Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Lomito

Kijk bijvoorbeeld eens naar het compleet mislukte transferiumproject bij het Gelredome waarbij automobilisten aan de rand van de stad konden parkeren (bewaakt voor € 2,50) en vervolgens met een gratis pendelbusje naar de binnenstad rijden. Zo'n systeem werkt alleen goed als de drempel om met de auto de stad in te rijden hoog genoeg is en dat was het niet. Je kan van alle kanten zonder oponthoud de stad inrijden en parkeren op 1-5 minuten loopafstand van het centrum. Dan ga je toch niet 15 minuten wachten bij een tochtig transferium op een pendelbusje... ook daar zie je dat er weinig intelligentie in het stadsbestuur te vinden is, ook hier had men eerst verkeersbelemmerende maatregelen moeten nemen zodat het veel aantrekkelijker wordt om de auto bij een transferium te zetten. Maar ja, kool en geit...

Er zijn voor de hand liggende oplossingen om het autogebruik in de stad flink te verminderen en zo MEDE een bijdrage te leveren aan verdere verbetering van de al sterk verbeterde luchtkwaliteit in de stad:
- tegengaan van doorgaand verkeer door de stad, het gebied Zijpendaalseweg/Willemsplein zou helemaal geen doorgaand verkeer mogen hebben, moet je aan de andere kant zijn dan moet je vele kilometers omrijden, zo wordt het stationsgebied verbonden met de binnenstad
- enkele toegangswegen naar de stad kunnen qua capaciteit minstens gehalveerd worden zoals de Eldenseweg, Nijmeegseweg, Johan de Wittlaan, Apeldoornseweg en Amsterdamseweg
- de oude singels kunnen weer in ere hersteld worden en aansluiten aan het binnenstadsweefsel door het verkeersluw (= langzaam verkeer) maken van de Jansbinnensingel en Velperbinnensingel
- de vrijgekomen ruimte kan gebruikt worden om hoofdfietsroutes door de stad te maken waarbij steeds de fietsbaan voorrang heeft over autoverkeer maar ook om de stad leefbaarder te maken met terrasjes langs de oude singels

En daarna zou men nog een milieuzone in kunnen stellen waarbij de meest vervuilende voertuigen zoals vrachtwagens, autobussen, snor- en bromfietsen en dieselauto's niet langer welkom zijn. Maar je zult hoe dan ook EERST de dominantie van automobiliteit moeten opheffen.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

persbericht-luchtvervuiling_450.jpg
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

In Utrecht heeft TNO het effect van de milieuzone gemeten en berekend: meting gaf geen verbetering, berekening wél.

http://publications.tno.nl/publication/ ... R10230.pdf

TNO constateert dat de milieuzone, als onderdeel van het totale pakket aan maatregelen, een effectieve maatregel is.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ik ben helemaal mee met Lomito zijn verhaal, nu ja helemaal. In de praktijk zal het nog een hele oefening worden om de auto (alle auto's) terug te dringen. En hoe groter de steden hoe moeilijker het wordt. In de praktijk komt het er dus meestal op aan om het de auto in de stad zo moeilijk mogelijk te maken, en zo staan/rijden tijdens de spits de mensen bumper aan bumper de stad in en uit. Men heeft honderd jaar geprobeerd de mens in de auto te krijgen en die nu één twee drie er terug uit krijgen gaat niet lukken zeker niet met een paar halfbakken regeltjes en selectieve verboden die snel scoren bij het kies vee.

*De dieseluitlaat terug in de wagen brengen... lekker kort door de bocht :ay
*Oud dieseltje = sympatiek :ck: nee, een oud dieseltje is een Turkenbak een verroestte roet uit brakende Mercedes, dat helpt veel beter voor de beeldvorming. (met excuses voor de Turken die in een euro 6 Mercedes rijden)
*Die plaatjes van vroegtijdige sterfte = Colgate reclame. Ook maar even kort door de bocht dan, In België rijden er veel meer diesels dan in Nederland dus in België sterft men sneller :bn:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Tony Mb schreef: 13 mar 2018, 06:21 Ik ben helemaal mee met Lomito zijn verhaal, nu ja helemaal. In de praktijk zal het nog een hele oefening worden om de auto (alle auto's) terug te dringen. En hoe groter de steden hoe moeilijker het wordt. In de praktijk komt het er dus meestal op aan om het de auto in de stad zo moeilijk mogelijk te maken, en zo staan/rijden tijdens de spits de mensen bumper aan bumper de stad in en uit. Men heeft honderd jaar geprobeerd de mens in de auto te krijgen en die nu één twee drie er terug uit krijgen gaat niet lukken zeker niet met een paar halfbakken regeltjes en selectieve verboden die snel scoren bij het kies vee.
Je spreekt jezelf hier helemaal tegen. je zegt dat het moeilijk gaat zijn om de mensen uit hun wagen te halen, dus is het logisch om eerst de meest vervuilende voertuigen de toegang tot steden te weigeren. Er zijn voldoende voorbeelden van de positieve impact op de luchtkwaliteit.
*De dieseluitlaat terug in de wagen brengen... lekker kort door de bocht :ay
*Oud dieseltje = sympatiek :ck: nee, een oud dieseltje is een Turkenbak een verroestte roet uit brakende Mercedes, dat helpt veel beter voor de beeldvorming. (met excuses voor de Turken die in een euro 6 Mercedes rijden)
*Die plaatjes van vroegtijdige sterfte = Colgate reclame. Ook maar even kort door de bocht dan, In België rijden er veel meer diesels dan in Nederland dus in België sterft men sneller :bn:
In België zijn er inderdaad veel meer problemen met luchtwegen. 10% van alle Belgen hebben astma. 20% van de longkankers in Vlaanderen zijn een gevolg van pollutie (mensen die nooit gerookt hebben). 10% van alle hartfalens zijn een gevolg van de pollutie.
Zelfs al is het weren van die oude diesels maar een eerste stap, het is een eerste stap in de goede richting.
Ik ben ook voor verkeersvrije steden, maar dat is een maatregel die je niet zo snel kunt invoeren. Het is toch gewoon logisch eerst de meest hinderlijke voertuigen de toegang van de stad te ontzeggen?
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lomito

Nog even terugkomen op de milieuzone in Utrecht waar was afgesproken dat het MEETBARE effect van de maatregel zou worden geëvalueerd. Dat effect bleek er niet tot nauwelijks te zijn terwijl de modellen een daling van NOx en fijnstof van wel 20-30% lieten zien.

Daar zijn allerlei redenen voor aan te wijzen:
- een daling van de uitstoot van vervuilende motoren zorgt niet voor een evenredige verbetering van de luchtkwaliteit, daar zitten meer factoren tussen
- het haalbare effect is sowieso zeer gering gezien de geringe omvang van de verminderde uitstoot, men koopt gewoon een nieuwere dieselauto die nog steeds uitstoot geeft, wel minder maar niet naar nul
- het haalbare effect is gering vanwege de beperkte omvang van de milieuzone, de vuilste diesels blijven in de rest van de stad wel rijden
- noodzakelijke uitzonderingen voor streekbussen, zwaar transport (bouw), hulpdiensten, vuilniswagens e.d.
- het niet instellen van een milieuzone voor zeer vervuilende snor- en bromfietsen/scooters
- weersinvloeden
- de autonome verbetering van de luchtkwaliteit als resultaat van maatregelen die elders genomen worden, zoals het plaatsen van filters op vuilverbrandingsinstallaties/energiecentrales, hogere milieu-eisen die aan nieuwe voertuigen gesteld worden.

Verbetering van de luchtkwaliteit is een zaak van een lange adem, door vervuilende voertuigen geleidelijk uit te faseren zodat deze nergens meer kunnen rijden. Dat vraagt wel vele jaren tijd. Zo zou er een algemeen verbod moeten komen op het gebruik van snor- en bromfietsen met verbrandingsmotor. Dan moet er een regeling voor de handel komen die van de voorraden af moeten en de gebruikers die over bijv. 5 jaar met een onbruikbaar voertuig zitten. Dat doet even pijn maar dan heb je ook écht een zinvolle en structurele maatregel te pakken.

Het instellen van een milieuzone in Arnhem zie ik als kortzichtige gemeentepolitiek van partijen die nog effe gemakkelijk willen scoren voor de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen. Geen samenhangende visie, geen plannen voor de lange termijn maar alleen hap snap beleid, paar bordjes ophangen, cameraatje erbij en een discutabel rekenmodelletje om je gelijk aan te tonen.
Lomito

En waar ik ook helemaal niets over hoor zijn de kosten van de milieuzone. Zoals eerder berekend gaat het om een theoretisch effect van ca. 1% vermindering (10% minder uitstoot op 9% aandeel verkeer) van de fijnstofconcentratie/NOx, dat is toch niet erg ambitieus... In andere plaatsen heeft de instelling van de milieuzone ook daadwerkelijk in nauwelijks meetbare effecten geresulteerd maar wel tegen flinke kosten, in de orde grootte van 12 miljoen euro per stad.

Je zou dan ook kunnen denken om elke diesel-van-voor-2004-bezitter (800 stuks) een sloopsubsidie te geven van € 5.000 als men daar een veel schonere auto voor terugkoopt. Kosten 4 miljoen euro. Precies hetzelfde effect (1%) op de luchtkwaliteit maar tegen 1/3e van de kosten.

Een subsidie van 5K op een Stromer is sowieso zeer welkom... :d3:
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Chris, het direct van landelijke fijnstofsamenstelling - zoals je die eerder postte - naar de stadssituatie vind ik te kort door de bocht. Gezien de verkeersintensiteit die in steden significant hoger is dan in buitenstedelijk gebied zal de concentratie daardoor veroorzaakt ook procentueel een stuk hoger liggen. Bovendien verwaait in steden door de bebouwing het fijnstof ook minder snel. Hoeveel dit scheelt weet ik niet, ik heb daar geen cijfers van, maar ik kan mij voorstellen dat in steden de concentratie door verkeer naar 50% zou kunnen stijgen.

Verder ben ik het absoluut met je eens dat milieuzone alleen niet genoeg helpt, maar ook Rome is niet in 1 dag gebouwd. Persoonlijk ben ik dus voorstander van elke maatregel die helpt, maar daarna moet wel doorgepakt worden. Dat betekent dus ook faciliteren dat er goede alternatieven komen die de nadelen of problemen die een plan opleveren op een goede manier worden opgevangen. Daar ontbreekt het helaas ook vaak genoeg aan.

Laten we gewoon direct de verbrandingsmotor gaan verbieden, H2 distributie opschalen en echt innoveren en omschakelen.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

:ay
Omdat je zelf keuzes maakt en helemaal niet afhankelijk bent van of de overheid regels stelt, locale verboden instelt of innoveert kies je zelf om geen houtkachel te stoken, een aardgas- of elektrische auto of bus te rijden, OV te gebruiken en te fietsen.

Hiermee kies je zelf voor schone lucht, doe je zelf de aanzet in plaats om van de overheid te verlangen hoe ze het beter moet doen zodat je zelf met je zakelijke vrienden op je gat kunt blijven zitten en alleen om financiele reden te blijven dieselen.

Waarom zat de Arnhemse schilder met de A6 TDI 2001 vorige week niet in het RTL nieuws?
Omdat hij met de A6 naar de golf reed en er ronduit voor uitkam dat hij met de ouwe diesel een nog vervuilender sluiproute door Arnhem zocht. Het zou toch te gek zijn wanneer je je door de lokale overheid laat bepalen of je in een schoon of vuile auto gaat rijden.

Nou, lokaal beleid instellen is net wat Den Haag op lastige dossiers waar regels gesteld moeten worden om leefomgevingskwaliteit te bevorderen. De aanloop naar de omgevingswet staat er bol van.
Geluidsnormen omhoog,
Luchtkwaliteitsnormen oprekken,
Bouwregelgeving versoepelen,
Geurnormen oprekken.
Fijnstof en geurreductie van veehouderijen
Alles dat Den Haag niet wil reguleren om regeldruk te verminderen wordt lokaal neer gelegd.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie