Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Stromend schreef: 10 apr 2018, 19:58 Regio Antwerpen telt 17 CNG tankstations. Mag ik vragen waarom een diesel en geen CNG wagen?
Erg simpel,
Er is niks mis mee met een moderne diesel. De wagen die ik wou is allen als diesel leverbaar, en zou er een benzine versie van bestaan dan had die een erg grote benzine motor wat in België dus zo goed als onbetaalbaar is.

Ik was ook erg geïnteresseerd in een i3, rijdt super is erg ruim en ik heb er soms wel spijt van dat ik deze niet gekocht heb maar ze zijn erg duur, zeker als je er nog wat toeters en bellen op wil.
De stekker hybrides vind ik ook wel interessant, 35km puur elektrisch rijden zou voor mij net gaan mits opladen op het werk. Maar iets meer accu zou wel fijn zijn. Ik zou echt wel proberen om zo veel mogelijk elektrisch te rijden.

CNG wagen ben ik niet geïnteresseerd, is trouwens ook gewoon een verbrandingsmotor, en laat het aardgas maar om huizen te verwarmen en dat gaat nog wel even zo blijven.
Warmte pompen voor verwarming, de Lucht/lucht types maken een hels lawaai buiten en je hebt steeds een voelbare luchtstroom, ze verwarmen de lucht die op zijn beurt het interieur moeten verwarmen. Bijkomend nadeel, hoe kouder het wordt hoe lager het rendement, de water/water types werken op het "klassieke" cv systeem maar zijn erg duur, je hebt er redelijk wat plaats voor nodig en een zware elektrische aansluiting, niet vergeten een grondwaterpomp die ook de nodige elektriciteit verbruikt.

Het is echt niet een zwart/wit verhaal, meer een enorme grijze zone, en ieder moet maar voor zich uitmaken wat hij wil en waar je je prioriteiten legt.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1708
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Kenmerkend dat door het gehele autokeuze verhaal de prijs de bepalende factoor is en niet de keuze voor schoon. Er is een prima Passat combi CNG 2018!
Op de tweedehands markt zijn vrijwel nieuwe V90's op CNG te krijgen.

Datzelfde geld voor ketels, aanschaf van zonnepanelen en andere interessante zaken. Kijk eens bij BVA.

Milieubehoud is prima vooral door een ander en het mag mij niet te veel kosten.

Natuurlijk heeft Lomito volledig gelijk dat de grootste stap wordt gezet wanneer het systeem van energieproductie wordt omgegooid. In onze directe omgeving zijn grootschalige ontwikkelingen die hier aan bijdragen.
Denk aan LNG en LBG productie fabrieken in aanleg(Groenlo). 450.000 ton mest vergisten levert best wat gas op.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Stromend schreef: 11 apr 2018, 07:26 Natuurlijk heeft Lomito volledig gelijk dat de grootste stap wordt gezet wanneer het systeem van energieproductie wordt omgegooid. In onze directe omgeving zijn grootschalige ontwikkelingen die hier aan bijdragen.
Denk aan LNG en LBG productie fabrieken in aanleg(Groenlo). 450.000 ton mest vergisten levert best wat gas op.
Dat noem ik niet het omgooien van het systeem van energieproductie, het blijft neerkomen op het verbranden van fossiele brandstoffen tegen hoge (maatschappelijke) kosten. Ik zie LNG-gas echter wel als relatief schone energiebron tijdens de transitie naar een toekomstbestendige energiebron. Maar zolang wij vooral investeren in het verbranden van biomassa en niet in de ontwikkeling van zo'n toekomstbestendige energiebron gaan wij ook niet van dat gas afkomen.

Met het SER Energieakkoord van 2013 heeft de overheid een verkeerde afslag genomen die ons klauwen vol geld gaat kosten (orde 80-100 miljard euro ofwel € 12.000 per huishouden) zonder enig uitzicht op een goedkope, betrouwbare en duurzame energiebron.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Het wordt gewoon eens tijd dat iemand met een goed werkend perpetuum mobile op de proppen komt, dat ook nog wat extra levert :P
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Lomito

Wiebe schreef: 11 apr 2018, 10:28 Het wordt gewoon eens tijd dat iemand met een goed werkend perpetuum mobile op de proppen komt, dat ook nog wat extra levert :P
Ik had liever gezien dat al die 80-100 miljard euro wordt besteed aan de doorontwikkeling van kernsplitsing en kernfusie. Met thoriumcentrales die op middellange termijn 10-20 jaar beschikbaar kunnen komen en fusiecentrales op de lange termijn (50-100 jaar). Pas als we een betrouwbare, vraaggestuurde energieopwekking hebben kunnen we het gebruik van fossiele brandstoffen afbouwen. Dat alternatief is er nu nog niet en men probeert nu zogenaamd duurzame energiebronnen te promoten als een een serieus alternatief terwijl het dat niet is... zie de KIVI-publicatie De Rekening Voorbij waarin uitgelegd wordt waarom we het niet gaan redden met hernieuwbare bronnen.

