Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Lomito

Wiebe schreef: 13 mar 2018, 16:30 Chris, het direct van landelijke fijnstofsamenstelling - zoals je die eerder postte - naar de stadssituatie vind ik te kort door de bocht. Gezien de verkeersintensiteit die in steden significant hoger is dan in buitenstedelijk gebied zal de concentratie daardoor veroorzaakt ook procentueel een stuk hoger liggen. Bovendien verwaait in steden door de bebouwing het fijnstof ook minder snel. Hoeveel dit scheelt weet ik niet, ik heb daar geen cijfers van, maar ik kan mij voorstellen dat in steden de concentratie door verkeer naar 50% zou kunnen stijgen.

Verder ben ik het absoluut met je eens dat milieuzone alleen niet genoeg helpt, maar ook Rome is niet in 1 dag gebouwd. Persoonlijk ben ik dus voorstander van elke maatregel die helpt, maar daarna moet wel doorgepakt worden. Dat betekent dus ook faciliteren dat er goede alternatieven komen die de nadelen of problemen die een plan opleveren op een goede manier worden opgevangen. Daar ontbreekt het helaas ook vaak genoeg aan.

Laten we gewoon direct de verbrandingsmotor gaan verbieden, H2 distributie opschalen en echt innoveren en omschakelen.
Je constatering dat de overlast van verkeer zich vooral concentreert op/langs wegen met hoge verkeersintensiteit is zeer terecht. De meest effectieve manier om daar de situatie te verbeteren is door de doorstroming van het verkeer flink te belemmeren via verlaging van de beschikbare capaciteiten (sluit bij meerstrookswegen maar 1 of meer stroken af, maak er een busbaan van of geef de fietsers meer ruimte) zodat de reistijd via die wegen flink toeneemt en het voor automobilisten aantrekkelijker wordt om alternatieven te kiezen.

Een milieuzone doet NIETS aan verlaging van de verkeersintensiteit en daarom is het effect van die zone vrijwel nihil.

Vervolgens kun je stellen dat elke maatregel die bijdraagt aan verbetering van de luchtkwaliteit is meegenomen maar zo werkt het niet. Het geld kan maar één keer uitgegeven worden en dan kies ik liever voor maatregelen die effectief EN efficiënt zijn. Het gaat immers om gemeenschapsgeld dat via belastingen wordt afgetroggeld van burgers. Ik wil dus waar voor mijn geld!

Zoals ik hiervoor liet zien dat een slooppremie hetzelfde resultaat heeft als een milieuzone maar voor slechts 1/3e van de kosten van de milieuzone... die 2/3e die overblijft kan vervolgens ingezet worden voor gerichte maatregelen op hotspots zoals het halveren van de wegcapaciteit door 2e en 3e wegstroken af te sluiten en doorgaand verkeer door de stad te belemmeren. Ik wil zoveel mogelijk milieuresultaat dat met mijn geld gekocht kan worden.

Anders gezegd, alle mogelijke maatregelen moeten afgewogen worden op basis van effect en kosten. Wat we nu in Arnhem zien is dat er geen afweging gemaakt is, een wethouder is aan het hobbyen geslagen en heeft nu voor elkaar gekregen dat een dure maatregel zonder enig meetbaar effect is aangenomen terwijl er genoeg haalbare alternatieven zijn met meer effect...

Ik ben het dus niet met je eens dat we zo maar een willekeurige maatregel moeten uitvoeren. Vandaar mijn kwalificaties van het stadsbestuur van Arnhem dat zich met het instellen van de milieuzone ongeschikt toont.

Maar hé, volgende week mogen we allemaal stemmen!!! Als je wel helemaal blij bent met de milieuzone EN in Arnhem woont dan kun je het beste op de SP stemmen, de partij van wethouder Geert Ritsema die verantwoordelijk is voor de milieuzone.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1708
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

En Arnhem heeft al jaren een H2 tankstation voor particulieren en bedrijven. Dit is onlangs verplaatst en geheel vernieuwd en naast een van de aardgastankstations voor particulieren en bedrijven geplaatst naar vlak bij de drukste N weg van Nederland.

Verbruik van aardgas is vergelijkbaar met verbruik van diesel maar goedkoper en schoner.

