als je diesels wilt weren stop dan met de verkoop... maar dat is dan net weer wat te moeilijk en geeft te veel weerstand.
Ik heb doorheen de jaren mogen leren leven met astma. Dat is een gevolg van luchtverontreining. In geen enkel ander land ter wereld is er zoveel astma. Een oude, slecht afgestelde dieselmotor doet mij duizelen, af en toe gevolg door overgeven.

Mensen mogen van mij met hun oude diesel doorrijden, wanneer ze de uitlaat van die auto in hun interieur laten uitkomen. Want dat is blijkbaar toch hypergezond.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lomito

Tomasj schreef: 11 mar 2018, 17:46 Een oude, slecht afgestelde dieselmotor doet mij duizelen...
Dezelfde ervaring heb ik met de uitlaatgassen van snor- en bromfietsen. En aangezien die vaak op fietspaden rijden word ik soms kilometerslang vergiftigd door hun uitlaatgassen. Waarom wel die vuile dieselauto's en niet de fossiele snor- en bromfietsen die het verkeer in de stad ook in andere opzichten (veiligheid, geluid) ernstig belasten?

In plaats van beperkte milieuzones met goedkope (geautomatiseerde) handhaving die vrijwel geen effect hebben op de luchtkwaliteit in een stad zou je ook kunnen kiezen voor maatregelen die de totale fijnstofuitstoot van verkeer decimeert en zo zelfs meer implicaties hebben dan alleen gezondheidsvoordelen. Maar daarvoor moet een stadsbestuur wel bereid zijn om een lange termijnvisie te ontwikkelen met ingrijpende infrastructurele en organisatorische maatregelen te nemen in plaats van gratuite korte termijnmaatregelen die vooral voor de bühne genomen worden, lekker snel en gemakkelijk scoren zo vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen in NL...

Op de wegenwiki vond ik de volgende passage onder het kopje Nut en effectiviteit:
Milieuzones worden geacht de luchtkwaliteit te verbeteren door middel van bronbeleid, door het weren van de meest vervuilende voertuigen. Het nut van milieuzones wordt door diverse organisaties sterk in twijfel getrokken.[10] Het effect van de milieuzone in Utrecht kon niet worden aangetoond.[11] Ook blijkt het lastig om een verbeterde luchtkwaliteit direct te verbinden aan de aanwezigheid van milieuzones, omdat er door fiscale maatregelen op landelijk niveau ook een stimuleringsbeleid is voor schonere voertuigen, met name het vrachtwagenpark verschoont relatief snel door de korte doorlooptijd, en in tegenstelling tot dieselauto's voldoen vrachtwagens in de praktijk doorgaans beter aan de emissienormen. In Milano (Milaan) bleek de milieuzone weinig effect te hebben omdat de vaak zeer vervuilende scooters niet geweerd werden.

Een ander probleem is dat de luchtkwaliteit gemeten en/of berekend wordt als zijnde de concentraties, en milieuzones gebaseerd zijn op emissies. Deze zijn niet één op één gerelateerd, dus een afname van de emissies zorgt niet in dezelfde mate voor een verbetering van de luchtkwaliteit.[12] Daarnaast zijn milieuzones geografisch relatief klein en zijn er dus veel invloeden van buiten de milieuzone, waardoor het effect kleiner is. Omdat de concentraties gedurende de dag en het jaar variëren vanwege meteorologische omstandigheden is het lastig om de effectiviteit van een milieuzone vast te stellen.

Tijdens periodes van slechte luchtkwaliteit is er vooral een sprake van een verhoogde concentratie fijnstof (PM10). Echter het verkeer draagt relatief weinig bij aan de fijnstofconcentraties. De oorzaak van periodiek slechte luchtkwaliteit ligt dan ook niet bij het verkeer, maar vooral in meteorologische omstandigheden, met name inversie in de winter en zomer. In de winter wordt dit verergerd omdat in sommige landen zeer veel hout gestookt wordt, wat veel meer fijnstof produceert dan autorijden. Desondanks richten maatregelen zich vooral op het autoverkeer.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Wikipedia:
De Grote Smog van 1952 (Great Smog of '52) was een groot voorval van smogophoping die Londen teisterde in december 1952. Een periode van koud weer, een hogedrukgebied en windstille omstandigheden zorgden ervoor dat luchtvervuiling, vooral afkomstig van de verbranding van kolen, niet kon ontsnappen en als een dikke deken over de stad kwam te liggen. Het duurde van 5 december tot 9 december en verdween toen snel nadat het weer was omgeslagen.

Grote Smog van 1952
Plaats: London
Coördinaten
51° 31′ NB, 0° 7′ WL
Datum: december 1952
Ramptype: Smog
Doden: ca 4.000 tot 12.000
De smog beperkte het zicht en drong ook binnenhuis door. Destijds werd het niet als een belangrijk voorval beschouwd aangezien Londen in die tijd vaker last had van smog. Overheidsverslagen rapporteerden dat 4000 mensen vroegtijdig waren overleden en nog 100.000 anderen ziek waren geworden door het effect van de smog op de luchtwegen. Modern onderzoek geeft aan dat dit waarschijnlijk een onderschatting is en schat het werkelijke aantal doden door de smog op 12.000.

Het staat bekend als de ergste luchtvervuilingvoorval in het Verenigd Koninkrijk en het meest significante wat betreft het effect op milieu-onderzoek, overheidsregulatie en publiek besef over de relatie tussen luchtkwaliteit en gezondheid.
image.jpeg
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Verder zijn de concentraties NO2 en fijnstof al jaren aan het dalen, zie de jaarverslagen concentratiemetingen 2014-2016 in de gemeente Arnhem: https://www.arnhem.nl/Inwoners/wonen_en ... tkwaliteit
Plaats reactie