Ondertussen is men volop bezig een schijntransitie op te tuigen door het energieverbruik van fossiel te verschuiven naar elektriciteit: benzineauto naar elektrische auto, gasketel naar warmtepomp, kolenstroom naar biomassa-stroom. Daarbij wordt doorgaans verzwegen dat elektriciteit voornamelijk met fossiele brandstoffen opgewekt wordt zodat de milieuwinst minimaal is of als gevolg van de vele rendementsverliezen tussen opwekking en nuttig gebruikte energie zelfs negatief is. Samen met de idiote (bij)stook van biomassa wordt het milieu zelfs onherstelbaar belast met kaalslag, wegspoelen van vruchtbare grond, onverantwoord hoog energieverbruik voor productie en transport van biomassa en uiteindelijk de onnodige uitstoot van zwaar vervuilende stoffen. Volkomen verkeerd bezig dus.

Het schoentje zal op een aantal punten gaan wringen. Allereerst zullen de huishoudens in de portemonnee gaan voelen wat duurzame energieopwekking kost. In omringende landen, met name in Duitsland omdat die eerder begonnen zijn met de Energiewende, begint energiearmoede zwaar te knagen aan de onderkant van de samenleving: mensen leven in de kou omdat de energierekening anders niet betaald kan worden en hebben mede daardoor een slechte gezondheid (kou, vocht, schimmels, luchtwegaandoeningen). Verder zullen energie-intensieve industrieën verdwijnen naar landen waar de energie goedkoper is. Denk aan chemische industrie (DSM, Akzo-Nobel) maar ook staal- en aluminiumproductie, en transportsector. Slecht voor handelsbalans en internationale concurrentiepositie.

https://www.volkskrant.nl/opinie/de-oli ... ~a4591492/
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1708
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

De Staatsecretaris gaat compleet in tegen uitgangspunt om beleid door lokale overheden te laten vaststellen. NSL is bedoeld om bij normoverschrijding de normen te halen en niet gezondheid te verbeteren https://www.gelderlander.nl/arnhem-e-o/ ... ~abbefb00/
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Tony Mb schreef: 11 apr 2018, 06:47
Stromend schreef: 10 apr 2018, 19:58 Regio Antwerpen telt 17 CNG tankstations. Mag ik vragen waarom een diesel en geen CNG wagen?
Het is echt niet een zwart/wit verhaal, meer een enorme grijze zone, en ieder moet maar voor zich uitmaken wat hij wil en waar je je prioriteiten legt.
‘Grijze stroom’ heet het dan ook.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Lomito

Stromend schreef: 11 apr 2018, 18:09 De Staatsecretaris gaat compleet in tegen uitgangspunt om beleid door lokale overheden te laten vaststellen. NSL is bedoeld om bij normoverschrijding de normen te halen en niet gezondheid te verbeteren https://www.gelderlander.nl/arnhem-e-o/ ... ~abbefb00/
De NSL is een compensatie clubje dat bedoeld is om grote, luchtvervuilende projecten door te laten gaan door elders evenredig te compenseren. In de praktijk gebeurt dat vooral in een papieren werkelijkheid die door gewillige onderzoeksbureau's (broodschrijvers) wordt opgetuigd met semi-wetenschappelijke rapporten. De schoorsteen moet voor iedereen immers blijven roken... letterlijk.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1708
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Afgelopen woensdag was verantwoordingsdag en de Rekenkamer maakte nogmaals gehakt van het luchtkwaliteitsbeleid van de overheid. Te weinig resultaat in verhouding tot de gemaakte kosten. Zelfs zonder aanvullend beleidsmaatregelen zou de luchtkwaliteit verbeteren op basis van staand beleid.

https://www.rekenkamer.nl/publicaties/r ... -en-milieu
Plaats reactie