Aardgas in je auto is financieel gunstiger dan diesel. Er is voldoende keus in moderne nieuwe modellen in verschillende klasses en 2e hands modellen.
Aardgas is de schoonste brandstof voor verbrandingsmotoren en stoten nauwelijks fijnstof uit.

Aardgas wordt gemaakt uit slib en mest.
Gelderland krijgt er nog een H2 tankstation met CNG en LNG aan de vernieuwde N18 bij.

Dus kunnen alle bestelbusjes en stationswagons van bedrijven en ZZP'ers op aardgas rijden en daarmee goedkoop en schoon zijn.

Veel bedrijven zoals taxibedrijven en een grote Amerikaanse postbesteller rijdt met aardgasbestellers.
Een Nederlandse melkgigant en kaasmaker rijdt met aardgasvrachtauto's.
Een Doesburgse transporteur heeft LNG vrachtauto's en een eigen LNG terminal bij zijn haven.

Oh ja, het LNG komt uit Noord Afrika en niet als aardgas onder de Groningse bodem vandaan.
Het wordt vloeibaar (600x minder in volume) aangevoerd met schone vrachtboten.

Arnhem heeft het schoonste busnet met trolley's, aardgasbussen en een waterstofbus tussen Arnhem en Apeldoorn.
Dat gunnen we alle gemeenten in Gelderland zodat de luchtkwaliteit daar ook kan verbeteren.
Ik ben trots dat ik daar met mijn belastingen aan bij mag dragen. Dat is voor ons gezamenlijk welbevinden. Net als het vergroten van het wandel- en fietsgebied in de stad.

Het prestigieuze King's College Londen stelt (in 2015) dat jaarlijks 9500 inwoners van Londen vroegtijdig overlijden door luchtvervuiling. Londen is sinds 2010 met haar milieuzone en spitsheffingen in Europa koploper ‘fijnstofbestrijding'. Dankzij een mix van dieselverboden, hoge boetes en extreme spitsheffingen, nam het fijnstof Met 3% af.
https://www.dezaak.nl/1411/milieuzones- ... deel-1.htm

https://www.lightyear.one
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Stromend schreef: 13 mar 2018, 19:51Londen is sinds 2010 met haar milieuzone en spitsheffingen in Europa koploper ‘fijnstofbestrijding'. Dankzij een mix van dieselverboden, hoge boetes en extreme spitsheffingen, nam het fijnstof met 3% af.
In Londen was/is de fijnstofconcentratie veel groter dan in Arnhem, en daarmee had Londen ook echt een wereld te winnen in vergelijking met Arnhem waar de luchtkwaliteit gemiddeld genomen beter is dan steden als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.

De route die Londen gekozen heeft is daarnaast veel ingrijpender. In plaats van 800 oude diesels te weren uit een relatief klein gebied heeft men in Londen gekozen om in een gebied dat zo'n 200x groter is een Congestion Charge (CC) in te stellen van € 14 per dag, voor vrijwel ALLE gemotoriseerde voertuigen, ook buitenlandse... Daarnaast rekent men een extra Toxity Charge voor voertuigen die de Euro4-norm niet halen van eveneens € 14 per dag... Dat zijn flinke bedragen!

Zoals ik eerder al heb laten zien is het steeds noodzakelijk om eerst de bewegingsvrijheid van auto's aan banden te leggen om daarmee de verkeersintensiteiten langs grote wegen in de stad drastisch te verlagen. Alleen zo kan de piekbelasting van uitstoot door verkeer verlaagd worden. Een stevige financiële prikkel zoals de CC kan daar prima bij helpen.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

En met al die extreme maatregelen in Londen toch maar een terugdringing van 3%... wat zal dan het effect zijn van de veel minder vergaande maatregelen in de diverse NL-steden?

Hoewel ik ook voor maatregelen ben, denk ik wel dat we moeten kijken naar het effect daarvan, en de verhouding tussen de gevolgen voor de verkeersdeelnemers en de effecten op het milieu.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Lomito

Het probleem is dat verminderde uitstoot van voertuigen nooit kan resulteren in een evenredige verlaging van de fijnstofconcentratie omdat het aandeel van het verkeer daarin slechts 9% is. Een verlaging van de uitstoot met 10% resulteert dan in slechts 0,9% verlaging van de fijnstofconcentratie. Zo bezien is die 3% in Londen nog een hele prestatie, die daling is echter vrijwel geheel te verklaren door de verlaging van de verkeersintensiteit met 30%: 9% x 30% = 2,7%...

Maar zoals hier meermaals vermeld is het effect voor de direct aanwonenden van grote verkeersaders groter omdat rond die wegen met hoge verkeersintensiteit een piek gezien wordt in uitstoot en fijnstofconcentratie. In het geval van Arnhem gaat het met de geringe omvang van de milieuzone slechts om de doorgaande weg langs de rand van de milieuzone en de Weerdjesstraat, de enige doorgaande weg die dwars door de milieuzone loopt. De overige straten zijn winkelgebied of wegen met een geringe verkeersintensiteit.

Het effect voor de vele omwonenden van drukke invalswegen die naar de binnenstad (= milieuzone) leiden is dan ook nihil. En daarmee is gelijk duidelijk dat deze milieuzone een wassen neus is. Als men werkelijk het probleem had willen aanpakken dan had men niet de relatief verkeersluwe binnenstad als milieuzone aangemerkt maar juist al die hoofdaders door de stad... namelijk de plekken waar het probleem van luchtverontreiniging door verkeer het meeste gevoeld wordt.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1708
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Wanneer je naar mijn Colgate plaatje kijkt herken je direct de andere bronnen van luchtverontreiniging in Gelderland.
Daarvoor lopen projecten voor emissieverlaging die vanuit het ministerie tot 10 jaar mogen worden uitgesmeerd.
De tegenkrachten voor deze maatregelen zijn zo sterk dat je serieus kunt afvragen of er ooit wat gaat gebeuren.
Na twee jaar is het nog niet verder dan een convenant, een plan en deelonderzoek. De overeenkomst met de vervoersbranche is dat er geen werkelijk commitment is.

In Kamperveen is gisteren een eendenbedrijf voor de derde keer met vogelgriep besmet. Denk je dat ondertussen is uitgezocht hoe het kan dat dit bedrijf in een pluimveedicht gebied voor de derde keer aan de beurt is en de rest nooit? Nee.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1708
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

De vraag uit al het bovenstaande is dus hoeveel het onze maatschappij waard is om gezondheid te beschermen.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Stromend schreef: 14 mar 2018, 11:38De vraag uit al het bovenstaande is dus hoeveel het onze maatschappij waard is om gezondheid te beschermen.
Ik zou dan de vraag stellen: hoe kunnen we met de beschikbare middelen, geld groeit immers niet aan een boom, een zo hoog mogelijk resultaat bereiken, hoe krijg ik zoveel mogelijk value for money?

Als dat is door die kippenboeren in de vallei en de varkensboeren in de Peel uit te kopen dan heb ik daar minder moeite mee dan het verjubelen van miljoenen euro's belastinggeld aan bedenkelijke hobbyprojecten die vrijwel geen effect hebben op de gezondheid maar waarvoor de OZB wel verhoogd moet worden. In Arnhem is de OZB dit jaar met 6,3% toegenomen waar de gemiddelde stijging in NL ongeveer 1,6% is...

Elke belastingbetalende burger zal graag zien dat de luchtkwaliteit in zijn of haar stad verbetert en dat daar budget voor wordt vrijgemaakt. Hoe veel, dat is aan de politiek, maar wel altijd afrekenbaar op meetbare resultaten.

Value for money!
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1708
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

De boodschap is niet alleen hoe kun je zo effectief mogelijk het hoogst haalbare bereiken maar ook hoe belangrijk vinden we gezondheid/schone lucht tov. andere belangen(zoals de kachel moet roken).

Daar volgt de vraag uit hoe je dit gezondheidsbelang behartigt krijgt tov. andere belangen(zoals de kachel moet roken).

Daar volgt uit wie gezondheid/schone lucht behartigt tov. andere belangen(zoals de kachel moet roken) en

Daar volgt uit op basis van welke informatie gezondheid/schone lucht wordt behartigt tov. andere belangen (zoals de kachel moet roken).
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1708
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Voor gezondheid kun je ook wat anders invullen zoals de inwoners van Loppersum waar 20.000 huizen moeten worden verstevingd. Ondanks alle beloftes is hier nog niets gebeurd.
Financiele gezondheids schade? Enorm. Met een Health Impact Assessmentt kun je dit zo becijferen.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie