Pagina 1 van 13

Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Geplaatst: 26 okt 2017, 17:11
door Stromend
https://www.gelderlander.nl/arnhem-e-o/ ... nts-anchor

Werk van mijn collega's werpt vruchten af.

Wat een heerlijke discussie over de heilige koe.
Flashmob van Stromers op de Pley?

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Geplaatst: 27 okt 2017, 12:21
door Tony Mb
Ik vind milieuzones in deze context een belachelijke regelgeving. Jaagt de mensen met een diesel op onnodige kosten. Die paar honderd diesels gaan de zaak niet maken. Beter is een uitdovingsbeleid. Laat mensen met hun dieseltje gewoon rijden tot ze een andere auto kopen dan kan je opleggen waar de auto aan moet voldoen. Trouwens de diesel auto is maar een deeltje van het probleem. Industrie, elektriciteitsopwekkking, vewarming van woningen produceren ook vuiligheid. En vuile lucht kost duizende mensenlevens, laat me niet lachen...
De lucht is als je het mij vraagt nog nooit zo schoon geweest.
Ps iemand een idee hoeveel co2 een cigaret opwekt...

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Geplaatst: 27 okt 2017, 15:48
door marco-hlv
Ik zou bijna zo'n oude diesel kopen alleen was het maar om te voorkomen dat ik nog in Nijmegen hoef te komen :oops:

Ik vind zo'n verbod ook maar onzin. Ik vind sowieso dat alles wat je duurder maakt, alleen maar omdat je het toevallig hebt gekocht in een tijd dat niemand er om gaf, symboolpolitiek en hypocriet. Concentreer je op de serieuze problemen, creeer eens een groene golf door Nijmegen. Elke keer als ik er kom sta ik voor elk stoplicht stil. Weg met alle drempels, dat optrekken en afremmen daar wordt je als omgevingsbewoner ook niet gezonder van. Industriële uitstoot, pak dat eens aan (ohnee, dan gaat de goede relatie naar de knoppen).

Beter zou ontmoedigen zijn. Alle huidige bezitters lekker laten zitten, nieuwe bezitters (die nu wel heel bewust voor zo'n oude (cq nog relatief nieuwe) kiezen) kun je belasten met dit soort maatregelen, die kun je sturen naar betere alternatieven.

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Geplaatst: 07 nov 2017, 07:32
door Stromend

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Geplaatst: 07 nov 2017, 08:46
door guus
Bij dit soort verboden heb ik altijd het gevoel dat dit vooral gebeurt om de verkoop van nieuwe auto's te stimuleren. De slooppremie die in Rotterdam werd of wordt gehanteerd heeft me echt boos gemaakt. Veel mensen hebben een technisch goede auto laten slopen, omdat ze er niet meer de stad mee in konden en die premie konden innen. Persoonlijk vind ik dat een verspilling die niet te verteren is.

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Geplaatst: 28 feb 2018, 08:01
door Stromend

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Geplaatst: 28 feb 2018, 18:36
door Tony Mb

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Geplaatst: 28 feb 2018, 19:41
door Random
Wat mij betreft word het normaal om elke stadskern autovrij te maken. Grootschalige parkeergelegenheid buiten het centrum en dan in goed georganiseerd, milieuvriendelijk openbaar vervoer/boot/fiets naar de plek van bestemming. Doe eens ff lekker rigoreus, went vanzelf net als het rookverbod 🚭 😋 🚲

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Geplaatst: 28 feb 2018, 19:53
door Stromeur
Het zou ook echt prima kunnen. Kijk maar naar Schiphol. Zet je auto bij Lang Parkeren en elke zoveel minuten gaat er een gratis pendelbus naar de luchthaven. Je bent misschien een half uurtje langer onderweg in totaal, maar wel van een hele hoop ellende en frustraties af. (Voor parkeren buiten de binnensteden zou ik dan wel een vriendelijker tarief rekenen, 2,50 voor een hele dag ofzo, want bij Schiphol zijn het echt dieven, maar dat terzijde.)

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Geplaatst: 28 feb 2018, 23:15
door Tomasj
Tokio heeft diesel verbannen in 2003, fijn stof pollutie daalde er met > 40%. In vergelijking met andere Japanse steden (bvb Osaka), hebben inwoners van Tokyo gemiddeld 11% minder kans op hartfalen.
Belgische cardiologen leggen een correlatie tussen de concentratie NOx gedurende 24 h en het aantal hartfalens de dag nadien: een toename van 10 microgram per kubieke meter NO2 gaat gepaard met een toename van 5,1 procent risico op een hartaanval bij mensen tot 55 jaar. Ook voor fijn stof is er een correlatie, daar ziet men meer hartfalen bij mensen van oudere leeftijd > 75 jaar. Deze effecten zijn bestudeerd voor een periode van 4 jaar, en de effecten treden ook op bij verontreinigingsniveaus die lager liggen dan de Europese normen voor luchtkwaliteit
In Europa sterven ieder jaar 200 000 mensen ten gevolgen van hartfalens.

Door de hoge druk en verbrandingstemperatuur genereren dieselmotoren veel meer NOX dan eender welke andere motor. Blijven dieselen een goed idee?
Alleen dieselmotoren met Euro6 norm hebben een aanvaardbare en lage emissie aan NOx.