Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Stromer Community Lounge.
Stromend
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1042
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Bericht door Stromend » 28 mei 2018, 11:21

De Rekenkamer evalueert kabinetsbeleid en concludeert dat maatregelen tot verbetering van de luchtkwaliteit maar een zeer kleine gezondheidswinst bereikten:
https://nos.nl/artikel/2232061-rekenkam ... -orde.html

Maatregelen luchtkwaliteit leveren weinig op

De Rekenkamer zegt verder dat maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren maar geringe winst hebben opgeleverd voor de gezondheid. Volgens de onderzoekers had het kabinet met minder geld waarschijnlijk hetzelfde kunnen bereiken.

De Rekenkamer heeft acht landelijke maatregelen om de uitstoot in het verkeer terug te dringen onder de loep genomen, zoals het inbouwen van roetfilters en de slooppremie voor personen- en bestelauto's.

De subsidieregelingen kostten ruim 400 miljoen euro; de acht maatregelen hebben geleid tot 2 procent minder uitstoot van schadelijke uitlaatgassen en de totale ziektelast is maar zeer beperkt gedaald. Uit berekeningen van het RIVM in opdracht van de Algemene Rekenkamer komt een vermindering van de ziektelast tussen 2006 tot 2015 naar voren van ten minste 0,01.

Dat komt neer op 1150 gewonnen levensjaren voor de totale Nederlandse bevolking. Volgens de Rekenkamer veroorzaakt luchtverontreiniging zo'n 5 procent van de ziektelast in Nederland.

Het is voor het eerst dat de kosten en resultaten van de maatregelen in samenhang zijn onderzocht. De Rekenkamer benadrukt dat de maatregelen in de tussentijd niet zijn geëvalueerd. Volgens de onderzoekers had het kabinet meer kunnen bereiken.

Stromend
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1042
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Bericht door Stromend » 28 jun 2018, 20:44

image.jpeg

Gebruikersavatar
Lomito
Veteraan
Veteraan
Berichten: 3185
Lid geworden op: 25 mei 2017, 21:24
Locatie: Herveld

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Bericht door Lomito » 15 okt 2018, 09:37

Milieudefensie, die ondemocratische en gesubsidieerde pressiegroep, doet nog maar eens een poging om zichzelf in beeld te krijgen met een beproefd middel: angst voor ziekte/dood. https://www.ad.nl/binnenland/overheid-i ... ~a50d292c/

Maar we weten dat maatregelen om de uitstoot van fijnstof en NOx nauwelijks resulteren in lagere sterftecijfers. Daar zijn meerdere redenen voor:
- de lucht wordt zonder aanvullende maatregelen ook al schoner dankzij autonome effecten zoals door het gebruik van energiezuinige auto's, rookgasreiniging, filters e.d.
- het aandeel van het verkeer aan de fijnstofconcentraties is beperkt ten opzichte van natuurlijke bronnen, industrie en landbouw, zelfs als je de uitstoot van het verkeer volledig elimineert zakt de concentratie maar gering
- de hoogste concentraties fijnstof en NOx worden gevonden in grote steden en dan met name op grote invalswegen richting het centrum, juist op deze locaties worden nauwelijks maatregelen genomen om de uitstoot te beperken
- de hoeveelheid uitstoot van fijnstof en NOx wordt vooral bepaald door het volume aan voertuigen, het verlagen van de gemiddelde uitstoot per voertuig heeft weinig effect als het volume tegelijk blijft stijgen

De gebruikelijke maatregelen zoals milieuzones waar de meest vervuilende voertuigen worden geweerd hebben doorgaans geen effect omdat de zone te klein van omvang is en de hoeveelheid geweerde auto's beperkt is (oude diesels worden ook zonder de milieuzone vervangen door schonere exemplaren).

Een veel betere maatregel zou zijn om hele steden autoluw te maken, met parkeren aan de rand van de stad in combinatie met OV/fiets voor de laatste kilometers en in ieder geval de hoeveelheid verkeer (volume) te beperken op de bekende wegen met sterk verhoogde concentraties. Bijkomend voordeel is dat de ruimte in de stad weer beschikbaar komt voor de bewoners om te wandelen/fietsen wat de leefbaarheid van de stad aanzienlijk verbetert.

Helaas is de overheid niet te porren voor dergelijke drastische maatregelen, automobiliteit is één van de belangrijkste inkomstenbronnen van de overheid (9% van de begroting) en dat wil men zo houden.
Waar het :ba vol van is...

Tony Mb
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 787
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Bericht door Tony Mb » 15 okt 2018, 12:54

Vind het geweldig te lezen, je kritische opmerkingen betreffende de groene moraalridders. :cool2:
Helaas is het autoluw maken van steden zoals je al aangeeft nog niet voor morgen.
Milieu zones brengen geen zoden aan de dijk, (hooguit een grasprietje hier en daar), maar daar stoot je geen kiezers mee voor kop.
En de pers doet vrolijk mee, geen kritsche noot vanuit die hoek.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 9000Km... and counting

Gebruikersavatar
Lomito
Veteraan
Veteraan
Berichten: 3185
Lid geworden op: 25 mei 2017, 21:24
Locatie: Herveld

Re: Arnhem en Nijmegen weren diesels ouder dan 2004

Bericht door Lomito » 15 okt 2018, 15:13

Tony Mb schreef:
15 okt 2018, 12:54
Vind het geweldig te lezen, je kritische opmerkingen betreffende de groene moraalridders. :cool2:
Helaas is het autoluw maken van steden zoals je al aangeeft nog niet voor morgen.
Milieu zones brengen geen zoden aan de dijk, (hooguit een grasprietje hier en daar), maar daar stoot je geen kiezers mee voor kop.
En de pers doet vrolijk mee, geen kritsche noot vanuit die hoek.
Elsevier is één van de weinige tijdschriften/weekbladen die nog wel een valse MSM-noot willen kraken, zo ook over fijnstof... recente berichten wel gedeeltelijk achter een betaalmuur:
- https://www.elsevierweekblad.nl/kennis/ ... r-139360w/
- https://www.elsevierweekblad.nl/kennis/ ... 21-569021/
- https://www.nporadio1.nl/dr-kelder-en-c ... -voorkomen
Waar het :ba vol van is...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast